СМЪРТТА НА ДУМИТЕ
Историята недвусмислено доказва, че всички обществени трусове, съпроводени с неуредици, глад и разруха, много бързо отекват в реалния живот, докато културните сривове се проявяват едва десетилетия по-късно. Отличителна черта на такива преходни периоди е сатанинското желание за власт, завоалирано зад гръмки думи, напоени с мирис на жертвеност и обреченост. На обществения манеж излизат фигури с месиански амбиции, декламиращи почти еднакви фрази, с които така сме свикнали в хода на годините, че не забелязваме тяхната нелепост. Много често зад политическата клоунада се крият вълчи апетити за издигане в йерархията, съпроводени от неистова нужда от високи доходи и ориенталска разточителност. На фона на дълбоката криза, която пронизва нашата най-нова история, тези господа битуват по начин, несъпоставим с всеобщата бедност в тази част на света.
Наистина, би било истинско безумие да разчитаме на индивидуалното съвършенство на политици и общественици, независимо от какъв синтаксис ни рисуват бъдещето и какви доходи си осигуряват чрез него в настоящето. Безкрайната война на страстите и интересите, прастарото двойно отношение към истината и властта, сблъсъкът между крясъците и ритуалните фрази впоследствие ще се загубят, щом тези неща и хора се превърнат в минало, хроника или случай. След пет или десет години малцина от нас ще си спомнят този или онзи партиен функционер, казал еди какво си в забравено от всички телевизионни предавания. Думите му ще са прошумели, без да оставят следа през безпорядъка, шума и мъката на хората. Бъдещите поколения ще се интересуват от материалните и духовни богатства на своята страна, а не от словесните политически арабески на изличени от времето вождове.
На фона на политическите страсти и партийни гегове културата е изтласкана на мъртъв коловоз с купчинка чакъл отпред. Единствено тя е способна да прекрачва границите на всекидневното, да разбулва внезапно или неусетно тайните, да изказва непроизносимото, потайното, нетърпимото и безсрамното. Да не говорим за елитарността, висшата степен на духовност и изтънченост на културата, тя няма място в такъв един обществен пейзаж, защото прозренията й са извън инструментариума на политическите ментори. Нищо чудно тогава че един от най-самобитните наши художници Георги Павлов (Павлето) мизерства в центъра на София в някакъв полусрутен, неотопляван таван, получавайки храна от благотворителни организации.
Именно абсурдите на деня са тези, които ни показват как хора със съмнителни качества решават съдбините на страната, пътувайки с мерцедеси и бодигардове, на които дори Кол и Митеран биха завидели. От тази картина не става ясно, че живеем в бедна балканска страна, и че скромността е част от политическия и обществен морал. Може би странно звучи фактът, че Федерико Фелини е пропътувал живота си, без да притежава автомобил и, че всяка сутрин се качвал на метрото пред дома си. Жителите на Рим нарекли тази линия "Фелини-Рома". Ако приемем, че това е част от ексцентричността на големия режисьор, защо не сме свидетели на подобна ексцентричност в нашия обществен живот. Живеем в бедна страна, една от най-бедните в Европа. Училища, болници и старчески домове се рушат и изнемогват, децата ни измират, тъй като не можем да заплатим скъпоструващи операции, извършвани само в чужбина. Народните избраници на такава страна би трябвало да служат за пример на скромност и пестеливост, а не да пътуват като наркобарони. Повечето от тези люде няма да оставят и следи от стъпките си по нашата изстрадала земя, а имената им ще бъдат погълнати от безмилостния поток на времето.
Поставен в един абсурден обществен и икономически пейзаж, обикновеният човек започва да не слуша крясъците на измислените от обстоятелствата лидери, и предпочита да потъне в собственото си мълчание. Той просто разбира, че пряката ежедневна реалност нанася ударите си върху него безмилостно и, че словосъчетанията на вождовете от различен род и калибър имат твърде отвлечена връзка с личната му съдба. Сетивата му са уморени от децибелите на политическия пантеизъм, не само защото долавя пропастта между думите и нещата, но и защото е прозрял, че думите са се превърнали в поминък за едни, а битката с нещата остава за други. Тогава се ражда мълчанието. Онова мълчание, което никак не се харесва на политиците, защото фигурира в статистическите извадки като "без мнение" или "колебаещи се". Партийните вождове често забравят, че те не изграждат и символизират силите на времето и, че песимизмът е все така оправдан, докато човекът, обгърнат от мрака на ценностна разруха се опитва да се откопчи от нея. Мълчанието на хората е само един от симптомите на залеза на политическите лидери. Така светът се пренасочва от патоса на думите към скромния патос на опита, където просто няма нужда от вождове. Това не е "мълчанието на агнетата", безмълвно очакващи да бъдат принесени в жертва на нови илюзии, това е поведението на хора, принудени да търсят лична ценностна ориентация в един болезнено динамичен живот.
И патетичното обругаване на времето като безумно, и патетичното му славословене като "велико" не могат да оправдаят цялата алогичност на събитията или да служат за ориентир на индивидуалната човешка съдба. Там, където се е образувал политически, социален и икономически вакуум, думите хипертрофират и умират бързо. Смъртта им настъпва някъде в пропастта между изповядваните принципи и ежедневната битка за оцеляване. Може би тъкмо там, в утробата на мълчанието поникват кълновете на опита, всъщност онази воля за решения и действия, които не само създават ценности, но и превръщат отделните хора в личности.
Петър АНГЕЛОВ-ДАРЕВ
© Петър Ангелов - ДАРЕВ All rights reserved.