Не знам как и кога се е сформирала представата на българина за мъжественост, но е меко казано уродлива, мъжкарство, а не мъжественост. Чудя се на какво се дължи. На нисък интелект? Според мен не, познавам високо интелигентни мъже и те не са различни в това отношение. Липса на възпитание? Липса на модел за подражание? Може би. Не знам. Но е налице липса на мъжественост. Какво означава мъжествен? Според тълковния речник:
неустрашим, сърцат, храбър, доблестен, смел, твърд, непоклатим, решителен, героичен, безстрашен, самоотвержен, себеотрицателен, стоически, прям, кавалерски, рицарски, силен, мощен, енергичен, юначен, куражлия.
Лично аз не познавам мъж притежаващ всичко изброено, не познавам и такъв, който да притежава и половината, и четвъртината, и осмината, и дванадесеттината. Най-много едно, максимум две от изброените и то, ако включа мъже, за чийто живот и постъпки съм чела/имам предвид сегашно време, наши дни/.
Но да оставим изключенията, наличното мъжкарство се измерва в сантиметри, основно на мускулите и телесната маса. Друго особено характерно за българското мъжкареене е перченето и самоизтъкването, по всякакъв начин. Също така характерното им поведение включва, да охулват, клеветят, обвиняват, обиждат и нараняват с всички възможни способи жените, които по някакъв начин са засегнали крехкото им мъжкарство. Как са го засегнали? Например превъзхождайки ги интелектуално, иронизирайки ги, отхвърляйки ги или неволно "предизвикали" болезнената им ревност и т.н. Наблюдава се, дори мъжкарска солидарност, няколко мъжкаря се подкрепят един-друг обединени от желанието си да унижат жена. За Мъжът с достойнство не е унизително да отстъпи, да бъде "победен" от жена, защото такива мъже не воюват с жени, те воюват, за да защитят, а не за да отмъстят. Липсата на мъжественост е причина и за домашното насилие, и за убийствата, изнасилванията и май няма престъпления или порок в които да не участва, като причина. Но българският мъжкар и в това е слаб, рядко стига до убийство. И се питам, има ли български Мъже или само някакви жалки, плюнчещи се високопарно подобия? Всичко, което казвам в никакъв случай да не се приема, като феминизъм, не съм феминистка, за българската жена също имам какво да кажа и тя не е цвете за мирисане. Но силата на дадена нация, се измерва с нейното мъжество, а не с нейната женственост. Нация, която няма мъжественост, няма и достойнство. Бог да пази България!
© любимка All rights reserved.
А относно цитата: създаде човека, мъж и жена го създаде. Забележи, не е "мъж и жена Ги създаде", а "Го създаде". Смисълът е съвсем друг. Жената беше в мъжа и впоследствие Бог я извади точно от мъжа. Предходния текст и последвалия това изречение доказват, че смисълът е точно този. Мъжът е първородният. Те не са равнопоставени, но са равноправни.