Реката прорязваше лениво равнината. Като скулптор ваеше каменни венци по брега. Скалите полягаха до останките от напуснатите, при идването на мечка или чума, домове. Бели варовикови кръстове, вградени в корените на бряста, повтаряха структурата на опустялото землище. Никой не помнеше старото гробище, съсед до съсед лежаха под камъните. Спасовско хоро играеха душите им покрай розовите цветчета на росена.
Само дървото на желанията знаеше, че смъртта е само сън и се забравя. Тя е само случване. Животът, смъртта, нощта и денят пеят песента си без край.
Листата на бряста галеха водата. Споделяха с нея мечтите и болките на поседналите, случайно минаващи. Желания изпълняваше дървото, щом го погалеха.
Всяка събота, преди да оглушее селото, тук идваше и Божана, бездетната, да пере вълна и платна на коритото. Прането побеляваше от сълзите ù.
Невестата предпочиташе да умре, вместо да живее вечно колене пред злостните думите на свекърва си, вечно без топлина под сърцето. Децата за Божана, бяха надеждата ù за бъдещето. Тя я крепеше, въпреки умората от лъстта на съпруга си, който надничаше под полите на ратайките и съседката Сребрина. Боричкаше се денем с тях в сеното, а нощем лягаше студен до жена си.
- Божано, я иди на реката, та опери вълната от черната, яловата овца... Бяла я направи, иначе от утре Сребрина до мъжа ти ще ляга! – казваше с яд свекървата. - Деца ще му ражда... Ти нали не можеш.
Переше Божана и плачеше, като пред олтар коленичеше в корените на бряста. Сълзите ù мокреха като дъжд селото с кръстовете.
От мъртвите живот бе дошла да проси и бъдеще за себе си... Усещаше как хлътва надолу. Пръста под коленете ù говореше с женски глас:
- Що искаш от селото ни, жено? Този, който е на път да умре сам, не плаче за мъртвите. Не скърби за смъртта, а по-добре празнувай живота, дори той да е пустош от тръни и бодли. Я полегни малко под бряста, виждам, спи ти се. Живот като дойде, ще се събудиш... Дори да мислиш, че това ще те убие. Но при змиите не се завръщай, а с Бога си върви! Доброто и мъката да ти позлати...
Благословена, невестата се унесе върху недоопраната вълна. Засънува златни звезди по небето, смеещи се като деца. Прииска ù се да ги прегърне, протягайки ръце към тях. Насреща си виждаше сърдита свекърва си и как венчават Сребрина за мъжа ù... Събуди се, щом първите лъчи на слънцето я погъделичкаха. В протегнатите ù ръце някой беше поставил шепа жълтици, а под главата ù черната вълна бе станала златна. С весело сърце Божана тръгна да се прибира. Свекървата прехапа алчно устни, виждайки златните нишки. Грабна ги от Божана и я изгони от къщата. Подучи съседката Сребрина, че под бряста има съкровище. И нея прати да избели вълната, та и заръча:
- Сребринке, донеси ми златна прежда и шепа жълтици, та сина ми ще ти дам, деца да му раждаш. Да са ми радост на стари години... Оная яловата хляба ми изяде...
Отиде Сребрина под бряста, захвърли вълната настрани и заровичка пръстта. Злато, скъпи предмети и бъдеще за себе си да дири.
- Що искаш от селото ни, жено? – заговорил познатият глас. - Този, който не е преглътнал алчността, не става богат. Не жълтиците купуват щастие, но щом това е желанието ти... Я полегни под бряста, виждам, спи ти се. Богатство като дойде, ще се събудиш. Тогава се върни вкъщи, новата си майчица целуни и до мъжа си полегни! За находчивостта, с ласки да те посребри...
Унесла се Сребрина, засънувала море от жълтици и доволна свекърва си. Събудила се, а под главата ù черната вълна, била станала сребърна. Доволна наметнала вълната на рамо и с тромава, груба крачка се запътила към село, да целуне новата си майка. Чула писъци. Селяните бягали, крещейки:
- Мечкаааа, мечкаааа в село е влязла. У Божанини, на гости отиваааа.
Сребрина на мечка била станала. Понечила да целуне новата си майчица, но била гладна и я изяла. Легнала до Божаниния мъж, прегърнала го, ласка да получи, но от страх мъжът избягал. Намерил се един смел стар гъдулар, на синджир вързал мечката, та още я разхожда по панаирите. Богатство да събират... А щом не слуша, със сопа гърба ù просребрява...
А Божана, след Спасовското хоро, отново се върнала при дървото на желанията. Приближена до живота, намерила бъдеще в любовта, трепкаща под гърдите ù...
Господ щеше да напише приказката ù - нейната и на детето ù... Мъртвото село заспа, успокоено под каменните кръстове. Нишките на новия живот се тъчаха... Брястът погали сънно реката, шушнейки нова тайна за пътеката, която извежда до пропаст и рядко завръща обратно...
© Петя Стефанова All rights reserved.