У дома сред непознати
Пролог
2066 г.
Берлин
“Във възмездието има живот.” Това са думи, които никога не мога да забравя. Думи, които моят баща често повтаряше. Моят баща – изтръгнат от майчината си утроба, спасен от непознати, отгледан под чужда стряха и накрая призован да възмезди своите роднини.
Йосиф Михайлов Командарев беше родното му име, но по-късно бе наречен Юсуф Мехмед Ефраим. А аз съм Аида, неговата единствена дъщеря. Татко често разказваше притчата за Йосиф и неговите братя от Библията и Корана. Досущ като главния герой в притчата, и той бе предаден, и той бе намерен, и той бе въздигнат от сили, които хората рядко вземат под предвид, когато решат да извършат тежко престъпление. А както казваше татко, най-тежките престъпления са тези срещу собствените ни близки.
Докато седя пред лаптопа и преглеждам старите снимки, отдавна конвертирани в дигитален формат, пиейки сутрешното си кафе и гледайки през прозореца в малкия си уютен апартамент в западен Берлин, си спомням все по-ясно онази далечна утрин преди толкова години, когато татко се обърна към мен за помощ. Именно в онази утрин започва нашият странен разказ...
септември 2020 г.
София
Мама сипа кафе от каната в малка порцеланова чаша и ми я подаде:
Майка ми се усмихна с разбиране:
Аз свих рамене с озадачение и понесох чашката към хола на просторното ни жилище.
Майка ми не се беше излъгала. Заварих татко на фотьойла пред малката стъклена масичка – разглеждаше снимки от албуми и заделяше от време на време по някоя настрани. Това беше подготовка за написването на автобиографията му, за която говореше от вече много месеци насам.
Баща ми вдигна очи от старите фотографии и ме изгледа изпитателно над кръглите си очила веднага щом усети присъствието ми. После твърдото му изражение омекна и по устните му се появиха наченките на усмивка.
Прекосих чевръсто хола и сложих кафето на масичката между албумите, от които ме гледаха снимки на цялото семейство Ефраим: на майка ми Фатима, на баба Айше и на дядо Мехмед и, разбира се, на осиновения им син Йосиф, моя баща. Татко отгърна на следващата страница и мигновено се появиха в кадър дръзките усмивки на чичовците ми Ертан и Али.
Татко бавно свали очилата си и отпи от кафето, а после се облегна във фотьойла. Изглеждаше умислен.
Баща ми се изтръгна от умисъла си и ме погледна в очите:
Той се запъна.
Татко кимна. Той никога не говореше за Командареви като за свое семейство. Казват, че когато ампутират крака на човек, той все още чувства сърбежа в несъществуващия си крайник. Но в случая с баща ми, той винаги бе чувствал българските си корени за чужд израстък, който го караше да се чувства некомфортно сред мюсюлманската общност, която го бе приела и откърмила. Никой не му го натякваше, но аз знаех истината: на него му се щеше да се беше родил наистина в семейството на баба ми и дядо ми, и да не му се налагаше да обяснява всеки път, че е осиновен.
Баща ми кимна:
Татко пак се замисли. После каза:
Глава 1
1978 г.
София
- Още малко, другарке Командарева! – настояваше Айше Ефраим, опитвайки се да надвика бедната родилка, която стенеше ли, стенеше. – Дишайте, дишайте!
Йоана Командарева бе загубила вече много кръв. Раждането беше трудно и мъжът ѝ Михаил се притесняваше сериозно за жена си и за детето.
Той поклати глава:
Най-сетне мъката приключи и бебешки рев огласи стаята на родилния дом. Акушерката Айше преряза пъпната връв и положи младенеца в пелените, които сестрата протегна към нея.
Йоана проплака от радост. Сякаш всичките болки, които бе изтърпяла, нямаха вече значение. Беше успяла. Беше станала майка.
Сестрата ѝ подаде бебето, което продължаваше да плаче. Йоана пое сина си и го погледна за първи път.
Лекарят се прокашля:
Но с напредването на вечерта пристигна и лошата новина. Порок на сърцето. Симптомите се проявиха още няколко часа след раждането. Малкият Йосиф получи задух и сърцебиене, което разкри на лекарите ужасната диагноза.
