Пúсана писáна
рано отзарана
мие се, приглажда,
черна като сажда.
Миден, наши дни
– Не искам да я убивам! Няма ли друг начин?
Мирабела стоеше пред бялото поле на екрана и не смееше да докосне клавиатурата. Електронният лист на файла ú заприлича на безкрайно снежно поле, а виелицата, бушуваща в мислите ú, трупаше още и още ледена неподвижност.
– Налага се! – каза Габриел.
Внезапно виелицата стихна и над полето нахлу ослепителното февруарско слънце. Снегът заискри, а в далечината се чу пресипналия, но ясен глас на звънче.
– Повратната точка изисква жертви. И не ние сме тези, които решаваме кой да живее и кой да умре. Ние сме само шахматни фигури в игра, в която друг е движещата сила – като в „Алиса“ на Луис Карол, помниш ли? От нас зависи само дали ще прекосим полето и ще станем царе или царици, или ще си останем завинаги обикновени пешки.
Мирабела въздъхна и по безкрайната шир на снега се появиха отпечатъци от стъпки.
„Не искам да я убивам“, написа тя.
Бергамо, Свят Гама, 19 февруари, 2020
– Ами недей! – извика горестно Алибей.
Той беше положил главата на Сюе в скута си, прегръщаше я с възлестите си ръце и я люлееше като малко дете.
Мартина плачеше. Професорът подсмръкна подозрително няколко пъти и се извърна към прозореца, а Лаура пристъпи към Франческо и закри очите му с длан.
Алибей продължаваше да притиска изстиващото тяло на девойката, сякаш искаше да я стопли и върне отново към живот. Мъчителен стон се изтръгна от гърлото му. Той се залюля и внезапно запя с нисък, хриплив глас:
Мечката бяла
спи зимен сън.
Вятър навял е
преспи навън.
Света изтрил е,
трупа безспир…
Спи, моя мила,
спи, дъще, в мир!
Душата на снежния дракон се отдели от тялото, изтръгна се от претъпканата с човешко присъствие и горчива печал унила стая и литна към нямото небе на северозапад – към заснежените алпийски върхове над язовир „Глено“, чието смалено наполовина синьо око не проливаше вече поройни сълзи под порутените остатъци от стената, а заедно с редките снежинки, прехвърчащи от свода, навяваше странни, като насън, спомени за Небивалото.
Мартина мълчаливо подаде на Алибий комплект зимни дрехи и се дръпна встрани, за да могат карабинерите, извикани от професора, да изнесат тялото на Сюе.
Прозорецът на стаята се беше покрил с ледени цветя – единствените, съпровождащи любимата на Дун Симън в последния ú път.
Наблюдателната зала на Спиралния ръкав
– Във всички Светове ли е мъртва? – Координаторът се наклони над екрана на Свят Гама.
– Да, сър – отговори Нефертити.
Тя също подозрително подсмърчаше, а после, с бяла лапа с боядисани в кървавочервено остри нокти крадешком изтри една сълза, стекла се от плътно подчертаните ú със сребристосив туш очи.
– Налагаше се да умре – каза не много уверено Координаторът. – За да се отвори място за Промяната.
– Само да не се отвори Бездната на отчаянието за Дун. Тогава ще го закъсаме – каза Нефертити и извади огледалце.
Неизтриваемият грим от трансуранов плутоний с металически блясък по краищата беше непокътнат. Лъвицата попи със салфетка от арктуриански пух безупречните си скули и деликатно издуха носа си в кърпичка от регулска асимилираща хищна тафта.
Отстрани на компютъра гайгеровият брояч се събуди и нежно зашепна – очарованието на жената сфинкс беше истински радиоактивно. Тя бързо смъкна предпазния шлем над лицето си под неодобрителния поглед на Координатора.
– Трябва сериозно да обмисля нови правила – каза намръщено той. – Разбирам, традициите са си традиции, националната специфика си е национална специфика, но те не трябва да бъдат за сметка на безопасността в Залата. А иначе – ту единият имал касиопеански астигматизъм и без втори шлем от слюда бил безпомощен, ту другият – той хвърли светкавичен /с назряващи в него светкавици/ поглед към Нефертити – разпръсква навсякъде неотразимо от нищо друго, освен от оловни плочи, дебели колкото десет атмосфери, очарование…
– Ту третият мята светкавици, където свари, и се изразява със сложни и завъртяни като нютонови стружки/стърготини изречения, на които не можеш хвана коя част е подчинена, коя съчинена и коя – абсолютно измислена! – измърмори Мирабела и погледна със съжаление чернеещото от безброй стъпки поле на екрана си. – Писала, писала, и не кандисала, нали така, Алибей?
