Заб.: Текстът е писан преди повече от 10 години, не помня в каква връзка.
----------
В съвременния постмодерен свят, много малък процент от хората по света нямат достъп до интернет, а всички потребители на интернет са запознати с услугите, които предлага социалната мрежа Facebook. В нея могат да се споделят снимки, информация – лична и обществена, както и всичко друго, което касае по един или друг начин съответния потребител. За разлика от преди, когато технологиите не са били толкова развити, сега хора могат дори да се запознават в социалната мрежа. Преди това е ставало на мегдана в селото, където всички са се събирали и са обсъждали едни или други въпроси на четири очи. Днес нещата стоят по малко по-различен начин. Почти не може да се намери човек, който е готов да спре някой друг на улицата, който не познава, и да го заговори просто така (освен в случаите, когато пита за точен час или нещо подобно, което не изисква създаване на по-лични отношения). Друго е положението в интернет – там под формата на никнейм всеки може да се идентифицира по какъвто начин иска и дори да промени своята самоличност. Това му дава може би смелост да направи „първата крачка” – защото ако не е очи в очи с човека, на който пише, и също ако не е сложил негова собствена снимка, няма да изглежда толкова смешен. Ако не получи отговор, той просто забравя и пише на следващия никнейм, който му грабне вниманието. А едно време на мегдана, въпреки че хората са се познавали, клюките са били неизбежни. Например при отказ на момиче да приеме покана на момче, веднага цялото село ще разбере и ще тръгнат слуховете, кой от кой по-невероятни и фантастични. Мрежата Facebook предотвратява подобни рискове, защото никой няма да разбере за този отказ, и дори един ден хората, които са се „зарибявали” в интернет се срещнат случайно на улицата, няма и да се познаят. Фейсбук също така освен да предотвратява, може и да създава клюки. Всеки, който има профил, в момента, когато нещо интересно се случи в живота му (най-често обвързване), той бърза да промени своя статус, което означава, че приятелите, които има в списъка си, веднага ще разберат за това. Неслучайно някои твърдят, че нямат профил, защото не обичат да клюкарстват и да знаят неща за личния живот на приятелите си. Но е факт, че днес това е основно средство за комуникация. Хората са по-затворени, обичат да прекарват повече време на компютър в собствената си компания или тази на котката си. Това е и един вид глобален проблем, защото се нарушава комуникацията очи в очи и доста хора биват измамени – в интернет се представят за едни, а в реалността са съвсем други. Така се случват и много от престъпленията днес, тъй като едната страна е по-наивна и се е поддала на предизвикателството да се срещне с човек, който преди това е бил просто никнейм. Но това е част от процеса на глобализация и все по-малко хора вярват, че може да се върнат вечерите на мегдана, без да има монитори, стоящи между хората и без лъжите, които в мрежата се сипят една след друга.
© Янко Трендафилов Все права защищены