Порокът се оказа изключително рядък и лекарите предвиждаха, че детето едва ли ще доживее до зряла възраст. За Командареви новината беше кошмарен удар. Да отглеждат дете, обречено на сигурна смърт, им се стори непосилно мъчение. И така Михаил и Йоана Командареви стигнаха до решението си.
Йоана кимна сломена:
Нещо потъна внезапно в сърцето на Айше Ефраим. Тя беше на 32 години и още не бе успяла да роди наследник на мъжа си Мехмед, а в тяхната общност това се смяташе за вече преломна възраст в живота на една жена. През ума ѝ мигновено премина една мисъл, но тя бе едновременно толкова странна и богохулна, че я пропъди веднага.
Последните думи прозвучаха като смъртна присъда в ушите на Айше. Трябваше да направи нещо, трябваше!
- Казва се Йосиф. – пророни Айше и отпи от чашата чай, седейки на кухненската си маса вкъщи.
- И е обречен. – добави Мехмед лаконично, докато седеше срещу нея и слушаше внимателно думите ѝ.
- Не задължително. – противопостави му се Айше. – Никой лекар не може да предскаже на сто процента развитието на една болест. Ами ако се пребори? Никой родител няма право да се отказва от детето си.
- Защо не им го каза? – повдигна вежди Мехмед.
- Защото... защото...
- Защото не е твоя работа! – довърши той. – Твоя работа е да израждаш децата. Не да мислиш за бъдещето им.
Айше се просълзи:
Думите на Айше видимо смутиха Мехмед. Той потъна в размисъл.
Айше преглътна.
Мехмед се наведе напред и отмести чашата с чая настрани.
- Надявам се, че осъзнавате добре какво правите. – изрече Мехмед хладно.
- Никога не съм вземал по-трудно решение. – заяви Михаил, но кой знае защо на Мехмед му се стори, че в думите му имаше нещо престорено и неискрено.
- Нали осъзнавате, че ако оздравее... – започна Айше.
- Няма! – заяви лекарят. – Шансът е едно на хиляда.
- Наистина не знам на какво се надявате. – продължи Михаил Командарев. – Но съм ви благодарен за щедростта.
Тези думи обидиха Мехмед Ефраим повече от всичко, което бе чул в този ден. Този човек или го вземаше за глупак, или изобщо не му пукаше за сина му.
Йоана Командарева се приближи просълзена към детето в ръцете на Айше и го целуна за последно със следните думи:
Глава 2
Дойде датата 10 ноември 1989 г. и демокрацията избухна над българското общество като бомбен снаряд.
Йосиф беше на 11 години. Мехмед и Айше вече бяха свикнали с редовните сърдечни пристъпи и с дългото висене по болници, когато Йосиф периодично се влошаваше. Но новите политически условия даваха на семейство Ефраим съвсем нови възможности. С помощта на гражданите от мюсюлманската общност те успяха в сравнително кратък срок да съберат пари за сърдечна операция в Германия, която щеше да промени живота на Йосиф и на приемните му родители завинаги.
Подобренията се забелязаха почти веднага. Йосиф започна да спортува в училище и стана добър във футбола. Тичането и физическото натоварване вече не представляваха проблем за него. Отшумяха и пристъпите на задух и сърцебиене.
Семейство Ефраим реши да благодари на Всевишния за този дар – направиха курбан в дома си, поканиха всички членове на мюсюлманската общност, а по-късно по съвет на имама убедиха Йосиф да се подложи и на обрезание.
Айше често четеше на Йосиф притчата за Юсуф и братята му от Свещения Коран и му разясняваше смисъла ѝ. Учеше го, че никога не трябва да се предава, колкото и безнадежден да изглеждаше животът. Така характерът на Йосиф укрепна и той разви сила и издръжливост.
Най-накрая се случи абсолютното чудо: Айше забременя на 43 години и роди двама здрави близнаци – Ертан и Али. Айше обичаше двамата си новородени синове, но Йосиф за нея завинаги щеше да има специално място в сърцето ѝ. Той беше детето, което тя сама с мъжа си бе измъкнала от лапите на смъртта.
