..Пред нея на една пейка, в сянката на кестеновата алея, седеше господин, облечен в черно с подстригани нокти.
- Чичо, дай ми една цигара. ...
Пред него, леко наведена и нагло потрепваща, стоеше леля в дрипи с несресана глава. По-скоро механично той просто извади цигара от кутията и небрежно протегна ръка.
-Не са ли те учили да поднасяш цигара на дама? Пичове като теб изглеждат, изправят се, карат жената да се настани удобно, поднасят цигара и след това й запалват.
Нещо неочаквано, палаво, закачно сякаш го изхвърли от пейката. Той скочи като актьор и сякаш пусна рядка птица от дланите си, внимателно настани тази... до себе си. Запалвайки цигара, тя дрезгаво добави:
- Никога не носете огън за цигара на жена под нивото на върха на носа й – това неприлично.
- Еха! Може би знаете нещо друго?
- Знам, че си глупав и имаш лошо възпитание.
- Ннну... възпитание - да кажем, и между другото съм доктор на техническите науки, ако със сигурност говори нещо...
- Това също говори, че си глупав. Кои други науки са само илюзии... Митове!!!
- О, толкова интересно! – и този път не по-малко от самата щедрост го накара да й се усмихне.
- Защо се усмихваш? Ти вече си дал половината си живот на незнайно какво, а ти се усмихваш... - тя рязко отърси пепелта, много ядосана.
- Според вас може би и Ломоносов, и Айнщайн, и Фройд, и Фридман, и много други... също? Бихте ли чували някога за тях?
- Митове! Съдете сами: има теория за раждането на закона за запазване на енергията и материята, материя от празнотата, срещу теорията на относителността и дори Вейник, дори Дингъл, теорията за разширяващата се вселена се затваря от теорията за стационарната вселена и либидото на този д-р Фройд само увеличи мъглата, а кучетата на Павлов всеки умря, преди мастилото, с което пишеше, да изсъхне.
- Така, така, така... Кой си ти? - вече с жив интерес й подаде той втора цигара.
- Не, не искам повече. Коя е? Поне не толкова глупава като теб. - Тя вече е станала но все пак успя да я задържи с един последен въпрос:
- Откъде знаеш всичко това?
- Оттам! Мислите ли, че да знаете означава да избършете куп панталони, да препрочетете книги и да убиете куп мишки? Защо не се изненадахте, когато разбрахте, че Менделеев е видял периодичната таблица насън точно както този видя формулата... Кекуле..., Нострадамус, бъдещето на човечеството видян в конвулсивен транс, Калвин, Лутер, Саванарола са написали етични закони в маниакални състояния, и Лавоазие и Гилотина - ... един създаде гилотина и с тази гилотина френските републиканци събориха главата на друг. И всичко това в името на тези митове за ума, който затова неразбирането е божие наказание...
На раздяла тя хвърли твърд поглед към черната му фигура, сякаш залепена за пейката, — прозя се и сякаш от някакво щракване изведнъж весело и почти приятелски казах:
- Добре, дай ми още една цигара за из път.
© Сенилга Все права защищены