13 янв. 2009 г., 10:23

За студентските шествия 1996 г. 

  Поэзия » Гражданская
706 0 17
 

        Студентчета  презрени,

        кутренца настървени,

        по улиците лаят,

        а за какво - не знаят.

 

        - Студентчета презрени,

        кутренца настървени,

        кажете, ако знаете,

        защо тъй стръвно лаете?

 

        - Отлично всички знаем

        кого защо да лаем:

        червените боклуци,

        защото са хайдуци!

       

        А сините катили

        за нас са много мили,

        че те ни направляват

        и те ни поощряват:

        наместо да сме в сесии -

        да правиме процесии,

        наместо да се учим -

        да палим и да чупим!

       

       От радост си умираме

        колите да блокираме!

        По крайните площади

        да трупаме грамади.

        От жълтите павета,

        да лаем като псета

        нещастните ченгета

        и зле да ги ругаем!

 

        - А после бе, момчета?

 

        - А, виж това не знаем!

___

Стихотворението е написано, така да се каже, от натура, и отразява настроенията на гражданите, които се движеха пеш покрай блокираното Цариградско шосе. Включено е в стихосбирката "Шибана държава".

© Ангел Чортов Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Стихът ми хареса!Не съм бил никога от тълпата ( не съм и студент), но ако го погледнем от човешката страна...Ами, хора колкото и да се правим на възпитани и интелигентни на всеки му е идвало да излезе и да почне да псува, да крещи , да коли и беси все що види.. да де ама така ли се прави!?Вие всички сте по-големи от мен, но аз искам да ви кажа нещо...ммм Ганьовеца си е Ганьовец от време оно и с делене на червени и сини, бели и пенпени той няма да стане европеец, а нали уж всички тук сме такива!?
    Поздравления за стиха, наистина ми хареса!
    Николай!
  • "Златна - говорим за различни неща, явно." - vitaniya (Окипет Вол-Вит Харпи)
    Говорим за едно и също нещо, но на различни езици!!!
    Щастлив ден,vitaniya!
    п.п. аз също спирам до тук!
  • Ангар - съгласна, абсолютно съм съгласна с теб! Всеки народ може да бъде поставен в унизително положение, както и всеки народ може да постави сам себе си в същото такова положение, нали
    Защото ние сме част от този народ, искаме или не искаме ... Дядо Славейков какво казва - Не сме народ! Не сме народ, а мърша ... (ако не цитирам точно - моля за извинение)... Хубаво, гражданска позиция - Ботев, Славейков, Вапцаров, Смирненски, Гео Милев - дори ...
    Твоята позиция - е твоя, неприемлива за мен, позиция ... Не приемам пренебрежението ти, иронията ти. Защото, макар че има истина в думите ти - за някаква част от тогавашните протестиращи, за една по-голяма част - това, освен че не е вярно, е и обида.

    Златна - говорим за различни неща, явно.

    Павлина, щом казваш ... Ние сме пас, пък другите са виновни. Добра позиция е, липсата на такава ...

    П.П - да се добавя - спирам да ти спамя произведението...
    успешен ден

    ето нещо по-различно, гражданско

    http://otkrovenia.com/main.php?action=show&id=151187
  • народът може би,но аз не заслужавам управниците ни ,както и една част от населението,сори за вас ,които ги заслужавате,жалко и за нас ,че заради такива като вас ,трябва да ги търпим и понасяме простотиите!айде ,успех-опитайте се да преборите държавата,преди вас много хора не са успели1и още нещо -аз съм със страшно младежки дух и визия,приятелите ми са все млади-10 16 години под мен и въпреки всичко като учител да ви светна,че сегашните млади са яко елементарни и такива ги направиха -не аз и такива като мен , а пак тия горе хубавци!аз се гордея ,че не съм ги избрала и няма да ги избера,просто защото ако ми предлагат скапани,по- скапани и най- скапани домати аз няма да си купя никакви!а,вие,както ви глава учи!
  • vitaniya (Окипет Вол-Вит Харпи) 14-01-2009г. 08:16

    Трябва пишещите, Златна, да престанат да бъдат само активно пишещи, а пасивно живеещи ...толкова е просто
    _______________________________

    Като е толкова просто, какво се направи за около 20 години?
    Стихът на Ангар е тъжен, но е и верен, и най-вече събуждащ.
    Всеки поет би било добре да се стреми към този идеал.Дори да остане "гласът му в пустиня", поне ще знае, че е опитал!

