ДИСОНАНС
ТАКА ЗАПОЧНА 2011 ГОДИНА
Съдбата ми ме бутна с невнимателен пръст в една болница в навечерието на предишната Коледа.
Болнична стая, първи януари, обяд! Малко пациенти, по-точно само двама сме. Тихо бълбукат кислородни апарати. От телевизора звучи новогодишният концерт на Виенската филхармония. И изведнъж тази звукова картина се раздира от настойчив звън на мобилен телефон - остро и пронизително, сякаш запис от преизподнята около казана с катран. Изпадналият в унес съпациент в стаята, разривайки омоталите го шлангове на кислородния апарат, се протяга лениво към свързочното си средство.
- Кажи, бе! - се изстрелва с такава мощ, като че ли не берящ душа под кислородната маска, а някакъв Крали Марко се озъбва на Чер Арапин. Видимо кореспондентът е от фамилния кръг на съпациента и по-нататъшният разговор го потвърждава:
- Що съга го коляте? Ли ви каза я, да чекате а си доам!
Става ясно, че иде реч за прасето, което е просрочило коледната сесия и се е явило на поправителната сесия по стар стил на църковния календар. Звучи Йохан Щраус, но мисълта ми неволно се запилява в спомени от един репортаж за успехите на месокомбинат "Родопа" в изпълнение на един петилетен план от развития социализъм.
- Що са фащате с тава, като не знаате къ са дере прасе?
Последното е с ударението на първата сричка и издава региона на кореспондента, или поне на съпациента. Мисълта ми се бори между спомена за репортажа, ненадмината звукова картина от новогодишния концерт на Виенската филхармония и любопитството как се върна жизнеността на съпациента, когато "ножът опря до кокала", ама не до неговия!
- Е, къ ша са опрайте? Ама кат сте са фанали, ете оно требе а го довръшите!
И се започна една инструктажна дейност по това как се дере прасе – с такъв мерак, че човек да си помисли, че ще се снима филм за някоя героична битка на хан Крум.
В пълен дисонанс с инструктажа звучи "На хубавия син Дунав". "Инструкторът", забравил за дихателната си недостатъчност, напористо, с повишен тон оспорваше намеренията на инструктираните с един непреводим речник на цветуща фразеология.
Концертът на Виенската филхармония, независимо от аплодисментите на бисовете, отиваше към своя край. Неволно и неясно как, атмосферата в болничната стая извика у мен една асоциация с онова, което преживявах по време на репортажа за онези петилетни успехи на "Родопа", когато заснемайки как в една клетка един ударник на труда с високоволтови клещи гонеше квичащи прасета, за да ги зашемети и даде началото на подготовката за новогодишната трапеза на населението. А то, населението, и не подозираше каква битка се води за тържествената му новогодишна вечер. Настигнатите от ударника прасета омазваха циментовия под на клетката и подхлъзващият се от това ударник споделяше нивото на прасетата – вакханалия!
Да, вакханалия, това е технологията, с която започва всяка подготовка на едно тържество и преминава през "апотеоза" на тостове и наздравици, за да стигне отново до едно своеобразно "освинване". Защо ли така несправедливо оприличаваме човешките свинщини с бита и участта на това животинче прасето?
Несправедливо, нали! Спомних си, че такива мисли ме споходиха и тогава, преди повече от тридесет години, и аз просто не изпълних указанията за репортажа. Репортаж нямаше, защото имаше дисонанс на паралелни явления.
Звукът от новогодишния концерт в стаята "подкрепи" "инструктажа" с "Радецки марш", нещо като неумел опит да настъпи отслабване на дисонанса.
И изведнъж всичко стихна! Стихна и напористият инструктаж "Как се дере прасе".
Стихнало беше и бълбукането на кислородния апарат, в този момент от телевизора зазвуча химнът на Обединена Европа, но кой знае защо изпълнение в чалга-вариант - сякаш за да влезе в резонанс с инструктажа на моя съпациент.
© Цветан Костадинов Все права защищены