На 17 май (30 май по нов стил) 1913 година е подписан Лондонският мирен договор. С него е сложен край на победоносната Балканска война по време на която Османската империя е разгромена от армиите на Балканския съюз. Според мирния договор Високата порта трябва да отстъпи всички свои балкански територии на запад от линията Мидия – Енос .
Без милост
Започнаха горещниците през лято 1913 г. и юлското слънце сипеше огън и жупел над зажаднялата земя. След военните действия, болестите и мизерията в село Мустафа, намиращо се в Одринско се ширеха безкрай. А и нямаше капка дъжд. Бог изгори и земята, и сърцата на хората. Много мъже оставиха костите си по измъчената земя. Нивите бяха изпръхнали като прахан, а дълбоки напукани бразди зееха из тях. Житото беше дребно и тънколяво, след жътвата селяните почти нищо не изкараха от нивите. Щеше да е гладна година...
Николина, вдовицата на Петър се беше превила със сърпа и беше на края на нива, когато видя черният мравуняк, който се задаваше от баира. Сложи длан над челото си и ги видя- поганците идеха – някои на коне, а някои крачеха отстрани в редици. Потръпна и изпусна ръкойката. Стисна силно сърпа, огледа се и хукна през нивата към селото. Имаше момче на осем години и момиче на десет. Свекървата ги наглеждаше, а тя беше дошла рано на нивата. Бягаше бързо откъм гората, но се подхлъзна и падна зад една скала. Османлиите вече бяха наблизо по пътя. Конниците вдигнаха облак прах, конете тупуркаха и чаткаха подкови. Викаха си нещо един на друг, шумно и весело.
Николина се свря зад скалата и стисна зъби. Сърцето й тупаше в ням ужас, а ръцете й стискаха още по-силно сърпа. Мълчешком се прекръсти. Не издаде нито звук, когато колоната я подмина. Пешком вървяха доста хора, поне стотина. Те отиваха към селото и крачеха с широки твърди крачки.
Бяха чули, че преди седмица Булгаркьой бе пропищял от техните набези. Опожарените къщи до основи тлееха под жаркото слънце, а хиляда и сто - жени и деца, триста и петдесет мъже бяха избити. Много кръв се проля. Обезчестени девойки, невести и жени бяха после заклани като добитък.
Смъртта ...смъртта с косата вилнееше по Одринско... Тракия беше съсечена от ятагана...изтребена до корен...
Избитите малки деца и пеленачета, мъже и старци нямаха брой. Трупове, непогребани се валяха и бяха оглозгани до кокал... Цели села бяха поругани и изпепелени до основи... А юлското слънце безжалостно спускаше още огнен ад отгоре...Ни дъжд, ни ... капка вода...
Потръпваха от безсилие и ужас душите на хората, които се спасиха и се скитаха като бежанци...
Някои семейства от тяхното село успяха да натоварят във волските каруци малко покъщина и тръгнаха на север покрай Сакара да бягат.
Но Николина, беше сама с двете невръстни деца и бабата, тя беше продала коня и каруцата и не можеше да тръгне.
Когато отминаха тя се разтресе в безсилие и страх. Ясно й стана...
Ще се мре...
Затича се през шумките отстрани на селото и се спираше от време на време да си поеме дъх. Душата й беше почерняла от страшно предчувствие. Как да се спасят, не идваше никаква мисъл в главата й...
Стигна от другата страна на селото и видя няколко каруци, които дигаха пушилка от впрегнати коне. Станой, съседът им беше натоварил жената и трите деца, и спря до нея.
- Бягайте...идат, идат... – захълца Николинка и продължи по пътя.
- Дийй...дийййй....Бог да ви пази, невесто... – се чу отзад, и колелетата затрополиха още по бързо.
Камбаната заби...тревожно, отривисто, силно...
Звънът се усили...
но изведнъж замря...
Отсякоха ръцете на отчето...
Николинка се спусна в двора, залости вратнята, затътри няколко изсъхнали бурета и сандъци зад нея и влезе в одаята.
Децата си играеха и щом видяха изплашеното й лице, се скриха зад баба си.
- Мале...идат...поганците....малеее... много са....почернял е пътят от тях... Идва краят, малее...мале...прости ми..
Бабата се сви зад прозореца и застина.
-Децата да скрием невесто...децата...децата .. гълъбчета ми...
Изведоха децата от къщата и ги скриха в плевнята. Заръчаха им да мълчат, затрупаха сено отгоре им и направиха малка пролука да дишат.
Чуха се викове откъм съседите. Бялка, младата им снаха изкрещя безумно и отведнъж замлъкна...
Николинка и бабата се ококориха пребледнели...
Дървената им порта лумна като факла...
Чуха зурли и тупурдия...
Идваха...идваха за тях...
Огънят облиза с червения си език сухата трева и тръгна към плевнята...
Николинка хукна да изважда децата си, но беше късно...Пушекът се виеше на черно кълбо от всички страни на плевнята, съскаше като змия и замиташе всичко в огнен ад...
Тя влезе при децата, разрови сеното, издърпа ги към себе си, прегърна ги здраво в ръце...
Вперила очи, стискаше раменете им, трескава в ужаса и лудостта си...
Съзнанието й витаеше над пепелища, реки от кръв, погубени животи, онемяла камбана...но изведнъж съзря жилав зелен стрък, който пусна здрави корени в черната земя...
Устните й шептяха името божие и умоляваха за милост божия ... но милост нямаше... прекръсти се...
Целуна главичките им и замря в очакване на края им...
© T.Т. Все права защищены
Благодаря, че прочете!