    "Отечество мило любя,
    неговият завет пазя;"
    "Към брата си" - Хр.Ботев
  • Витания, всеки народ може да бъде поставен в унизително положение.Да бъде победен, заблуден, ограбван, унижаван - от външни или продажни сили. Но истинското унижение за него идва едва ако и поетите му мълчат. "Да, всичко беше така, но защо мълчаха поетите!" - не си спомням от чие произведение беше тази мисъл.
    Що се отнася до мене, може да нямам талант за голяма гражданска поезия, но никога не ме е било страх да изразя това, което мисля и чувствам!
  • LATINKA-ZLATNA (Латинка-Златна ) 13-01-2009г. 22:29
    Истинският поет трябва да има много висок социален и граждански дух. И несломимо желание да се бори за правата кауза.Свидетел съм как нарочно се съсипаха много предприятия, културни паметници и др.,за дребни пари.Трябва повече пишещи да отразяват такива неща, така дано да се спре тази вандалщина!
    Поздравлевия, Ангар!

    _____________________________

    Златна, поправка - СЪСИПАХМЕ, не съсипаха, не съсипахте, а съсипахМЕ - айде да имаме смелостта да включваме и себе си, с оглед бездействието НИ във всеобщото съсипване.
    Трябва пишещите, Златна, да престанат да бъдат само активно пишещи, а пасивно живеещи ...толкова е просто.
    Инак просто ще си четем бунтарски стихове, не визирам този, в сайта и ще си казваме наум - мда, ебати, прав е, ЧовекЪТ ...

    силна гражданска поезия? къде ????????? чете ми се такава...
  • Истинският поет трябва да има много висок социален и граждански дух. И несломимо желание да се бори за правата кауза.Свидетел съм как нарочно се съсипаха много предприятия, културни паметници и др.,за дребни пари.Трябва повече пишещи да отразяват такива неща, така дано да се спре тази вандалщина!
    Поздравлевия, Ангар!
  • Твоята истина, Ангар.


  • Благодаря ви за мненията! Доволен съм от отзвука - независимо колко се възмущавате от стихотворението ми.
    Младостта има много достойнства, но и много недостатъци, и най-големият от тях е, че вече не принадлежим към нея. А един от по-малките й недостатъци е, че силната ръка винаги може да насочи гнева й в свой интерес, да я използва за разправа със своите врагове, да я "употреби".
    Стихотворението ми отразява част от тогавашната истина, истината на част от обществото. За другата част истината сигурно е много по-различна.
    И аз съвсем не се подигравам на младите. Но ми се иска на сегашния протест те да се покажат по-умни, по-зрели, по-достойни, а не да се държат като палячовци - както голяма част от тях тогава наистина се държаха!
  • Поли - в случая, без диалект, само цитат "Всеки народ си заслужава управниците" ...

