Конят е необикновена шахматна фигура. Странният начин на придвижването му върху шахматната дъска - винаги по буквата Г, предопределя следната негова особеност:
полето, на което попада след направен ход, е винаги с цвят различен от този на изходното.
Това хамелеонно свойство понякога помага да бъде намерен единствено верният ход в позиции, където пресмятането на конкретни варианти е безнадеждна задача.
Един поглед върху следната начална позиция:
Бели: Цд1;
Черни: Ца1, Кх7, пешка а2,
ще ви убеди, че белите /които са на ход/ са изправени пред трудна дилема. Един от ходовете 1.Цц1 и 1.Цц2, води до реми, а другият е губещ. Но кой именно е спасителният? За шахматиста, свикнал да пресмята множество варианти, има достатъчно основание за песимизъм. Ала след казаното за коня хамелеон, е детински лесно да се съобрази логически, че правилният ход е: 1.Цц2! И наистина, винаги когато царят на белите се озовава на ц2, черният кон ще попада върху черно на цвят поле, т.е., когато този кон е на някое от полетата: а3, в4, д4, е3, е1, белият цар ще се намира на ц2, като при това на ход са белите. Тогава те постигат реми, играейки Цц1.
Любопитно е, че ако в началната позиция се добавят бяла пешка на а3 и черна на а4, то за белите няма вече спасение. Открийте сами защо.
© Младен Мисана Все права защищены
Благодаря ти, че си отделил от ценното си време за него.
Желая ти много успешни дни през новата седмица!