Безспорното събитие номер едно на отминалата седмица, бе студът във всичките му интерпертационни измерения. Това показа и публикуваното в “авторитетен” национален всекидневник “традиционно” допитване до редакциите на петнайсетина и кусур “водещи” национални и регионални печатни издания. Няма да открием Америка, ако потвърдим горната “новина” и чрез бързо припомняне на “темите” и на електронните медии. Преди студът събитието, произвело водещата национална новина, бе птичият грип. Преди птичият грип пък бе делото за медиците ни в Либия. Преди него – убийството на Чората... След събитията идват коментарите за събитията. След коментарите за събитията – тяхното циклично припомняне. След него – забравата. Живеем в глобално село, където скоростта на разпространение на информацията е право пропорционална на скоростта на линеенето й. Гледаме и слушаме това, което ни показват или говорят. Нашият избор определят копчетата на дистанционното, които всъщност ни дават възможността единствено да редуваме една и съща гледка или пък слушаме едно и също нещо от различни гласове. Загасянето на телевизора, спирането на радиото или захвърлянето на вестника е възможен индивидуален изход, който обаче по никакъв начин не променя колективното съзнание. Или несъзнание. Но това вече е май психология. Или психопатология... Смисълът на една идея се свежда единствено до нейните практически следствия. Ако няма такива, тя е безсмислена, чист абсурд. Това твърди Чарлс Пиърс, професор, прагматик, в началото на 20-ти век. Свободата на словото не е нещо, което ни е абсолютно дадено по естествено право или по закон, а нещо, което всички заедно се споразумяваме да допускаме. Определени неща, например “оскърбителните” думи или порнографията, винаги ще бъдат изключвани, а смисълът на “свободно” и “слово” постоянно се променя така, че да съответства на общите нужди. Това пък са думи на Станли Фиш, също професор, също прагматик, но в края на 20-ти век. И според двамата, понятия като “добро”, “лошо”, “истина” и тъй нататък не съществуват преди или отделно от това, което правим с тях, отделно от начина, по който влияят върху нашето поведение. От “свободата на словото” до новината на седмицата. Смисълът на постоянното набиване до вледеняване на езика на говорещия и до измръзване на ушите на чуващия, би могъл, трябва да се търси в контекста. А той би могъл да бъде идеологически – става много студено, може да умрем, но министърът на бедствията и авариите, в случая Емел Етем, е готов като един Александър Матросов да застане на амбразурата и спре нахлуващият сибирски тайфун, или поне да го превърне за нас – зрителите, слушателите – в лек утринен бриз. Сякаш живеем на Хаваите, не плащаме тлъсти сметки за парно и ток, а по цял ден раздвижваме елегантните си задници по златистия пясък и слушаме шума на вълните. Смисълът би могъл да бъде и политически – става много студено, но няма да умрем, защото щом управляват у нас комунистите, по нашите географски ширини студ няма, няма и птичи грип, камо ли луди крави, смърт и мизерия също няма – това са някакви западни екзестенциални измишльотини. Но не на Европейският съюз, защото нашето правителство е за или до влизането в Европейския съюз, но той пък нямал нищо общо с лошия до преди петнайсетина години Запад. Смисълът, всъщност, би могло и да го няма, тогава, когато от една идея - събитие не произтичат никакви практически следствия - новини. Затова вече по-горе писахме. Свободата и словото са неща, които всички заедно се споразумяваме да допускаме. И да не допускаме. Въпрос на договаряне. В договарянето на какво?
Блокирането на рекламите (Ad Blocker) е в нарушение на правилата за ползване на платформата! Добавете сайта в списъка с изключения във Вашия Ad blocker!
Може да избегнете показването на рекламите, като направите дарение и получите статут на ВИП потребител/Автор ПЛЮС.