– Но какво ще стане с Дун? – настоя Нефертити. – Той ще бъде съкрушен. Това няма ли да се отрази зле на сюжета?
– Сюжетът е издържал и много по-страшни сътресения. Не го мисли! – каза Координаторът. – Колкото до Дун, той няма да си спомня за Сюе. Поне в следващите няколко… – триметровият титан замълча, запресмята нещо наум – …десетки години. Да, Дун ще забрави Сюе през следващите двайсетина години поради независещи от него причини.
– Но между тях имаше безусловна любов! Не е честно! Как сюжетът ще компенсира загубата ú? – нацупи се Нефертити и сивата ú очна линия стана индигова.
„Предимството на алотропните1 форми“, си каза тя. „Няма нищо по-хубаво от неизтриваем грим, който се променя в зависимост от настроението.“
– Но ти, любезни читателю – изхъмка Мирабела, – да не си помислиш, че Нефертити е лекомислена! Суетността е просто една от многобройните характеристики на сложната ú, полунечовешка същност и съвсем не е най-определящата. Тя само придава цвят – тук Мирабела се усмихна – на иначе деловата и изключително практична натура на сфинксовете от рода Караиванови2. Като артистизма на племенника ú Васил Левски и неговото прословуто тефтерче за разходите, където е записвал всичко до стотинка.
– В природата нищо не се губи, само преминава от една Книга в друга – каза Координаторът, потупа Нефертити по обвитото в три слоя непробиваема нептунианска броня рамо и се отправи към завесата от силови полета.
– И не ме карайте да издавам предварително какво ще се случи! – обърна се той към смълчаната Зала, малко преди да изчезне зад Вратата. – Ще се нароят алотропни произведения и ще пренаситят интонационната среда. Мащабната Книга на Мирабела ще стане безинтересна заради кратки и претендиращи за спомоществувателност форми /Здрасти, Вергилий!/ и Мирабела ще загуби инерция и читатели.
– Читатели? Говориш за Реалността извън Книгите. Как би могъл да знаеш? Пък и стърготините, в крайна сметка отпадат – възрази Нефертити.
– Да, но забавят действието с ненужни разяснения и подробности. Като това тук. Трябваше отдавна да съм в кабинета си! – сопна се Координаторът и прекрачи силовите линии.
– Мирабела е романтичка – обади се октопусът. – Вярва, че оригиналът притежава харизма, която привлича стружките. И че рано или късно, тя ще си върне изгубените читатели. А ако пишеш без смирение и благодарност към първоизточника, викаш Провидението. А когато то дойде…
– Изгубеното време обаче не може да си върне – каза дълбокомислено Нефертити, извади от непромокаемата си чантичка пудриера от Големия Магеланов облак и изтри една невидима бръчица над дясната си вежда. – Доколкото разбрах, Мирабела няма нищо против рояка.
– Мирабела може да няма нищо против, защото е добра и не е без вина. Но същото не може да се каже за Провидението. То е сляпо като Темида и абсолютно невинно. И затова безпощадно!
– Каква е вината на Мирабела?
– Прекалено възприемчива е.
– Май сега изземваме функцията на Критиците. Алотропността не е свойство само на химичните елементи и на подражателството в литературата, нали? – попита с опасение Нерей. – Същото може да се каже и за Световете.
– Да – отговори Нефертити, обилно мацайки със звезден галактически прах упоритата зигзагообразна чертичка на челото си.
– Ами ако след отпадането на стърготините остане не кой да е Свят, а Хадес? Ако той е оригиналът?
– Това може да се разбере само след Армагедон – каза примирително сфинксът и впери идеално изрисуваните си очи в октопуса. – А дотогава мога да ти дам само един съвет.
– Какъв? – източи врат Нерей и пипалата му се завълнуваха от любопитство.
– Вярвай! – каза Нефертити и хлопна капака на пудриерата толкова силно, че Нерей инстинктивно отскочи, въпреки че зад стъклото на скафандъра му звездният прах беше като безобидно облаче пара в горещ летен ден над реката.
– А, това ли било! – каза разочаровано той, избърса стъклото на шлема си и отново се съсрдоточи върху екрана на подопечния си Свят.
Лабиринтът на джуджетата, „Омагьосаната планина“
Над Зли рид в Омагьосаната планина бушуваше поредната гръмотевична буря. Небето сегиз-тогиз се раздираше от светкавици и силен грохот съпровождаше ярките им, зигзагообразни припламвания. Най-високата част на рида, Юмрук скала, се разтърсваше периодически от гръмотевици и беше удряна от стрелкащи се мълнии .