Мехмед не бе толкова сигурен. На него му бе необходимо особено доказателство, че Йосиф е достоен да се нарече негов син. И не предполагаше, че съвсем скоро щеше да го получи.
Беше красив слънчев ден и семейство Ефраим бе на море в Анталия. Морето беше лазурно синьо и разпенените къдрави вълни се разбиваха една след друга в мекия бряг.
Ертан и Али бяха на по 5 години и ставаха по-пакостливи от ден на ден.
Мехмед свали вестника си и изгледа изпитателно енергичните малчугани.
Йосиф мигновено се изправи от плажната кърпа и се протегна с готовност.
Тримата братя (защото те се чувстваха точно такива) играха във водата на топка цял час, преди най-сетне да излязат. Надивяха се едно хубаво и после се отправиха към брега.
Но ненадейно докато излизаха, се появиха силни вълни и Ертан, който бе останал последен във водата зад двамата си братя, внезапно потъна под повърхността. Когато главата му изплува отново, вече беше повлечен от мъртвото вълнение и се даваше.
Йосиф се обърна веднага и се вгледа в своя доведен брат. Отскоро се беше записал на плуване и беше усвоил куп ценни умения. Разбра, че сега бе дошло времето да ги приложи. Обърна се към Али:
Али, който вече беше само до кръста във водата, побърза да излезе. На брега го чакаха Мехмед и Айше с кърпа в ръцете и секнал дъх.
Йосиф не пропиля и секунда време. Гмурна се и загреба към Ертан. Ритна го в корема, за да не го повлече със себе си към дъното, а после го хвана под мишниците и го задърпа към брега.
Всичко свърши толкова бързо, колкото беше и започнало. Ертан беше спасен, а семейство Ефраим се събра отново на морския бряг.
Айше прегърна Ертан и го зацелува горещо. Погледът на Мехмед обаче беше отправен към Йосиф. Той направи стъпка напред към него и сложи ръце на раменете му.
септември 2020 г.
София
Баща ми замълча, а аз си поех дъх след края на тази част от разказа му.
Баща ми погледна към часовника.
Аз кимнах.
Глава 3
Междувременно, без да знае, Йосиф се сдоби със сестра. Йоана Командарева забременя отново и роди момиче с чудни златни коси. Кръстиха я Радина. Тя бе утехата на майка си и баща си и докато растеше, Михаил и Йоана много внимаваха да не споменават пред нея нищо за Йосиф. Беше сякаш той не съществуваше и що се касаеше до родителите на Радина, те предпочитаха това да си остане така.
Когато обаче Радина стана на 19 години и постъпи в Софийския университет със специалност икономика, внимателно градената лъжа рухна като колода карти.
Йосиф бе три години по-възрастен и учеше право. Тогава Мехмед и Айше му разкриха кои са истинските му родители и му казаха за Радина.
Достатъчно беше само да провери профила на Радина във Фейсбук, за да се увери, че мрачното му съмнение е истина. Като родители на Радина в профила бяха отбелязани Михаил Командарев и Йоана Командарева.
Развълнуван, Йосиф побърза да изпрати покана за приятелство на сестра си и зачака с нетърпение.
Йоана и Михаил седяха умълчани на масата в хола. Сетне баща ѝ въздъхна дълбоко.
Радина седна срещу тях и скръсти ръце сърдито, а после зачака.
Йоана и Михаил замълчаха виновно.
Радина онемя. Това ли беше? Нима това беше причината толкова години да я държат в неведение? Един предразсъдък към чуждия етнос и религия на семейство Ефраим! Радина просто не можеше да повярва. За нея това беше едно дълбоко разочарование. Но то съвсем нямаше да бъде последното в живота ѝ.
Годините се заредиха, но двете семейства оставаха разделени от неправдата, която цареше в отношенията между тях.
Йосиф завърши право и стана успешен адвокат по наказателни дела и репутацията му се носеше навсякъде из града. Двамата с Радина поддържаха отношенията си, но предпочитаха да не говорят за своите родители. Бяха достигнали до безмълвно съгласие по въпроса.