  • Ангар,как не те беше срам да презреш децата ни?Ти с твоя опит и години какъв живот осигури на поколението след теб?Те знаят за какво подскачат по площадите,ти не разбра до сега и едва ли ще имаш време да разбереш.За да се издържат по време на обучението си голяма част работят,лятото са в чужбина като сервитьори,шофьори и всякакви черноработници.И пак се връщат и имат желание да останат тук в родината си за да работят и да не се налага да продават дядовата къща на безработни англичани. А как да стане това сега?Къде са фабриките в които ти трупа трудов стаж ,къде са заводите ни?Слуги , камериери и преводачи на чужденците в гостоприемната ни страна е за сега бъдещето което им подсигуряват управниците.На всичкото отгоре от заплатата всеки един работещ ще заделя за 7/за сега/ нетрудоспособни/пенсионери, деца, болни.../Ако не си изпитвал мъката да изпратиш детето си на аерогарата ,без да знаеш кога ще се върне,то поне се замисли как ще преживееш старините си.Подкрепям протеста им!,за да можеш утре пак да пишеш тук!Да те вземат Чортовете!
  • брато,ти си наясно явно,нема нужда да обясняваш н адругите-заблудените
    некои хора разбират от 1-я път,други им трябва цел един живот
    нарочно изпобзват диалекти да уточня,че веднага пак некой ,че се заяде
    с една дума евала и за стиха и за позицията!винаги тия горе са на 6 , а ние сме-няма да го напиша ...
  • Тия "студентски шествия" със скачане по площадите и викове "Кой не скача е червен" бяха организирани от "сините боклуци" за сваляне правителството на "червените боклуци" за да могат те да се нагнездят на лапачката наречена власт, както и стана!!! И каква лапачка беше самоооо......и си бяха въобразили, че са вечни!!!НО....дойде "испанския мошеник" вдъхвайки надежда в хората с лъжи за блаженство и възход след 800 дни и ги изненадА.Народа се хвана за него, като удавник за сламка и за пореден път беше обезчестен брутално. Но това което исках да кажа всъщност е, че тези "студентски шествия" не бяха никак студентски, а самите студенти бяха използвани, като инструмент за постигане на нечии цели(всички знаем на чии). Плащаше се на ден(!!!) на някои от тях да "подклаждат огъня на недоволство".Вече не помня сумата каква беше, но го твърдя защото го знам със сигурност и познавах такива, които получаваха пари за това тогава. Раздаваше се и алкохол на някои за да могат да буйстват повече и да правят зулуми. Всичко това на гладните студентчета дошли от селата или от малките градчета им беше дошло дюшеш.Хем не ходеха на лекции,хем кинти вземаха , хем купона им течеше. Горките всички други, които чистосърдечно влагаха идеализъм в протеста си!!! Поздрави, Ангар!!! Аз знам
  • привет, Ангар!

    Коментарите са за коментиране на произведението, зная! Относно техниката ти и способностите ти, не бих могла да кажа нещо лошо, още повече че писането в рими не го умея.

    Не ми харесва позицията ти! С едно изречение!
    Когато 89 година свалиха бай Тошо от престола половината от БСП-рите надали знаеха какво точно правят, но го направиха... елементарна контра на твърдението ми би било - е, и докъде стигнахме... До никъдето ... Факт! Тези, които знаят какво правят са на едно друго място Ангар, и то не е навън, по улиците, а вътре, в креслата ...

    а после ..После момчетата, тоест - децата на хората от твоето поколение, и на това след теб - изразяват недоволството си.Що то аз имам за себе си отговор за после, ма това би означавало революция...

    И още нещо - както и вчерантото ти, така и днешното ти ... похвално! На-временно, да бе ...
    До никъдето отново ще стигнем, Ангар! Но с ваша помощ!
    Ние носим отговорност за постъпките си, вие - вашето поколение -също. А контрата остава в децата ни...
    И пренебрежението ти - също е към тях!
    Е, сори, не съм съгласна!

    да се допълня - ако беше пуснал това "стихотворение" на 8 март миналата година, може би щях да го погледна по друг начин, но да го пуснеш ден преди обявен протест, след като виждаш какво се случва в Държавата ни - тенденциозно е ...
    Ей, веднъж и аз да вкарам думата тенденциозност в употреба ...ебати!

  • - А после бе, момчета?

    после ставаме ... примирени мъдри старчета ... въздържаме се от бунт и от секс ... второто защото природата така е решила ... в тоя ред на мисли ... това е все едно да оплюеш секса на тея "студентчета" щот ти си мъдър и не намираш смисъл ...(а дали това е причината) и те не намират смисъл ... но нали после някак си от цялото това напъване и потене случайно или не се ражда ... дете...пък дори и гърбаво ... (приеми го като метафора и обръщение към лирическия)
  • Я, какъв вой надаваш, Ангар!И с право.
    Поздрави!
Предложения
: ??:??