Според древногръцките философи - семейството са хората, които се събират около една маса, за да се хранят – в пряк и в преносен смисъл.
І. Зараждане на семейството
Бели зъби се гушеше под храста. До гърдите си притискаше голямо парче опечено месо. Чакаше вече половин Слънце време. Чакаше да се появи Големият нос. Вчера той мина от тук. Носеше под мишница няколко парчета от сърна. Бели зъби му се усмихна, много му се усмихна и той се загледа в нея. Загледа се и се спъна в някакво коренище. Разпери ръце, за да не си обели носа като пада и по поляната се разпиляха скъпоценните мръвки от сърната, дето я бяха убили с апапите горе на поляната.
-Какво ма?- по онова време речника на хората е бил много беден.
-А-а нищо, нищо.
Бели зъби се усмихна още по озъбено, докато с ръка прикриваше едно от парчетата, паднало близа да нея. После, когато Големият нос отмина, отиде до огнището дето я грее нощем и сложи парчето месо върху жарта.
Не смееше и да помисли даже, че може да го опита. Тя чакаше Големият нос да мине и тя да му предложи да седнат и да го изядат заедно
Така и стана. Появи се той на поляната. Взе да търси с поглед Бели зъби. Цяла нощ все ухилената и уста е пред очите му. И докато мислеше за нея му ставаше хубаво, хубаво на цялото тяло. А ето я. И пак се е ухилила.
-Ела, седни до мен. – Бели зъби тупа с ръка мястото до себе си.- На яж! Да видиш колко е вкусно.
Дъвчат двамата, преглъщат и се гледат. Тя се усмихва, а той и се радва.
-Ама вкусно, А?
-Много вкусно. Жалко, че трябва да тръгвам. Дългият мустак иска пак да убием сърна, за да има какво да ядем. Та значи, работа ме чака.
-Ами аз, ще има ли и за мен парченце от сърната?
Бели зъби се усмихна още по-подкупващо. Тя се беше размомяла и като гледаше другите жени от стадото май и беше време да си помисли за детенце. А Големият нос, измежду младите мъже в стадото, е най-подходящ да и го направи. Я колко много парчета месо носи, когато се връща от лов, та даже и на нея дава. Ще има с какво да храни детето си като го роди . Така си мислеше младата жена докато го гледаше как яде на големи, мъжки хапки и му се радваше и си мечтаеше той да е баща на детето и . А Големият нос, нали си е добряк бързо я успокои.
-Ще има и за теб парчета от сърната. Аз ще ти ги дам всичките, а ти ще ги опечеш и после двамата ще си ги хапнем.- а нали си е мъж, си помисли „ Пък като ги хапнем така ще си поиграем с тебе мила ми Бели зъби, та като му дойде времето да ми родиш едно юначе, че е крайно време аз сам да си организирам фирма за лов на сърни., но за това ми трябва син.
На следващият ден след като опече донесените и мръвки Бели зъби настла един плосък камък със свежи листа, нареди по камъка кори от дъба на поляната, изсипа в тях опечените парчета месо, като в чинии и сложи по средата букетче от стръкчета разцъфнал магарешки бодил. После седнаха по турски двамата с Големият нос до така подредената маса и започнаха да се хранят. Говореха си нещо . Кой ли знае какъв разговор може да се проведе с наличните по онова време десетина – петнайсет думи, но това не им пречеше да се смеят и да са щастливи. После хубаво си поиграха, както баща му и майка и ги бяха понаучили и заспаха щастливи. Там край застланата с листа каменна маса се роди първото семейство.
ІІ.Част втора
Семейството във вековете.
И се започна едно бурно развитие на семейството като институция. То обогатяваше ролята си в обществото. Отначало докато прохождаше, семейството се командваше от майката. Нали знаете, когато е трудно мъжете винаги тикат напред жените. Та и през матриархата е така. Но като поотрасна, поузря събра опит и кураж семейството премина в ръцете на мъжете- Патриархат . Та и до сега. В същност за сега не съм съвсем сигурна.
