Кахърна бе душата на Христо, макар, че щедра бе земята нея година.
Угрижени му се виждаха и лицата на съселяните му, рядко се извисяваше нечия песен по нивите. Долавяха хората неясната сянка, която идваше над главите им, плашеше ги неизвестното.
Сядаше Христо вечер пред сайванта, вперваше очи в стройния ствол на бора и с часове размишляваше.
Свиден му бе чернозема, всяка педя от него и всяка троха хляб.
И сякаш чуваше да проплаква сърцето му. Усещаше как лесно може да се скъса здравата нишка, теглеща го към земята и напомняща за предците му. Накрая поклащаше едва забележимо глава… „Тъй е било от веки- веков и тъй трябва да бъде. Кърмилница е тя за човека, де от пръст е сътворен. И с нея е орисан да живее. Накрая…Пак в нея да легне.”
Кога и последният клас влезе в хамбара, Христо малко се поуспокои, а лятото се изниза сякаш неусетно. Някак мълчаливо и тревожно си отиде.
Щом започна първият листопад, една двуколка спря пред вратника.
Напълнила коша със зеленчуци от градината, Генка вдигна взор и направи заслон с ръката си към залязващото слънце.
Някаква жена слезе и накуцвайки се отправи към портата. После почука и зачака. Генка се показа отвън и се взря в новодошлата.
- Сполай, Генке- тихо отрони непозната.
Едно дете припна, сви се до полите ѝ и вдигна ръка, сочейки към бора в двора:
- Мамо, мамо, виж каква шарена птичка има там.
Дочул говорът от вън, Христо излезе от вкъщи и като надникна, подкани двете жени:
- Влезте, влезте. Не се стои пред вратника…
Усети стеснението, изписано на лицето на непознатата и кимна към жена си:
- Донеси столчетата, Генке…До ореха са. Дай, дай ги насам.
Жената седна и приласка момиченцето до себе си.
Застанал в сянката на ореха, където бе люлката на сестричката му, Стоянчо не откъсваше очи от двойката. Как красиво бе всичко в тях! Розовата панделка със златисти нишки сияеше в косиците на момиченцето. А огромната бенка на лицето му сякаш се разтягаше, щом погледнеше към майка си в опит да се усмихне. И колко нежни му се видяха ръцете на непознатата- прозираха тънките венички под фината ѝ млечнобяла кожа.
Христо се взря в новодошлата. После някак облекчено въздъхна.
Усети как очите на жената сякаш му се усмихнаха едва доловимо.
Генка изнесе от вкъщи две дървени гаванки с кисело мляко и подаде на жената и момиченцето:
- Хубаво е. Разквасете се…От път идвате.
Новодошлата кимна с благодарност, остави настрани съдинката си и се разрови в малкия плик, който държеше в ръцете си.
Извади някаква снимка отвътре и я подаде на Христо:
- Тук сме. Всичките…Аз, дъщеричката ми Магдалена- кимна към момиченцето, което на снимката бе още пеленаче, сгушено в скута на майка си.
После стана и посочи:
- Това дете… По- големият ми син Константин е. До него е Драган.
Христо се взря в снимката, а жената посочи отново:
- Най- отляво е баща ми. Царски офицер. Мир на праха му. Не оцеля в покушението преди три години.
Христо извърна очи към нея и тя стеснително замлъкна изведнъж После сякаш събра кураж и довърши:
- Никога не намерих смелостта, на която ме учеше баща ми. Много млада бях, когато животът ме беляза. Свито растях. После се появи Драган. Но се излъгах, излъгах се в него. И баща си излъгах в своя избор. Надеждите му предадох. Сега…Сега искам да се знае и помни. Кръвта да се помни. От вашите деца…От моите.
Сякаш буца заседна в гърдите на Христо.
Жената срещу него се разрида:
- Лоши времена идат над земята ни. Времена, дето се задават със страшна сила. С новата власт, дето ще изтрие всичко…Поне децата ни. Децата ни да се знаят. Един ден…
Не довърши. Стана и прегърна момиченцето. После подаде ръката си за сбогом.
Пое я мълчаливо Христо, а тя сякаш усети въпроса му:
- Елеонора. Елеонора ми е името.
Обърна се и закуцука към двуколката. Генка и Христо я последваха. Преди да се качи, жената се взря в лицата им и някак уверено поклати глава:
- Две неща не могат да бъдат променени никога, каквито и лъжи за тях да има. Кръвта и историята. Тъй ме учеше баща ми.
Христо кимна мълчаливо.
- След няколко дни…Заминаваме- прошепна с тъга Елеонора.- Няма място за нас тук.
Пое си дъх и тихо продължи:
- Нищо добро не чака онази земя, която прогонва дори невръстните си деца. Като нашият престолонаследник, де напусна преди двадесетина дни България…Със сестра си и царица Йоанна.
Закашля се и отрони:
- Сполайте, мили хора…И силни. Силни бъдете.
После кочияшът ѝ помогна и тя с усилие се качи в двуколката. Приласка до себе си детето и като даде знак да потеглят, потъна в залеза.
Дълго и мълчаливо гледаха след нея Христо и Генка и сякаш им се стори, че Елеонора бърше сълзите си, отдалечавайки се към неизвестното.
Следва продължение…
© Ивита Все права защищены