2.10.2015 г., 7:44 ч.

Нищото 

  Есета » Философски
2713 1 14
1 мин за четене

„Между нищото и най-малкото нещо на света разстоянието е по-голямо, отколкото между най-малкото и най-голямото.”
Мишел дьо Монтен

 

 

 Нищото

 (теза)

 

        Фразата на Мишел дьо Монтен, относно това, че разстоянието между Нищото и най-малкото Нещо е по-голямо от това между най-малкото и най-голямото Нещо, е интересна и би могла да сътвори много други хипотези и мнения. Аз подкрепям неговото мнение.
        Дистанцията между Нищото и най-малкото Нещо е голяма. Ние не знаем кое е началото и кой е края на Нищото. Бихме могли да приемем, че Нищото е друга материя, друго Нещо, което е несъизмеримо с най-малкото или най-голямото Нещо. Самото най-малко Нещо може да бъде Безгранично и неуловимо за сетивата ни; същото важи и за най-голямото Нещо.
        И все пак не можем да бъдем категорични за всичко, тъй като хората все още са същества с ниско интелектуално ниво, а имайки предвид, че те се смятат за най-интелигентния организъм на земята, с течение на времето, еволюиралият организъм ще бъде нещо изключително само по себе си и най-вероятно много по-способно да разкрие многократно обсъжданите загадки на човечеството. И пак не можем да бъдем сигурни.

 

 

 

„Единственото сигурно е, че няма нищо сигурно.“
Плиний Стари

© Княгиня Нощ Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Валери, благодаря ти, че се спря и прочете!
    Желая ти красив ден!
    Поздрави!
  • Много интересно мнение, Атеист!!
    Харесва ми! Благодаря също и за това, че се спря и прочете!

    Поздрави!
  • Разликата между нищо и нещо е като между сингуларността преди Големия взрив и онова, което е последвало след него. Никой сред нас не знае и не е знаел какво има в една сингуларност. Няма да го знаят и онези след нас, вероятно, но затова пък тя (сингуларността) е толкова вълнуваща. А това , което е последвало след нея всички го виждаме, харесва ли ни или не.

    Поздрави за темата!
  • Благодаря ти, Мисана!
    Радвам се, че мислиш така - ласкаеш ме!
  • Възхитен съм от начина ти на разсъждаване, Тони! Прави ти чест. Съгласен съм с теб, че съществува само Пространство. Но не това - мислимото, а онова - немислимото! Продължавай да ни радваш с подобни дълбоки съждения!
  • Благодаря ти, Илко!
    Мисана, както вече каза: ""Нищото" и "Нещото" са бинарности измислени от безсилието на човешкия интелект да обхване реалността" - ще добавя също и, че и двете са част от "колосалната система на илюзиите", наречена Всичко. Там попада и времето - няма време, има пространство. Измислени са, за да опростят по даден начин homo sapiens-ката екзистенция, но въпреки това, пак се ровят в дебрите на Непознатото - впечатляващото парадоксално. Благодаря ти!
  • Харесва ми позицията, която заемаш, Тони! А тя е, доколкото схванах, че разбирането на човека е релативно и обусловено от нивото на неговата моментна интелигентност. Тук отново се проявяват гностицизмът и агностицизмът. Но не това е най-важното. "Нищото" и "Нещото" са бинарности измислени от безсилието на човешкия интелект да обхване реалността. Твърдото ми убеждение е, че нито едно от тези въдворени човешки понятия няма обективен аналог. Те са само измислици на бълнуващия човешки ум. В този смисъл всичко произнесено от Монтен, Плиний Стари и дори в наши дни от Роман Подолни, са бълнувания от втори ред - красиви, но неистинни. Не съществува нито "Нещо", нито "Нищо", а само "Трето" /тук умишлено избегнах словосъчетанието "нещо Трето", защото така бих признал по парадоксален начин съществуването на "Нещо"/. Поздравление за повдигнатите въпроси!
  • Благодаря ти за изказването, Бодил Трънков!
  • "тъй като хората все още са същества с ниско интелектуално ниво, а имайки предвид, че те се смятат за най-интелигентния организъм на земята,.."-там е проблемът, че смятат а не изчисляват. А по въпроса за Нищото, щом То съществува, значи-следва,че не е нищо друго, освен едно недоизяснено-неопределено Нещо
  • Няма да кажа нищо друго освен: щом смяташ така, ще ти задам въпрос, който да е в тон с коментара ти - какво търсиш в нищото/тук/ тогава? Поздрави!
  • Единственно е вярно заглавието....тук няма нищо!
  • Лейди Фокс, Стоян Минев - благодаря Ви, че се спряхте и прочетохте!
    Здравей, Велин! Благодаря ти за чудесния коментар! Наистина ми беше интересно да го прочета и научих нови факти. Благодаря!
    Ти може да не споделяш това, което съм написала, но аз ще ти кажа, че съм съгласна с теб, защото твоето изказване е истина за теб, а аз оценявам мнения, различни или дори с известен конфликт с моето.
    Радвам се, че си отделил време, за да се изкажеш!
    Поздрави!!
  • Здравей, Тони! Мислех си и на теб да напиша един провокативен коментар, но ще си карам направо. Започвам с един цитат: "Две неща са безкрайни - Вселената и човешката глупост. За вселената не съм сигурен" - А. Айнщайн.
    Според мен няма безгранични неща и неуловими за сетивата ни. Може мозъкът да не ги осъзнава и да не реагира на тях, но те се улавят от сетивата и остават скрити в мозъка. Някой ден излизат наяве...
    Освен това не съм съгласен, че хората са все още с ниско интелектуално ниво. Последните проучвания върху дейността на човешкият мозък сочат, че интелектът и паметта на човека са по-големи от информацията, съдържаща се в Енциклопедия Британика.
    Нещото е малка част от цялото познание, което имаме и още по-малка част от останалото познание, което не сме усвоили или все още не познаваме. Нищото си е нищо. То няма как да се сравнява с нещото, ако не съществува.
    Имало експеримент в САЩ сред студенти, следващи философия. Казусът бил да докажат, че в средата на стаята няма стол, поставен нарочно там - за да бие на очи. Те трябвало с всички познания по философия да докажат, че стол няма - т.е. няма материя в средата на стаята. Всички били скъсани или с ниски оценки, освен един, който получил максимума. Неговата теза се състояла в три думи - "Какъв стол, бе?" Т.е. всичко е въпрос на фантазия, не на възприятие. Това, което съществува, си съществува. И единствено можеш да си представиш, че го няма.
    От мен - това.
    Този път не споделям всичко написано от теб!
  • по Плиний Стари - „Единственото сигурно е, че няма нищо сигурно.“ -
    опит за вместване на тази негова - на Плиний Стари - мисъл в
    рамка на „хайку“ :

    Единственото
    сигурно е, че няма
    нищо сигурно.
    !
Предложения
: ??:??