Изучаваха го през вековете. Пишеха за него трактати. Що дисертации са изписани на тема Семейството. Колко доктори на науките си спомнят с умиление опитите си да разкрият тайната му. Търсеха влиянието му върху обществото и влиянието на обществото върху развитието му. Беше наречено „Най- малката клетка на Обществото”. Абе клетка, клетка, ама най-важната. То беше определящо за различните периоди от развитието на човечеството.
Историците нарекли различните строеве робовладелски, феодален капиталистически. Няма братче такова нещо. Щом семейството на господаря яде от лещата дето са я посадили и отгледали, а после сготвили и сервирали на господарската маса, техните роби и робини, значи строят е робовладелски. Ако феодала , след като цял ден е обхождал владенията си, пришпорва коня , за да се прибере в замъка си, дето го чака огъната от лакомства маса, начело на която е седнала съпругата му, а на всички столове са се разположили дечурлигата им с вилици в ръце, готови при първият знак да забодат съоръжението за хранене там където трябва. Само чакат да хлопне вратата и старшията лакей да обяви:
-Феодала дойде.
И това да е чаканият знак.
Та ето това е феодален строй.
А капитализма. Какво да говорим. Имаш капитал – масата е отрупана, нямаш капитал- масата е празна, семейството е гладно. Извод – всяко гърло – на работа. Тогава и жените, които откакто свят светува не са излизали от дома вече тръгват към работодателите, за да помага на мъжете в осигуряването на капитал под формата на заплата- дневна, седмична, месечна заработка, за да има с какво да се напълнят чиниите, които ще съберат семейството около масата.
Комунизъм, за който толкова се говори, не е имало. Та не знам ако стане комунизъм как ще бъде семейството.
А социализма. То си е чиста проба държавен монополен капитализъм, само дето го бяха окичили с перца и крилца – демек вижте колко се грижим за народа.
Важното е, че при тези последните, капитализма и социализма, започна леко да замирисва на разпад на семейството. Ще се разпада я . Минаваме на парно, на газ а ти ми говориш за семейно огнище.
ІІІ.Част трета
Заплашва ли ни разпад на семейството.
Не знам! Не знам, защото първо , ако е вярно – е страшно. Второ, трето, пето и десето – според мен ако се разпадне семейството, това ще е краят на обществото, на цивилизацията, на света. Защо така апокалиптично? Не знам! Просто ме е страх. Та да преминем по същество.
-Мамо, довечера не ме чакай. Имам среща. Пипи ще ме води на вечеря. – и синът вади от тостера затопленият сандвич, дето снощи си го купи от павилиончето до входната врата. Захапа го, взе в ръка пластмасова чашка с кафето . Отправи поглед към притворената врата, зад която вероятно спи майка му.
-Чао мамо! – и излита от вкъщи. Вчера беше 25-ти и момчето изтегли малка сума, с която да посреща разходите си до следващото теглене.
В това време сестра му се разбуждаше. Предстоеше и тежък ден. Чака я така нареченото класно по литература. Защо ли още се робува на тези формалности. Класно, глупости. И двойка да има и шестица да е, все едно, пак ще вземе диплома. Майка и нали е от старото поколение непрекъснато я притиска да продължи в университета. За какво и е . И университет да завърши ще и се наложи в един момент да започне да ходи на работа. А за да започне са и нужни връзки, а не диплома. Ето съседката, Милето. Учи там нещо след гимназия. Та шест ли та седем години ли. Насъбра разни дипломи, разни специализации. И какво – взеха я касиерка в супера.
-Ако не си бях подкъсила полата до чатала и не бях дръпнала деколтето до гънката. Щях да видя работа, ама друг път.
Нека си говори Милето, ние връзки си имаме. Щом мама уреди брат ми, ще уреди и мен.
Брат и. Вярно бе, вярно, че има брат Май скоро не са се виждали. Той излиза долу-горе тогава, когато тя се прибира. А от кога не са сядали на една маса заедно? Не помни.