Един по един всички минаха под венчилото освен Ертан, на когото му беше писано да си остане вечен ерген. Йосиф срещна Фатима и се ожени за нея, а две години по-късно се родих аз. Радина го последва скоро след това и се омъжи за успешния търговец на диаманти Ишмаил Леви. Двамата се сдобиха със син и го кръстиха Димитър. Последен Али се венча за Надин и им се родиха дъщеря и син, които кръстиха съответно Гюлтен и Фахим.
Семейство Ефраим бе по-щастливо от всякога и дори не подозираше какво изпитание му предстои.
Глава 4
септември 2020 г.
София
Просторната гостна стая вече беше приготвена. Широката маса беше разтегната и постлана с гозби. Мусаката ухаеше примамливо и чакаше семейството да се събере.
Един по един запристигаха гостите: Али и Надин дойдоха първи, а после към нас се присъединиха и дядо Мехмед и баба Айше. Фахим беше по средата на следването си в Берлин и нямаше да ни гостува, но всички с нетърпение очаквахме Гюлтен.
Всички кимнаха. Колкото и голямо да беше страданието на Гюлтен, ние имахме ясното съзнание, че по-голямото зло е било избегнато.
Прозвуча звънецът на вратата.
С мама се отправихме към входната врата. Тя превъртя ключа и я отвори широко.
2007 г.
София
Бях на 9 годинки и беше време за сън. Бях се сгушила под завивките, а татко бе седнал на леглото ми и милваше лицето ми нежно.
Аз ахнах.
Татко кимна и продължи:
Татко се смути, после каза:
април 2019 г.
София
Гюлтен никога не бе срещала мъж като Димитър. Толкова чаровен, толкова умен, толкова дързък и предприемчив. Беше мъж, на когото бе убедена, че можеше да се довери.
Но трябваше да си мълчи. Той беше син на Радина Командарева-Леви и знаеше, че връзката им отново ще разпали стария конфликт между двата рода. Щеше да налее още масло в огъня, а не искаше това. Уважаваше чичо си Юсуф твърде много.
Срещаха се тайно в кафенето “Рошар” недалече от Попа и бленуваха с часове за съвместното си бъдеще. Димитър щеше да възроди западналия диамантен бизнес на баща си, щеше да се издигне като търговец и двамата щяха да заживеят богато и щастливо.
На Димитър му беше безразлично какво щяха да кажат родителите му или баба му и дядо му за тяхната връзка. Беше си непукист по природа. За Гюлтен нещата не стояха толкова просто. Беше научена на покорство и послушание и за нея думата на баща ѝ Али беше закон.
Гюлтен ахна. Знаеше, че този ден скоро ще дойде, но съвсем не бе готова за него. Димитър се усмихна дяволито и постави показалеца си над устата си, за да ѝ покаже, че трябва да си мълчи.
След това лицето на Димитър внезапно помръкна.
Гюлтен прие това положение на нещата и не продължи да любопитства излишно. Имаше доверие на приятеля си.
Алехандро Фернандес не се безпокоеше. Българската полиция гледаше през пръсти, а освен това знаеше, че в страна като тази бе достатъчно да платиш, за да избегнеш досадните вмешателства на прокурорите.
В родната си Колумбия преди 5 години Фернандес едва бе отървал кожата, когато го уличиха в търговия с кървави диаманти, внесени от Сиера Леоне. Но този кървав бизнес бе толкова доходоносен, че един контрабандист като него просто не можеше да устои на изкушението. И така, след като го оправдаха, намери ново поле за своя бизнес в Европа.
Диамантите се добиваха в далечната африканска държава, като за тази цел деца, отнети незаконно от семействата си, бяха карани да работят неуморно в мините на Сиера Леоне. Някои от тях умираха от преумора, трудейки се. Но за Фернандес това бяха подробности на занаята, от които нито той, нито повечето му клиенти се интересуваха. А привлекателността на сделката с кървави диаманти бе в това, че те се продаваха на черния пазар много по-евтино от законно добитите скъпоценни камъни. Бизнесът цъфтеше.
