ПАРАДИГМАТА
"Длъжни сме да поемем
към неизвестното.
В познатото се провалихме напълно."
Мерилин Фъргюсън
Вечният нагон към истината постоянно тласка човека да изобретява нови понятийни модели на своя свят. Парадигмата е система на мислене (от гръцкото paradigma, "модел"), тя е модел за разбиране и обяснение на тази вечно променяща се действителност, в която сме ту жертви, ту герои, в зависимост от интуитивното "хващане" на взаимовръзките.
Допреди няколко години живяхме в една парадигма, сега навлизаме в друга. Това във всички случаи означава нов начин на мислене върху старите проблеми. Старият модел си беше една ценностна и синтактична система, която обхващаше тотално представите ни за света, натрапвайки ни понятия, чрез които да си го обясняваме. Думи като "експлоатация", "капитализъм", "трудещи се" и прочие, бяха атрибути на митологичния модел на социализма, неговият синтактичен скелет, върху който хората настройваха мисленето и живота си. Сега тази Хеопсова пирамида от понятия, до вчера обясняваща света, се сгромолясва, за да докаже (за кой ли път), че опитите да се постигне справедливо общество посредством политически експерименти, винаги се провалят от човешката противоречивост. Ето един елементарен пример за разкъсана логическа верига, свързана с житейския успех:
СТАРА ПАРАДИГМА
добро поведение + отличен успех + завършено висше образование = добре платена работа.
НОВА ПАРАДИГМА
добро поведение + отличен успех + завършено висше образование = без гаранция за работно място...
Естествено новите логически вериги съдържат принципи и от старата парадигма, но вече допускат и други форми на съществуване на нещата, а това води до объркване и стрес. Най-уплашени са тези, които най-дълго са живели под чадъра на старата теология и са вярвали в нейните висини, измерения и перспективи, или пък са превърнали вярата си в поминък. Те не само се страхуват от бъдещето, но и усещат изминалия си път като лишен от контекст. Те се само преживяват като измамени, говорят с носталгия по миналото, възприемат и регистрират събитията с матриците на старото мислене, сякаш този свят е сътворен от тях и то веднъж завинаги.
Сравнително по-лесно се "измъкват" от старата парадигма най-младите. При тях миналото е незначително, те живеят само в настоящето и бъдещето. По-малко обременена, младостта гледа на миналото като на музеен експонат, като символ на една изпразнена от съдържание схема. Достатъчно интелигентни, двадесетгодишните никога вече няма да приемат полу-миловидната, полу-безсъдържателна романтика на социализма, граден върху плоския цинизъм и завоалирано насилие. Тесногръдието, чарът на миналото, догматичните ритуали, сведени понякога до чист идиотизъм, няма да имат място в техния живот.
Наистина това раздвижване на пластовете, подкопаващо обичайните представи за действителността и събарящо цели институции, често затиска под развалините си много човешки съдби.
Преходът от една конструкция на мислене към друга ще бъде по-болезнен за едни и по-малко за други. Ще има сблъсък между действителността и вътрешните ни принципи. Пътищата за постигане на целите едва ли ще бъдат очертани с простотата на готварска рецепта. Темповете, качествата и постиженията между отделните хора ще бъдат на различни нива. Така е откакто свят светува. По-важно е да се тръгне, да бъдем в движение, може би само тогава бихме могли да доловим шепота на бъдещето.
Петър АНГЕЛОВ - ДАРЕВ
© Петър Ангелов - ДАРЕВ Все права защищены
Коментирам единствено факта, че сте допуснали грешка. В старогръцкия език дума paradigma няма и никога не е имало. Думата е parAdeigma, atos n, с ударение върху алфата. Струва ми се, че коректността изисква тази грешка да бъде коригирана.
Поздрави