СЛЕД БИТКАТА
(Сценарий за алтернативен финал на филма на Джон Ву „Кървавите скали” (“Red Cliff”), който пресъздава една от най-епичните битки в историята на Китай)
Действащи лица:
Джоу Ю (в ролята Тони Леунг) – стратег и държавник от времето на Трите царства
Джугъ Лян (в ролята Такеши Канеширо) – стратег и държавник от времето на Трите царства
Място: р. Яндзъ, при Кървавите скали
Време: Утринта на хубав пролетен ден
Героите, облечени в мирновременните си дрехи, стоят на брега на реката.
Джоу Ю: Хубав ден, нали, приятелю?
Джугъ Лян: Да, още няколко дена и сливите ще разцъфтят в целия си разкош.
Джоу Ю: Сливите са най-красиви при Кървавите скали, не мислите ли?
Джугъ Лян: Така пишат поетите. Но ги виждам на живо за първи път.
Джоу Ю: Поезията винаги казва истината, нали?
Джугъ Лян: Да, винаги съм смятал така.
Джоу Ю: И ние с Вас сме поети?
Джугъ Лян: Това ще кажат онези след нас. Но ние наистина написахме тази битка като поезия.
Джоу Ю: Може ли войната да бъде поезия?
Джугъ Лян: Да. Всичко е поезия. Дори и смъртта. А сливовият цвят е за начинаещите.
Джоу Ю: Разбирам. Може ли да Ви попитам нещо преди да се разделим?
Джугъ Лян: Кажете, приятелю.
Джоу Ю: Мислите ли, че битката при Кървавите скали наистина се състоя?
Джугъ Лян: Защо се съмнявате в това?
Джоу Ю: Ами вижте наоколо! Няма и следа от телата на загиналите и от изгорелите кораби!
Джугъ Лян: (оглежда се с ръка над очите) Не знам. Сега всичко ми се струва като сън. Може би ние с Вас сме си го измислили онази вечер, когато за първи път свирихме заедно.
Джоу Ю: Знаете ли, че и аз през цялото време си го мисля?
Джугъ Лян: Тогава може и наистина да е така.
Джоу Ю: А как ще разберем как е?
Джугъ Лян: Ще прочетем хрониките, написани за нас!
Джоу Ю: Затова ще трябва да живеем дълго, много дълго, като отшелниците в планината!
Джугъ Лян: Прав сте! Дали няма някакъв по-бърз начин? Не може ли просто да попитаме някого?
Джоу Ю: Може би онзи господин знае? (Камерата се отдалечава от двамата и показва режисьора Джон Ву на сгъваемия му стол. Учуденото му лице в едър план. Отново двамата в същата кадровка.)
Джугъ Лян: (размишлява) Знаете ли какво? Може би е по-добре да не знаем отговора!...
Джоу Ю: Май сте прав! Ами тогава, като че ли, не остава друго, освен да си кажем сбогом!
Джугъ Лян: (подава ръка за здрависване)
Джоу Ю: (учуден) Какво правите?
Джугъ Лян: Не знам защо – просто ми се стори, че хората, които ни гледат в момента, очакват от нас да направим така...
Джоу Ю: Щом казвате... (ръкуват се)
Джугъ Лян: Сбогом, приятелю!
Джоу Ю: Сбогом!
(Двамата се качват на конете си и препускат в противоположни посоки. Камерата показва Джон Ву, който скъсва сценария и го стъпква, като редува ругатни на китайски и английски. Общ план на Яндзъ.)
© Наследник на Куфара All rights reserved.