Днес контрабандистът имаше среща с един млад български търговец, който от скоро беше в бизнеса, но компенсираше това с огромната си амбиция.
Фернандес си бе поръчал коктейл Блъди Мери, за да облекчи леко махмурлука си от снощи и докато чакаше потенциалния си клиент, разлистваше вестника “Файненшъл таймс”. Поглеждаше периодично към входа на бара, където цареше задух и сумрак.
В точно 19:30 часа Димитър Леви прекрачи прага. Охраната го претърси и го пусна безпрепятствено. Черното кожено палто на Димитър прошумоля леко, докато той сядаше срещу Фернандес. Позна го веднага по белега над дясното му око – резултат от травма в детството му, за която той рядко говореше. Реши обаче, че ще спечели доверието на Димитър по-лесно, ако му довери нещо лично.
Фернандес запали цигара “Дънхил”.
Димитър кимна.
стоката си достатъчно атрактивно, а и е потънал в дългове. Мисля, че мога да му помогна да ги изплати и дори да генерира съществена печалба.
Фернандес кимаше.
Димитър кимна също.
Димитър се наведе през масата и стисна коравата ръка на контрабандиста. Това изглеждаше като началото на едно дълго и доходоносно бизнес партньорство.
Глава 5
септември 2020 г.
София
Обядът вече беше приключил, а гостите си бяха тръгнали. Гюлтен бе плакала почти през цялото време. Али се бе ядосал и се скара с татко защо бе съдействал да осигури на “онова копеле” по-добри условия в затвора. Татко за пореден път се чувстваше разкъсан между дълга си към приемното си и родното си семейство. Добре, че всичко свърши сравнително бързо.
Помогнах на мама да разчисти масата и да зареди миялната машина, а после се върнах в хола, където татко ме чакаше от вече половин час. Беше време да продължим с разказа му.
Татко кимна.
Аз въздъхнах дълбоко.
Баща ми ме погледна сериозно в очите.
Баща ми отгърна отново албума и спря на снимката на Димитър заедно с майка му и баща му. Усмивките на тези наивни хора издаваха, че те въобще не подозираха какво съвсем скоро ще ги сполети.
Гюлтен се чувстваше зашеметена. Не знаеше какво да каже.
Гюлтен не знаеше какво да отговори. Според традицията една мюсюлманка беше задължена да се омъжи за мюсюлманин. Същото правило не важеше за мъжете, което винаги бе предизвиквало негодувание в нея, но разбираше, че не може да промени законите на своята общност. Такова едно решение би било тотално скъсване с родното ѝ семейство. А ако едно нещо бе сигурно, то бе, че баща ѝ не би простил предателство на дъщеря си.
Гюлтен стана.
Гюлтен дойде право при мен за съвет. Моята братовчедка ми имаше огромно доверие. Разчиташе, че няма да издам тайната ѝ на никого другиго.
Никога не ми се беше налагало да давам по-труден съвет.
Не знаех какво да ѝ отговоря. Осъзнавах, че престъпи ли традицията, ще бъде прокълната за цял живот в очите на мюсюлманите.
Гюлтен кимна.
Двете се изправихме и поехме към хола на леля ми и чичо ми с решителна стъпка.
Глава 6
Скандалът тъкмо бе приключил. Аз седях и пиех чай в кухнята сама. Гюлтен си беше тръгнала. Леля Надин и чичо Али бяха притихнали в хола в състояние на шок.
Проблемът съвсем не беше само в това, че Гюлтен трябваше да се покръсти при брака. Далеч по-обезпокоителни бяха някои неща, които семейство Ефраим знаеше за Димитър, благодарение на Радина. Съвсем не толкова отдавна тя се бе видяла в чудо с Димитър. В училище той не рядко се бе замесвал в побоища и други бели. Когато веднъж баща му го беше хванал с марихуана у тях, го бе заплашил това да му е за последно. Това беше наистина последният човек, който Али искаше за съпруг на дъщеря си.
