27.08.2015 г., 18:27 ч.

Самооценка 

  Есета » Философски
4096 0 4
3 мин за четене

"В днешно време не е достатъчно да ни научат да четем;
нужно е още да ни научат как да четем
и какво да четем."
Бенджамин Дизраели

Самооценка

 

Самооценката е едно от най-важните умения, които един човек трябва да притежава. Независимо от това в какво положение се намира. Самооценката означава точно каквото самата дума определя - оценката или мнението ти за самия себе си, подкрепящо се със солидни аргументи и доказателства. Ти трябва да знаеш какво можеш и на какво си способен и естествено тези твои претенции да имат огледално покритие на практика, а не само на теория.

Правилната самооценка е изключително важна както за теб, така и за абсолютно всеки друг човек по света. Никога не трябва да се подценяваш, самосъжаляваш или омаловажаваш, защото някой е по-добър от теб в дадена сфера. А и още нещо - ти си уникално съвършен. Естествено, че ще има по-добри от теб в една област, но ти пък превъзхождаш останалите в друго начинание. Човекът до теб може да разбира сложни химични взаимодействия, да спори за политика с часове като не дава думата на друг /кой знае, може и със самия себе си да започне да спори/, но ти умееш да говориш пред публика, опитваш да разбереш мнението, което представя опонентът ти. Всеки, абсолютно всеки човек, има свои силни и не толкова силни качества, които може да подобри и да се почувства значим както за самия себе си, така и за околните. По този начин успява да докаже на най-големия си враг - страхът, че е способен на абсолютно всичко.

Искаш да влезеш във форма - започни да спортуваш! Искаш да преоткриеш своя вътрешен мир и покой - започни да медитираш! Искаш да усъвършенстваш творческите си умения - пиши! Каквото ти дойде на ум! Никой не се е родил научен, не го забравяй! Рисувай! Свири на музикален инструмент! Занимавай се с лирическо пеене! Усъвършенствай се ежеминутно. Никога не спирай да се учиш на нови неща. И най-важното - прави го със страст, с желание и с много любов!

Не знаеш кое твое ти качество може да ти потрябва в дадена ситуация. Например: оказва се, че спешно трябва да предприемеш пътуване заради ангажимент, който не търпи отлагане. Какво ще направиш? В този момент единственото, което носиш със себе си е старата китара. Е, от няколко месеца си започнал да пееш и определено звучиш много по-добре. Защо не вземеш китарата и не поднесеш един по-приятен ден на минувачите край теб? А, ето че вече една жена се спира да те послуша. Ето сега пък един баща, едва успява да укроти танцуващите деца, които очевидно много харесват как пееш. И току виж вече имаш достатъчно пари, за да заминеш успешно. Разбираш ли вече? Когато вярваш в себе си, когато харесваш себе си и си щастлив, другите няма как да не го забележат. Така, както виждаш себе си, така ще те виждат и другите.

Хората, които имат правилна самооценка са наясно със своите умения и възможности. Те познават себе си, успешно преценяват кое и какво е по силите им, знаят какви положителни и отрицателни черти и качества притежават и заедно с това умеят да се ориентират към съответна задача, като имат вече поставени цели и амбиции за завършването й и до финалния щрих. А ти от кои хора искаш да бъдеш?

 

© Княгиня Нощ Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Благодаря за хубавия коментар, Мисана!
    Само ще се радвам за тези хора! /и ще си вдъхвам увереност, но не прекомерно /
  • Харесва ми как подхождаш в това есе, Тони. Една комплексна самооценка е дяволски сложно и отговорно нещо. А от друга страна в опита да направим баланс за самите нас, не трябва да забравяме за главната опасност - нивото ни на некомпетентност. Ако то е "y" части от 1, а "x" части е нивото ни на компетентност, то остава величината 1-"x"-"y", която е пълната неопределеност. Това е Неизвестността по отношение на самите нас. Затова предположих, че за самооценката се полагаш на интуицията и опита, които имаме. Всъщност основният ти апел е да вярваме на себе си, защото, който има вяра дори и колкото синапено зърно той би могъл да премества и планини. А в добавка и да следваме инстинкта си за волни изяви и да не се страхуваме да импровизираме. Поздравявам те за написаното. На мнозина ще вдъхнеш светъл оптимизъм, както вдъхна и на мен!
  • Благодаря ти много, Велин!!
    Радвам се, че се харесва това, което правя.
    Благодаря ти отново за отделеното време!!

    С уважение: Тони
  • Браво! Отново прекрасно есе! Дано повече хора да го прочетат и да вникнат в това, което пишеш! Много си права за подценяването и уникалността! Аз винаги съм твърдял, че за да е истински щастлив един човек, той не трябва да се сравнява с другите. Той трябва да се сравнява само със себе си. Какъв е бил вчера, как днес е надскочил себе си и как утре ще бъде по-съвършен. И наистина колкото по-високи критерии има към себе си един човек, толкова повече ще израства.
    Поздрави! Прочетох отново с удоволствие!
Предложения
: ??:??