Ще изяде ли мишката книгата?
(есе)
Светът е изправен пред може би най-големия проблем потенциална заплаха за човечеството. Или пред един бавно сбъдващ се кошмар.
Масовото заместване на човека с машините. По-точно с Негово Величество Компютърът.
Капанът на новия век, или както щете го наричайте.
Нечовешки бързо в ежедневието ни навлезе най-динамичният, най-удобният и може би най-ефикасен начин за събиране, разпространение и достъп до информация.
Интернет.
Най-точното име, с които може да се назове е
“Добър Дявол”.
Винаги на твое разположение – услужливо ти доставя необходимата информация, услужливо те изкушава с възможностите си за запознанства – chat, icq, множество messenger-и и сайтове под мотото “Срещни любовта” .
Услужливо те затваря в капана на cyber пространството, стиска те здраво в лапите си и те кара да забравиш реалният живот навън. Услужливо изтрива от мислите ти истинските ти приятели – онези от плът и кръв. Заместват ги самотници, които познаваш само като имена и душевности и които също като теб са се оплели в паяжините на мрежата до степен “зависими”.
А сега с цялата си наглост “услужливият приятел” посяга и над Книгата!
Онази с хартиените страници, между които са заложени музата и ентусиазма на толкова гении, поети, белетристи, драматурзи.
Нима това богатство заслужава да попива прахта на библиотеките, потънало в забвение?!
Как е възможно безценни шедьоври на изкуството да бъдат “изгризвани” от компютърната мишка? Само който е правил опити да чете “Пътеводител на галактическия стопаджия” на компютър знае, че това е на практика невъзможно, немислимо даже страшно. А колко по-удобно и щадящо зрението е да я четеш в хартиеният й вариант. Да я прелистваш страница по страница, да заспиваш с нея в ръце...
Обезпокоена от надвисналата над книгата и цялата история на литературата опасност, потърсих отговора на въпросите си чрез главния виновник – Интернет.
В дискусията, която създадох в един от форумите, претендиращи с умни, креативни и начетени посетители, по проблема говориха 337 души. В анкетата 50% бяха категорични, че компютърът никога няма да измести книгата, 30% от гласувалите твърдяха, че все пак в близко бъдеще ще я замени, останалите 20% саркастично отговориха, че “мишката вече е изяла книгата”.
Между многото коментари, написани на “чатърски диалект” с грозни правописни грешки, вероятно заради забравени елементарни правила на правописа, понеже такъв в net-а рядко се изисква, не липсваха и духовити фрази:
“Моята мишка е на диета и не може да яде книги.”
След страстен консенсус се стигна до заключението, че хората се делят на два типа – едните обичат книгата, другите – не. Нейните привърженици няма да я заменят с компютъра. Те различават двете понятия и всяко едно намира отделно място в ежедневието, в живота им.
Другите са я избягвали винаги - и преди и след Интернет революцията.
А Интернет революцията е само една от революциите, които ни е подготвило бъдещето. След години може би Интернет ще заеме сегашното мястото на книгата и постепенно ще бъде заменен от нещо ново, което сега дори не можем да си представим.
Но нека бъдем реалисти, а не фантасти и живеем сега.
И дишаме спокойно – гибел за книгата не се очертава.
Не и утре, още не.
© Даниела Todos los derechos reservados