Всъщност, само един диалог...
– Вие днес закъсняхте.
– Аз винаги идвам навреме.
– Сега е десет и петнайсет, а нашите сеанси са насрочени за девет и половина.
– Не виждам тук други чакащи.
– Това е, защото в момента се провеждат занятия в групи. Вие отново пропускате трудовата терапия, Джейн. Нали вече говорихме за това няколко пъти и…
– А вие днес добре ухаете, докторе. Това лавандула ли е? Не, някакъв особен мускус... Въпреки че ризата ви не е свежа... Не сте нощували вкъщи, нали?..
– Бях на гости. Моля, настанете се на стола и отпуснете…
– Хм! Винаги казвате, че трябва да се чувствам комфортно на нашите срещи, а постоянно изисквате от мен да сядам на този неудобен стол. Защо не поставите тук някоя удобна кушетка, както е прието в другите кабинети?
– Мисля, това не е чак толкова необходимо... Как премина Вашата вечер?
– А какво е написано в бележника у Вас... там, в ръцете?
– Да погледна... Вие отново не сте спазвали предписаните процедури, досаждали сте на другите пациенти да спят, почти сте довели до срив Ваша съседка по легло, а нощем сте крещяли в съня, докато не са Ви направили инжекция... Да изброявам ли още?
– Не. Е, значи точно така е преминала моята вечер. А защо през цялото време говорим само за миналото?
– А за какво друго искате да говорим?
– За моето бъдеще, разбира се!
– Добре, нека поговорим за това. Как Вие се виждате след година, да кажем?
– Аз ли?.. Безусловно много по-добре. Повече не ме измъчват кошмари, живея в своя дом на мойта си улица. Рано сутрин разговарям с млекаря, него го наричат Колин... мисля. После се отправям в своя кабинет, работя. Вечер – изпивам чаша сладко червено вино, петнайсет долара за бутилка от нашия малък супермаркет, моето куче лежи до краката ми, чета му нещо от класиците… Хайдегер, Камю... или Сартр.
– Кой от тях по-точно?
– Нека бъде Камю, “самотният стрелец” в абсурдния свят… чета му нещо от “Чужденецът”.
– Вие сама ли живеете?
– Да, с кучето. Имам и домашна прислужница, но тя е мексиканка. Плащам ѝ по пет долара на час в петък или вторник. През останалото време момичето работи при други хора.
– Как се казва тя?
– Консуела, навярно... или пък Микаела. Не зная, не съм я питала точно.
– Тогава как сте я наели?
– Май някой ми я препоръча. Аз само ѝ давам чек.
– Винаги ли?
– Не… да, изглежда винаги. Тя е тактична девойка и ако забравя понякога, деликатно ще ми напомни за това следващия път.
– Опишите подробно Вашия ден. Вие взимате бутилката мляко, давате на момчето един долар бакшиш... Какво става по-нататък?
– Обикновено подбирам някой друг вестник или списание и отивам в кухнята – правя закуска...
– Какво именно?
– Тост-сандвичи и сок.
– Тост-сандвичи? Много ли?
– Шест. Два с омлет, един със сладко или шоколад, и три – с бекон и зеленчуци. Трябва да махна корите на сладкия… и на още един. Корите събирам в книжен плик, а после, в края на седмицата, ги отнасям на езерото при патиците.
– Вие обичате ли сладки сандвичи?.. Джейн?
– Не, не обичам…
– Тогава защо приготвяте такъв?
– По навик, най-вероятно.
– От Вашето минало?
– От детството… да, именно. Мама винаги приготвяше на мен и на брат ми сладки тостове за училище. Нима това е важно?
– Възможно. Продължавайте...
– Аз ям, чета вестник, може да гледам телевизия или да слушам плоча – зависи от настроението. После… после, сигурно, с нещо се занимавам по къщата. Може би почиствам... или пък събирам мръсното спално бельо за пералнята. А може и да отида за продукти в магазина.
– Колко тост-сандвичи сте изяли?
– Два, разбира се.
– А останалите?
– Какви останали?
– Останалите сандвичи: сладкият, с омлета, или... как казахте... със зеленчуците и бекона.
