Дълбоко ненаучен анализ на българската традиция
Някои казват, че в България живеем хаотично! Нищо подобно! Гениалният български народ е описал всичко и всички в своите пословици и поговорки. Те ни съпътстват от древни времена, ние просто живеем като че ли точно според тях!
И положението в момента е „Куче влачи, диря няма“! Така е - "Не е луд който яде баницата, а този който му я дава"! Скандал след скандал, обаче „Всяко чудо за три дни“. Е, понякога всеки ден, но…после следващият! "Клин – клин избива"!
Да вземем нашия Парламент - било френска дума! Глупости! Произлиза от съвсем българската дума парламá – врява, шумотевица на дребно, т.е. „от пусто в празно“, „Ден да мине, друг да дойде“. И така става „Много баби – хилаво дете". Какво да кажем за последното решение на Парламата – F-16! Знае се, „Агне в чувал не се купува“! "Три пъти мери, един път режи"! Ами така е, „Който няма акъл, има крака“. С една дума, „търчѝ-лъжѝ“! Ей това е точното описание на народните ни избраници! Обаче „На лъжата краката са къси“! И като гледаме – все по-късокраки стават!
То къси, къси, ама колко къси! На Премиера вече само петите му се виждат! То бива-бива ама крака не му останаха от това, че всичко било наред в държавата! "Голям залък хапни, голяма дума не казвай"! То "Сития на гладния не вярва", та "На чужд гръб и сто тояги са малко"! И с Председателството на Европейския съюз „Свърши я като кучето на нивата“. През цялото време "С чужда пита помен прави"! И накрая стана „Като ми пееш, Пенке ле, кой ли ми те слуша“! А бе "От всяко дърво свирка не става"!
Ами за вицепремиерите какво да кажем, решиха да се правят „На всяка манджа меродия“, като не знаят, че "Мълчанието е злато"! Говорете, говорете глупости, пък „Веднъж стомна за вода, дваж стомна за вода, докато се счупи“ и ги изгонят! Този изгонят, онзи изгонят, обаче „Гарван гарвану око не вади“! Веднага като другите „наши хора“ ги назначат, я в някоя банка, я посланици някъде по света…
То всичко у нас обикновено „Бързата кучка слепи ги ражда“! Като ремонтите! Ама пък за някои ремонти „Бързата работа – срам за майстора“! То „на ден по лъжичка“, после се сещат за друго, развалят направеното и т.н., „Залудо работи, залудо не стой“!
И стигаме до най-големия престъпник в страната, окованата в пранги г-жа Иванчева. Ами "Да би мирно седяло, не би чудо видяло"! Обаче „Шило в торба стои ли“? Забравила е, че винаги „Крадецът вика, дръжте крадеца“! Ама пък "Който го е страх от мечка, да не ходи в гората"! "Вълкът козината си мени, но нрава - не"!
И уж сме древен народ, ама „Не питай старило, ами патило“. То ние сме патили, патили…И вместо „Парен каша духа“, по стара българска традиция „Пременил се Илия – пак в тия“! Защото някои си знаят „Преклонена главичка сабя не я сече“. А пък другите "Докато мъдрите се намъдруват, лудите се налудуват"! И така „Луд умора не знае“, мошениците крали, крали, защото "Капка по капка – вир става" и сега всичко е тяхно! Обаче „Много хубаво не е на хубаво“ и „Господ забавя, но не забравя“! Да се надяваме, че „Ще дойде Видовден“ и "Пилците се броят на есен"! И дано „Каквато попара си забъркал, такава ще сърбаш“! Само да не е „Гладна кокошка просо сънува"! Важното е "Помогни си сам да ти помогне и Господ"!
И накрая да завършим оптимистично! Геният на българския народ продължава да усъвършенства своите пословици и поговорки в духа на съвремието. Да вземем за пример Джизъса*, който живее според принципа: „Таз година люлка, догодина – нова булка“! Айде, хаирлия да е!
*Джизъса – Благой Георгиев – български футболист, прославил България по някои страни по света!
© Елка Тодорова Все права защищены