С майката положението беше сложно. На едно място работи по специалността си от университета. Във фирмата на сестра си се труди в почивните дни. Там използва знанията си от техникума, а в малкото оставащи и свободни часове мете пет-шест входа, за да осигурява пари за цигарите на дъщеря си. Ето това е то – майка. Тя май е единственият човек в къщата, който сяда на масата, за да се нахрани. Най- често е сама. Почти винаги е сама. За баща в това жилище не се говори. Първият изчезна веднага щом разбра, че жената, която го е прибрала в домът си и дели с него леглото без да му иска пари за наем, чака дете. Тя стана самотна майка, без да хленчи, без да се оплаква и да търси справедливост. Но когато и вторият се опита да забегне, тя го хвана с ДНК проба. Така че сега дъщеря и носи мъжко бащино име, че даже и някаква издръжка получава.
Та ето това е семейството на нашата героиня, която би трябвало да спи зад притворената врата. А дали спи? Не! Очи не може да затвори. Цяла нощ не мигна. Защо? Вчера в голямата следобедна почивка колежката и от съседното бюро я обиди. Много тежко я обиди, та чак я извади от равновесие.
-За какво семейство ми говориш ти бе скъпа? „ Аз и моето семейство ще решим” Кого заблуждаваш. Я ми кажи ти кога за последен път седнахте и тримата на масата. Не говорим, че за да сте семейство до вас трябва да седят и други двама, които имат главна заслуга за да сте трима. Та кога седнахте, за да си поговорите, да изядете по една паница шкембе чорба и да му обърнете по чашка скоросмъртница, да набодете с виличката по резенче кисела краставичка и да се оплачете от колежката дето ви тормози, даже сълза да пуснете, за да ви олекне, защото знаете, че ако там на тази маса не ви разберат, значи никъде по земята никой няма да ви разбере. Та не разбрах, кога за последно се е случило това? Кога седяхте и си разговаряхте така, съвсем простичко, че на сина трябват обувки за зимата, а дъщерята да внимава с оня дето я води насам натам, че да не обърка конците. И ако няма за какво да говорите, просто така да си поседите и някой да каже:” Колко хубаво грее днес Слънцето”. Кажи де?
А тя мълчеше и сърцето я заболя, защото колежката и беше права. Жестока , но права.
ІV Заключение
Което може би е начало на голям и важен разговор.
Ето това е истината. Умира семейството. Какво ще го смени Не знам. Семейството е най- малката и най- важната клетка на организма наречен Общество. А може ли организъм без клетки. Или може би ще измислят някакви изкуствени, механични. Някакви – никакви.
А вие как мислите, мили хора?
© Снежана Врачовска All rights reserved.
Да, споделям го напълно. Аз също се оптвам да събера клоните на родословното дърво на децата ми и да ги подтикна да продължат, защото досега никой не го беше правил или ако го е правил, някъде се е получило прекъсване.
Но това, че се чувствам част от род, не ме прави по-силна и не ме кара да се чувствам безсмъртна. Ето, че ми при моето семейство не мъжът, а жената (в мое лице) стигна до идеята да събере частите на родословното дърво и да ги завещае на децата.
А това, че в рода на някого не е имало разводи, или престъпници, или мързеливи и некачествени хора, зависи единствено от този, който предава щафетата на следващите. Всеизвестен е фактът колко много (недостойни за уважение)неща са се случвали в българското семейство и фамилии и родове, но всичко се е пазело в тайна. Така че родът е като историята - пише се възможно на-субективно и от камбанарията на пишещия - дали е достатъчно почтена да бие на истина, или на кухо...
За мен корените ми са тук, в България, където са гробовете на рода ми, на най-свидните ми хора, с които съм била в хармония, сигурна, стабилна и подкрепяна по най-любящия начин. Може да се шматкам по света и да загина някъде на майната си, но моят корен е тук, където съм родена и където са всички мои близки, в тази земя.
И най-богатото и пълно родословно дърво не може да замести истинския корен. Това е чувството за принадлежност към род и родина, българският род и България.
Може да прозвучи странно... но от един смахнат водолей друго не би било нормално