– Навярно, оставям ги за обяд... или за следобедна закуска... Що за глупост ме разпитвате?
– Не се вълнувайте, Джейн, продължете... Вие с кола ли пътувате?
– Естествено, моят дом е в предградието.
– Вашият маршрут?
– За това първо трябва да зная къде отивам, хе-хе... не смятате ли така?
– Добре, Джейн... да кажем – в обществената пералня.
– Надолу по Уолиш стрийт, завивам по 27-а, пътувам до кръстовището на Гейдж авеню…
– Къде се намира пералнята?
– На Филис стрийт, а защо?
– Тогава защо пътувате по Гейдж авеню? Това е три четвърти обиколка на квартала.
– Не зная, така ми е удобно. Сугурно, навик.
– Какво виждате по пътя?
– Къщи, къщи, къщи – че какво още мога да виждам в предградието? А да, също и начално училище на кръстовището на 26-а и Гейджа. Там винаги има оживено движение, много деца и автобуси.
– Добре. Вие пътувате сутринта до банката…
– Надолу по Уолиш стрийт, завивам по 27-а, пътувам до кръстовището на Гейдж авеню с 26-а, завивам по Бруклинското шосе… Нали вече казах – привичка.
– Събота... Налага се да отидете при нотариус.
– Това пък защо?
– Проблем някъкъв със земен участък.
– Добирам се до Хемферш, завивам по 20-а, оттам – на Централаната.
– А сега вторник... консултантски услуги.
– Но защо?..
– Проблеми с оформлението на дома.
– Надолу по Уолиш стрийт, завивам по 27-а, пътувам до кръстовището на Гейдж авеню с 26-а, после завивам обратно по Итрим… Безсмислица някаква. Ще пътувам, както си искам. Какво там записвате?
– Нищо интересно. Отбелязвам, че плачете.
– Какво?.. Не може да бъде. Това всичкото е лекарствата… Кога ще ме изпишат?
– Скоро, много скоро. Нека продължим. Следобед...
– Работя вкъщи... в кабинета.
– Над какво?
– Просто работя. Не зная с какво точно ще се занимавам, когато, най-накрая, ме пуснат.
– Помислете.
– Навярно… да, точно, аз ще пиша книга.
– За какво е тази книга?
– Още не зная. Според мен, някакъв детски детектив. Нали знаете, един от тези, където деца са в ролята на следотърсачи. Моята героиня се казва Ребекка и тя е много умно и находчиво момиченце.
– Много добре. Вие до вечерта ли пишете?
– Разбира се, че не! У мен има маса други задължения и не мога да пиша по цял ден.
– Какви задължения?
– По къщата.
– Например?
– Ами например трябва да подредя стаята горе, да приготвя ядене… Да, трябва да сготвя към три часа.
– Защо?
– Аз… не зная, така трябва.
– И какво сготвяте, Джейн?
– Супа.
– Добре. После?
– В пет часа отново се връщам в кабинета, пиша…
– Работата занимава изцяло Вашите мисли?
– Не… изглежда още имам и домашни дела. И ако ме питате – вечер почти не работя.
– Какво тогава правите?
– Гледам телевизия, чета на глас…
– Какво четете, Джейн?
– Не зная, всеки ден различно. Нещо от середата на миналия век.
– Кога лягате да спите?
– В единайсет или дванайсет.
– Колко стаи има във вашия дом?
– Пет: хол, кухня, две спални, един работен кабинет... и две бани с тоалетна. Има още мокро помещение, багажно, гараж, лятна тераса. Вие какво, искате да купите моя дом?
– Не, не, моля... А какво правите преди да заспите?
– Чета, обхождам стаите, проверявам дали добре са затворени прозорците, дали съм заключила вратата, навярно. Още разговарям…
– С кого?
– Сигурно с някой по телефона.
– Вие имате ли приятелка... близък човек?
– Не, не мисля, но нали не е задължително да се говори по телефона непременно само с приятели. Това могат да бъдат и делови позвънявания... или доставка някаква. Послушайте, докторе, може би е по-добре да сменим темата, а?