Любов? Каква любов? И на каква цена? Струваше ли си да почерниш целия си род само за да задоволиш потребностите на любовта? Али се чувстваше разочарован. Трябваше да говори с Юсуф. Трябваше да говори с доведения си брат. Ако някой можеше да намери разрешение, това бе той.
Баща ми ме погледна сериозно.
Баща ми ме погледна тъжно.
Димитър също беше доволен. Беше успял да продаде по-голямата част от кървавите диаманти, които контрабандистът му беше продал. Бизнесът цъфтеше.
И точно когато си мислехме, че Гюлтен е обречена, Надин донесе една статия от сутрешния вестник, която прикова вниманието и тревогата на цялото семейство.
“Разследван от Интерпол контрабандист на бижута е забелязан в София.” - гласеше едрото заглавие, а снимката на мъж с брада на средна възраст, изпълваше страницата на вестника. Погледът му бе мрачен и лукав и будеше съмнение със самия си вид.
- Пише, че са го видели в столично заведение, недалече от Попа - прочете на глас Нурай.
- Попа? - възкликна Али. - Гюлтен често ходи там. Среща се с приятелки.
- Ти си самата наивност, Али. - отбеляза Йосиф.
- Вероятно там се е срещала с Димитър всичкото това време. - рече разтревожена Надин.
- Пише ли с кого търгува този тип? - попита Йосиф.
- Не, не знаят. Но появата му в София едва ли е случайна според журналистите. Името му е Алехандро Фернандес и е родом от Колумбия. Разследват го заради няколко крупни сделки с “кървави диаманти”. Какво е това?
- Добиват скъпоценни камъни чрез незаконен детски труд в Африка и ги продават после на атрактивни за бижутерите цени. - обясни Йосиф. - Преди години няколко световни марки бяха разобличени, че са закупували и продавали такива камъни. Беше голям медиен скандал и последваха няколко дела.
- Били привлекли млад търговец като Димитър несъмнено. - разсъждаваше на глас Али.
- Бързаме да очерним момчето. - възрази Надин. - Доколкото знаем, той е честен предприемач.
- Доколкото знаем. - каза Йосиф мрачно. - Имам идея. Да наемем частен детектив да проучи бизнеса и сделките на Димитър. Няма да разпространяваме спекулации, докато не разполагаме с някакви факти. Имам съмнението, че възпитанието в лоното на семейство Командареви може да е развратило племенника ми.
- Одобрявам. - веднага рече Али. - Трябва да знаем всичко за него. До калта под ноктите му, както се казва.
Беше решено. Щяха да идат при най-добрия частен детектив в града. Йосиф имаше връзки в прокуратурата.
А в същото време нищо неподозиращата Гюлтен се бе отпуснала в горещите обятия на Димитър в неговия апартамент и мечтаеше за бъдещето.
Глава 7
Израсъл в бившия Съветски съюз и обучен в секретните практики на КГБ, Александр Петровски бе вероятно най-добрият човек за работата, която Йосиф смяташе да му възложи.
От години Петровски живееше в София. Сътрудничеше постоянно на ДАНС и МВР по особено заплетени случаи, а през останалото време работеше като частен детектив на хонорар.
- 2000 лева първоначално заплащане, за да започна разследване. - заяви Петровски на Йосиф и Али. - Допълнително ще се разберем в зависимост от хода на следствието.
- Дадено. - рече с готовност Али.
- Разкажете ми повече за вашия… проблем. - каза следователят и се наведе напред заговорнически.
- Става въпрос за мой роднина. - започна Йосиф делово. - Казва се Димитър Леви и подозираме, че участва в нечисти сделки с диаманти. Бижутата са неговият бизнес. Работи в магазина на баща си Ишмаил Леви и всичко изглежда върви по мед и масло за тях, но...
- Но? - повдигна вежди Петровски.
- Наскоро в София бе забелязан известен контрабандист на кървави диаманти на име Алехандро Фернандес. - подхвана Али, откъдето Йосиф беше спрял. - Подозираме, че със Леви работят заедно. Доказателства нямаме.
- Добре, добре. - рече Петровски. - Ще ми трябва следа...
