Пред зала 13 на Софийски Градски Съд се събираха хора, които щяха да бъдат “публика” на едно необичайно бракоразводно дело. Имаше студенти, може би бъдещи юристи, пенсионеири, които разнообразяваха така деня си и кой знае още какви, а до започването му, те си приказваха. Вероятно и “подсъдимата” беше някъде там, а както обикновено, половинката й сигурно не присъства. Две жени водеха оживен разговор, явно са се видели след дълго отсъствие на едната и другата я “запознаваше” с миналите събития през това време...Били са колежки, познавали сe и семействата им. Тази, която разказваше ще я наречем Иванова, а слушателката- Христова.
- Да не дава Бог никому такава съдба, Христова! Голям кахър имаме с големия син. Заради професията на съпруга ми /беше военен/ живяхме в много градове и, докато децата бяха малки- нямаше проблем. Но в последното “преселение” големият съобщи, че се налагало да се ожени! Тъкмо завършил гимназия. И остана в София, бебето се роди и го получихме, едва ли не в колет, за отглеждане...Защото тук животът кипял и те, родителите му, не били се наживели още! Дали са успели да го постигнат, но не след дълго се разведоха, като детето си остана наша грижа. И се започна една...Той се прибирал призори, често довлечен от “приятели”, неспособен да се държи на краката си. Напуснал работа и направил борчове и за умрелите!
Мислехме, че вече се е наситил, защото доведе нова снаха, от провинцията, а ние току що се връщахме отново в София. Тя беше красива като картинка, неомъжвана, след сватбата веднага беше “запланувано” също дете и беше време да си отдъхнем, че ще живеем спокойно...Но, на него му се живееше още! Пиеше, закъсняваше вечер, опита се и да бие, когато “тя не го гледала разбиращо”...Разбра се, че се задава и трета снаха, някаква дългогодишна студентка, решила да остане в София чрез брак. Обяви пред всички ни, че не може да я остави, бил обещал и се клел пред роднините й и приятелите им, че ще я вземе...Видяхме се в чудо. А втората снаха вече ми беше легнала на сърцето- кротка, уважителна, въртеше цялата къща! От първия ден ми каза “майко” и аз я приех като дъщеря. Син ми е, но не видях спокоен ден от него, пак иска развод и защо да си кривя душата?! Ето, дойдох да кажа истината!
Христова беше изумена! Майка срещу сина си, заради една чужда жена!! А до сега я мислеше за “публика”, дошла за развлечение...Представяше си утре в махалата как ще хвърли бомбата като поразкаже тук- там изумителния факт! Та нали майката милее и е способна на какви ли не жертви за собствените си деца? Каква ще е тая снаха, така обсебила свекърва си и вече нямаше търпение да започне делото, за да я види отблизо. Докато размишляваше така, излезе служебното лице, което извика:
- Да влезе свидетел № 1, по дело за развод, другарката Иванова!
Ето на това се казваше сензация! Свидетел- свекърва на снаха! Като тема за филм! А тя отново разказа онова, което сподели с колежката си, а също допълни и няколко унизителни случая. Как пред случайната “публика” в тролея, той се нахвърлил на снахата с думите: “ Ти още ли не си се разкарала от дома ми, ма?! И години да живееш тук, софиянка няма да станеш!” А веднъж, връщайки се след полунощ, неадекватен, не се държеше на краката си, но изкомандва: “ Веднага да се сервира топла манджа” и пляска силно с ръце, за да ускори това “веднага”! Събуди къщата и ..изхвърли всичко от стомаха си върху сервираната маса!! А кулминацията беше, когато една привечер дъщеря му от втората снаха нахлу импулсивно в стаята му да му покаже какво е нарисувала и го вижда в леглото с кандидат снахата № 3! Тя се стъписала, а той обезумял от гняв, че не е почукала!Каква сила излъчваше тая дребна жена да сподели цялото унижение, на което се подлагаше и накрая успя да изрече:
- Дошла съм да кажа истината! Снаха ми е най- хубавото нещо в живота на цялото ни семейство! Светлина в мрачните дни, които ни създаваше сина ни! Обичаме я като родно дете и не бих искала да си отива тя, затова заявявам: “Синът ми ще излезе от дома ни, а тя ще остане!”
Беше тишина в залата, сякаш нямаше никой, после изведнъж всички взеха да ръкопляскат и викат “браво”…за тая обич на майката, която имаше два знака- плюс и минус...И,че обори мнението, че “чуждото свое не става”! Става...защото се казваше...тук завесата ще спусна! От съображения за анонимност!
PS:
Така и стана. Снахата живя двадесет години с тях, наричаше ги “майко” и “татко”, съседите като не знаеха подробности смятаха, че синът е в затвора. С друго не можеха да си обяснят топлите отношения. Почина първо свекъра след време. Когато дойде ред на свекървата, въпреки, че снахата живееше в собствен апартамент, тя почина в ръцете й. Пред тленните й останки, тя тихо каза “Благодаря ти, майко! Ти ми подари най- хубавите мигове , пазеше ме и защитаваше в критични моменти! Без твоето крило щях да загина в инъче чуждата къща! Имам и рождена майка, и двете ви обичам еднакво! Мир на праха ви!!” Тя не повтори съдбата на бившия си съпруг, имал вече и четвърта жена и не се омъжи повече...
© Ирина Филипова All rights reserved.