От гнездото на върха излетя сокол скитник и подгони скалните дроздове от околността, които уплашено се разлетяха. Соколът дълго се ви с крясък в небето, без да се страхува от бурята.
От светлия процеп на поредната илюминация се изтръгнаха две сенки и ураганният вятър с грохот ги запрати към скалата, заплашвайки да ги размаже там. Но юмрукът внезапно се разтвори и пое двете човешки тела в дланта си, а после скалите отново застинаха, сякаш нищо не се беше случило.
Изиграла ролята си в този грандиозен небесен спектакъл, бурята пошумя още малко и отмина, оставяйки след себе си разтревожения писък на дроздовете и локвички утаена вода из скалните цепнатини.
Дешанг помогна на Юймин да седне и се огледа. Вратата ги беше запратила в неголяма вдлъбнатина на невъобразимо висока скала. На дъното, малко по-надолу от мястото, на което бяха застанали, чернееше вода, а през пръстите на „ръката“ – на склоновете долу, се виждаха множество изсечени трапецовидни ниши и далечна пътека, която се виеше към покривите на някакво село в края на ждрелото.
Дешанг обиколи тясното пространство и погледна през всеки процеп, но изход нямаше. Наоколо бяха разхвърляни кости от „закуските“ на сокола. Нямаше дори растителност – само студена и негостоприемна скала. Под това, което трябваше да представлява палеца на „ръката“, ученият откри масивна дървена врата, която беше заключена. Той се опита да я отвори със силата на тежестта си, но тя не помръдваше. Погледна отново отвъд скалите. В нишите долу се мяркаха дребни фигурки, като че детски, облечени в ярки, разноцветни дрешки и с островърхи шапки на главите. Но не бяха деца, защото лицата им бяха обрасли с дълги, гъсти бради.
– Няма да повярваш какво виждам! – каза той. – Това са джуджета, като в приказките. Само че живи! Къде сме попаднали? Ей, ехей! – викна той и замаха към фигурките, но те или не го чуха, или се направиха че не го чуват, и бързо се скриха.
– Трябва да отворим вратата – каза Юймин. – Не ми се вярва брошките да са ни захвърлили от един капан в друг. Сигурно има начин да се измъкнем оттук!
– Вратата има ключалка – каза Дешанг, който разглеждаше внимателно грапавата дървена повърхност. – Формата ú ми напомня за нещо. Пазиш ли още перото от катакомбите?
Юймин бръкна в джоба на палтото си измъкна златното перо, чийто връх просветна на бледата светлина, процеждаща се през облаците. Дешанг пъхна перото в ключалката, леко натисна и завъртя ствола и вратата с прищракване се отвори, откривайки изсечен в скалите тунел, който се спускаше отвесно надолу.
– Ох, пак ли ще лазим из тунели! – запротестира Юймин, но го последва.
След малко младият мъж внезапно спря.
– Какво има? – разтревожи се Юймин.
– Не знам! Нещо пълзи по мен. Някакви насекоми.
Девойката понечи да отговори, но почувства как хиляди миниатюрни същества сноват по дрехите ú, а някои се пъхнаха дори във врата ú. Тя се обърна назад и видя как от локвата на дъното изпълзяват още и още.
– Дешанг – пророни задъхано Юймин. – Не ми се иска да го казвам, но се налага:
т и ч а й !
/Следва/
https://www.youtube.com/watch?v=PYdm_Z1wnQ0
https://www.youtube.com/watch?v=SGeyOfawKtA
Линк към втора част на Книгата „Приказки от Омагьосаната планина“: https://otkrovenia.com/bg/proza/zlata-hubavica
1. Алотропия – свойство на химичните елементи да съществуват във вид на няколко прости вещества, различни по строеж, свойства и цвят. Алотропните форми може да имат различен брой атоми в молекулата (например молекулен кислород О2 и озон О3) или различни кристални решетки. Алотропите обикновено се бележат с букви от гръцката азбука.
2. Караиванова е майката на Левски, Гина, внучка на Иван Т. Тахчиев /Караиван/. Баща му – Иван Кунчев Иванов е бил багрилец /бояджия/ и гайтанджия, дядо му по майчина линия е бил златар – из „Васил Левски по спомените на Васил Караиванов“ от Петър В. Караиванов, София, 1987 г.
© Мария Димитрова All rights reserved.