РЕЛИГИОЗНИЯТ ТЕРОРИЗЪМ
Как да си обясним убийствата по религиозни причини? Дали хората не носят генетични белези на друг животински вид? При някои примати в Африка се наблюдава странно поведение. Група от мъжки индивиди излизат извън обитавана от тях територия. Целта им е да срещнат мъжки индивид от друга група, да го преследват и убият с особена жестокост. Те не изяждат жертвата, което означава, че целта им не е била утоляване на глад.
Още с появата на религиите, при извършване на ритуали са били извършвани убийства на хора. По - примитивните народи в древността са правели човешки жертвоприношения. Те, обаче не са били мотивирани от чувства на омраза, а по-скоро от вярване, че по този начин се омилостивяват кръвожадните богове. Самите божества по това време са били с човешки качества, едни са били добри и човеколюбиви, другите зли и жестоки. Преследването на хора заради религиозни убеждения почти не е съществувало в древността. Народите, подвластни на древните императори са изповядвали свободно своите религии. Първите случаи на масови репресии от такъв вид са от началото на първото хилядолетие от новата ера в римската държава. Римските императори преследвали християните, защото считали, че рушат устоите на държавната власт. Политика на репресии по религиозни причини се проявява през средновековието. Кръстоносните походи срещу ислямските държави в Близкия изток, насилственото налагане на християнска религия, в някои макар и редки случаи в Европа, както и на исляма от османската империя, масовите убийства на привърженици на религиозни секти, горенето на еретици, на жени, обявени за вещици, са все прояви на репресии по религиозни причини. Изпълнителите на тези политики, които са били вярващи хора, са действали водени от религиозни мотиви. Те са считали, че поведението им е оправдано от религиозните морални норми. Как точно са били убеждавани в това, след като една от основните ценности и на християнството и на исляма е човеколюбието, трябва да обяснят теолозите, специалистите по религии и по социална психология.
Религиозната толерантност е едно от съвременните средства за поддържане на мира на планетата. Ако всеки вярващ, приема благосклонно този, който изповядва друга вяра, религиозните конфликти ще изчезнат. Общуването, обмяната на мисли и идеи между духовниците от различни религии също е добро средство в тази насока.
Религиозните конфликти имат и икономически причини. Подбудители на религиозните войни са духовните водачи, които се считат за посредници между хората и бога. В миналото и сега някои от тях притежават и светска власт. Религиозните елити целят запазването на властта си, което от своя страна означава и запазване на материалните облаги, които носи тази власт. Инициатори на кръстоносните походи са били католическите първосвещеници. Ако една властова група усети, че губи своята власт, понякога инстинктивно извършва насилие. Когато Юлий Цезар предприема завоевателна кампания в британските острови, келтските жреци извършват масови жертвоприношения на хора. Тези действия са проява на реакция на социален инстинкт на страх от изгубване на властта и привилегиите, които са имали. За това друго средство за мирното съжителство е отстъпването на блага и власт от тези елити. „Ако имаш две ризи, дай едната на ближния”, учи християнството. Недостигът на земните блага е причина за всеки конфликт в живата природа. Видовете обаче, понякога успяват да си поделят жизнени ресурси без да се унищожават. Наблюдавани са канадски вълци, които след като уловят риба я оставят на птиците. Птиците изяждат кожата и след това я оставят на вълците. Човешките общества са най-сложни в животинския свят. Хората притежават съзнание, което може да им служи освен да се състезават по между си в обсебване на материалните блага, също и за това да намерят начин как да съжителстват мирно, като си поделят равномерно природните ресурси.
И накрая трябва да знаем, че всички ние, като части от обществото имаме вина за създаването на убийци. За да бъдеш убиец, трябва да бъдеш възпитан в чувство на омраза. Убиецът не се ражда, а се създава от хората около него. Затова всеки от нас, който работи с машината или с перото, който е зад министерското бюро и на чиновническото гише, който е в религиозния храм и в учебната зала трябва да проявява доброта към човека срещу него, който от своя страна ще върне тази доброта на обществото.
© Денчо Славов Все права защищены