2.10.2015 г., 20:43 ч.

Човекът 

  Есета » Философски
1656 0 8

„Човекът е безпокойство.“
Жан-Пол Сартр

Човекът
(теза)


         Човекът може да се определи като безпокойство, като един манифестен бунт, с който може да утвърди оригиналността си. Чрез това различие може да докаже, че не единствено das Man „съществува“ и монотонното течение, което то създава, може да бъде пречупено.

© Княгиня Нощ Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Радвам се, че се отби, Бодил! Всеки с мнението си.
  • Теза,хм, по скоро хипотеза.
    Две изречения...две по две на ента степен не могат да обхванат „Човекът е безпокойство.“
  • Велин, благодаря ти! Ще започна с казаното от последния ти коментар - не съм се обидила, никак даже. Харесва ми позицията, която отстояваш в детайли! Разбрала съм го, разбира се, радвам се, че дори беше такова, защото иначе как щях да прочета онези научни факти, които беше изложил в помощ на аргументите си? Радвам се, че си го написал такова, каквото е и че се спираш да прочетеш моите писания!
    А относно das Man - наистина до последно се двоумях дали да ти пратя този линк /и аз не обичам нещата да се поднасят на тепсия/, но го оставих, за да прочетеш какво са написали специализираните преподаватели по философия /страхувах се, че няма да се изразя достатъчно ясно/.
    Поздрави, спокойна нощ от мен!
  • По въпроса, който засягаш, Тони, а именно, че вселената е била сътворена от Мисъл, ще споделя още нещо немаловажно. Аз наричам тази първична мисъл ОЧАКВАНЕ и те препращам към есето си "ОЧАКВАНЕТО": http://otkrovenia.com/main.php?action=show&id=330961
    в което съм изложил окончателното си решение на проблема за Глобалния смисъл на Съществуването.
  • Да, сега ми стана ясна идеята ти. Чел съм доста психологически изследвания и профили на тази група хора, на за пръв път срещам обаче това название das Man.
    По-гот щеше да ми е ако ми бе пуснала жокерче, а не цял линк... защото не обичам нещата готово поднесени. Но пък поне научих ново определение.
    Като прочетох информацията в линка, сетих се за един японски автор, който казва следното: "Ако четеш книгата, която всички четат, ще мислиш само това, което всички мислят." Харуки Мураками е уникален писател, поне за мен...
    Благодаря ти за помощта и отделеното време.
    Надявам се, че не съм те засегнал с коментара си в есето ти "Нищото", така се казваше, не съм сгрешил, нали?! Не съм искал да се конфронтирам с теб, изразих свое мнение, подплътено с разсъждения и доказателства. Надявам се да си разбрала това...
    Поздрави още веднъж и приятна вечер, Тони!
  • Благодаря ти, Илко!
    Мисана, като спомена мисълта на Паскал: "Величието на човека е в мисълта" автоматично в съзнанието ми се появи теорията за сътворението на Вселената. Тази теория казва, че самата Вселена се е зародила благодарение на Една Мисъл - теория, към която изпитвам страхопочитание. Благодаря ти!
    Велин, лично аз интерпретирам израза das Man накратко като Антииндивидуалистът, но ако изпитваш по-голям интерес относно пълното значение ще ти оставя тази връзка: http://www1.znam.bg/zmonres/edu/filosofia/razdel3/urok3/index.html
    Благодаря на всички Ви!
  • Под понятието Das Man, може би имаш предвид, по-голямата част от хората - средната маса, средностатистическият интелект... Или не?! С тази философия ще ме побъркаш... Защото при ниският интелект безпокойството почти не съществува или се проявява рядко. Тези хора са по-спокойни и по-уверени в себе си. Докато интелигентните хора се съмняват често в своите способности и се безпокоят повече и за всичко.
    Не знам дали това е идеята. С тези няколко реда си много загадъчна. Но въпреки, че може да не съм разбрал всичко, ми харесва как го поднасяш и ни хвърляш в размисли. Ако ми дадеш жокер, ще коментирам още. Ако не - може да си остана заблудената овчица...
    Поздрави, Тони!
  • Мисълта на Сартр не визира свойство иманентно само на човека. Животните също изпитват безпокойство. А на някакво ниво то се изпитва от всичко онова, което следва да обозначим като жива материя. За да определяме нещо, в частност Човека /като понятие/, ни трябва необходимо и достатъчно условие за неговото съществуване, защото само такова играе ролята на дефиниционен корелатив. В конкретния случай наличието на "безпокойство" е необходимо условие за съществуването на човека /т.е. има ли човек, има и безспокойство/. Но то не е достатъчно такова. Защото безспокойство може да има и без да има човек. Например безспокойството на всяка майка, представител на бозайниците, за рожбата й. Блез Паскал ни посочи едно по-добро дефиниционно условие за човека - "мислеща тръстика". Той даде и едно друго условие чрез знаменитата си мисъл: "Величието на човека е в мисълта". Но и тези две блестящи хрумвания на Паскал могат да бъдат подложени на сериозна критика. Защото едва ли мисълта е рожба само на човешкия ум. Твърде вероятно е тя да е присъща и на извънземни цивилизации. С една своя формула Дрейк хипотетично предсказва наличието на 50 милиона такива в нашата галактика. Възможно е някои от тях да са също "мислещи тръстики". Всъщност Човекът е изразим адекватно единствено чрез своя стерео-физико-химико-генетичен код, който предстои да бъде намерен.

    Радвам се, че провокираш мисълта ми, Тони!
Предложения
: ??:??