- Затова идваме при вас. - завърши Йосиф, а ръката му трепереше. - Нямаме много време, защото Леви смята да сключи брак с дъщерята на моя доведен брат.
- И вие искате да осуетите този брак? - поинтересува се следователят.
- На всяка цена. - отсече Али разпалено. - Димитър Леви не е партия за моята дъщеря. Убеден съм в това.
- Ще се заема веднага. - рече Петровски. - Ще следя Леви и ще търся доказателства за връзки с този контрабандист. Кой знае, може да излязат наяве и други неща.
- Безкрайно сме ви благодарни. - усмихна се Йосиф топло. - Имате репутацията на най-добрия детектив у нас.
- Така ли? Не съм чул - ухили се Петровски хитро, но личеше, че е поласкан. - Дайте ми един месец време. Ще събера сведение за Димитър и ще ви докладвам.
Йосиф кимна. Всичко това звучеше обнадеждаващо.
На Петровски му отне няколко седмици да свърже две и две, но чакането си струваше. Скоро той имаше всичко нужно. Снимките, на които двамата с Фернандес се срещаха, стискаха си ръцете, шегуваха се и се смееха. Куфарчето, което Димитър му предаваше дискретно под масата, несъмнено пълно с пари.
Вече нямаше място за съмнение. Двамата с Фернандес работеха заедно.
Татко бе завладян от дилема. Разбираше, че бе длъжен да предаде роднината си, но в същото време осъзнаваше огромната болка, която щеше да причини на сестра си и родителите си.
Родителите му! Те го бяха захвърлили и се бяха отрекли от него, все едно е прокажен. Щели са да го дадат в сиропиталище, ако не бяха Мехмед и Айше.
Не се ли полагаше отмъщение за това, мислеше Йосиф. Побърза да пропъди тази мисъл. Ако действаше мотивиран от чувство за мъст, това щеше да отприщи нова вълна на вражда между двата рода. Единият да мъсти на другия, после другия на първия. Не! Не можеше да се постъпи така.
Трябваше да говори с Радина. Тя трябваше да е тази, която да предаде сина си. Така беше редно. Ако тя не искаше да го направи обаче, Йосиф щеше да действа сам. Той вдигна телефона и набра номера на сестра си.
Сълзи на неутешима скръб се стичаха от очите на Радина.
Тъгата на Радина бързо се превърна в гняв. Тя го погледна със святкащ поглед.
Йосиф онемя. Именно от такава реакция се беше страхувал.
Радина изписка ужасена и закри с ръка лицето си.
- Знам, че е трагедия. – продължи Йосиф. – Но така е справедливо.
Нямаше какво повече да се каже. Жребият беше хвърлен и Йосиф знаеше какво трябваше да направи. Разбираше и последствията. Бе настъпило време разделно.
Глава 8
август 2019 г.
София
Обредникът бе застанал в черния си костюм и четеше по протокол.
Преди Гюлтен да успее да отговори, полицаи в униформи нахлуха в обредната зала.
Дъхът на Димитър спря. Радина гледаше пребледняла като платно. Роднините на Гюлтен отсъстваха.
Полицаите пристъпиха към Димитър и го издърпаха грубо встрани.
Белезниците щракнаха около ръцете на Димитър и отчаяният писък на майка му отекна в залата и по коридорите на обредния дом.
Докато служителите на МВР отвеждаха сина ѝ, от изтерзаните гърди на Радина Командарева-Леви се изтръгнаха следните думи:
После тя изгуби съзнание.
септември 2020 г.
София
Татко въздъхна дълбоко и свали очилата си. Ръцете му трепереха, от очите му се стичаха сълзи.
Аз протегнах ръка и хванах неговата. Той ме погледна с мъка и угризение.
Аз кимнах.
Татко въздъхна отново тежко.
Аз погледнах масата. В единия ѝ край се зеленееше Коранът в паралелен превод на български заедно с арабския оригинал. Баща ми бе отбелязал някакъв откъс от него, като бе втъкнал парче хартия в книгата.
Татко намери с показалеца си цитата, който беше отбелязал и зачете:
Край.
© Мартин Г. Казимиров Все права защищены