– Добре, щом искате. Сега нека да поиграем на асоциации. Вие нали вече много пъти сте играли на това, Джейн.
– Така ли? Не си спомням, но бързо се уча.
– Аз ще казвам една дума, а Вие – първото, което Ви дойде на ум. Става ли?
– Става...
– Цигара.
– Лула.
– Огън.
– Камина.
– Диван.
– Плюшено покривало.
– Среща.
– Любов.
– Брак... Джейн?
– Простете, отвлякох се. Какво казахте?
– Брак.
– Съпруг.
– Мъж.
– Колега.
– Дом.
– Куче.
– Ретрийвър.
– Детенце.
– Име?
– Курт… простете, отново се отвлякох. Куртка.
– Детска.
– Стая.
– Във Вашата къща има ли детска стая, Джейн?
– Че откъде там се е взела?.. Да.
– Какъв цвят са нейните стени?
– Когато той беше мъничък, боядисах ги в светлосиньо, зелено и бяло.
– Кой е “той”?
– Той? Какъв “той”?
– За кого сте боядисали стените?
– Не помня...
– Това детска стая ли е?
– Спалня.
– И нейните стени са светлосини... Защо именно сини?
– Защото това е момченце.
– Какво момченце?
– Красиво, светлокосо. Със зелени очи, много прилича на…
– Как се казва?
– Не зная.
– Какво то прави във Вашия дом?
– Живее в детската... Глупост безподобна... Хайде да играем по-нататък.
– Добре тогава. Аз ще задавам дума, а Вие ще построявате цяла верига, става ли?
– Като игра на домино?
– Да, нещо подобно.
– О‘кей, док, само без повече дечица, че нещо не ми е добре.
– О‘кей, мем... И така, сирене.
– Пица, Италия, рози, църква, вино, вечер, книга, огън, топло, близост, вяра, любов, горчивина, злоба, гадене… Послушайте…
– Продължавайте.
– Болка, диагноза, болница, психо-отделение, маргаритки, крясъци, щастие, рутина, вечер, книга, вино, куче…
– По-нататък.
– Близост, дихание, страх… Повече не ми се иска да играя.
– Успокойте се. Последна верига. Автомобил...
– Линкълн, шосе, дъжд, хлъзгаво… бяло момиченце… бяло момиченце! О Господи, у нея няма очи! Помогнете! Някой да помогне! Майкъл, по-бързо… Курт, миличък, не гледай. Останете в колата, закрий главата на кучето с куртката… по-бързо, набери 911, о Боже, тя няма очи… Милата, всичко ще бъде добре… всичко ще бъде добре. Кой е направил това? Дъжд… Майк! Тя нещо говори… о Пресвета Дева, у нея няма език… Курт! Аз нали казах да седите в колата. Бедничката… кой е могъл да направи това с нея…
– Светкавица.
– Майкъл? Майк, ти къде? Не трябва, моля те. Ние трябва да заминем! Ще ме заведеш в града, в болницата…
– Трясък.
– Майкъл? Къде си? Майк?! Майкъ-ъ-ъл!!!
– Крак.
– О Боже, моят крак… някой на помощ… Коремът ми… ааа!!! Това не може да бъде, не може да бъде, само не и той…
– Кой “той”?
– Това е Майкъл.
– Кой е Майкъл?
– Майкъл… Майк, мили… не си тръгвай, не постъпвай така с нас… моля те…
– Кой е този Майкъл, Джейн?
– Моят мъж… Майкъл Шмит.
– А кой е Курт?
– Моят син... ако го имаше... и кучето... той се казва като кучето.
– Много добре, Джейн. Още един последен рунд с думите и ще Ви пусна. Готова ли сте?
– Не желая…
– Стегнете се, Джейн, това е важно... Гора.
– Дървета.
– Дъжд.
– Слъзи.
– Вода.
– Кръв.
– Тяло.
– Лед.
– Вик.
– Стон.
– Гадене.
– Болест.
– Цикъл.
– Задържане.
– Срок.
– Пети месец.
– Детенце.
– Смърт.
=== === ===
© Tyto ALBA
© Албена Тотина All rights reserved.