24 jun 2023, 20:31  

Последно отброяване 

  Poesía » Filosófica
646 7 56

ПОСЛЕДНО ОТБРОЯВАНЕ

 

И без място за старите кучета

или пък за коне уморени,

много мина, а малко се случи.

И пред нас няма път или време.

 

Аз съм старата куца кобила,

ти си песът, останал без зъби,

Да напрегнем последните сили –

с вой и тропот нощта да поръбим.

 

Щом ни чака куршум на финала

и не виждаме в тъмното изход,

да разбудим градчето заспало –

миг преди да потеглим на изток.

 

Там – в зората потъвайки тихо,

разтопени сред пламъци алени,

на сърцата ни сетният ритъм

да отекне сред хо̀ра на ангели.

© Валентина Йотова Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • Приятелю скъп, прав си както винаги! Твоето отброяване е особено важно за нас!
  • Скъпа, Ина-Калина, направо пърхам от радост, че си ме отблокирала. Да знаеш колко ми липсваше. Не разбрах как си събрала сили да прочетеш скромното ми произведение. До край Явно се е изисквало супер усилие. Да, Ина-Калина, ако не знаеш, Раят се намира на изток. И съм радостна, че мога да попълня този ти пропуск. И да, космосът е над нас
    Спи спокойно и брой срички. Да, Майсторът е професионалист. За поет - може да поспорим. Както и за много други от кръжеца.
  • Валентина, хареса ми автора Кръстьо Раленков - пример за аритмия и същевременно стойностно съдържание. Ирен, и Камелия Кондова ми хареса, не бях я чела. Много ми харесват и Carribiana, както и Alice in Wonderland в Откровения, но за жалост Алис много отдавна не е публикувала.
  • На мен стихотворението ми хареса много! Без да имам претенции за знания относно аритмиите и асонансните рими, смятам че в него има мелодия, ритмика, идея и въздействие. Нали не допускате, че всички читатели са наясно с подобни неща? Никой не тръгва да гледа стиховете под лупа и да анализира, какви способи за използвани. Може би, точно затова конкурсите се печелят от технически изпипани творби, но кухи и без душа! Поезията не е само занаят, без да отричам знанията и грамотността, тя е храна за душите!
  • Интересно ми беше да прочета коментарите.
    За стиха - аз бих написала -
    Няма място за старите кучета
    или пък за коне уморени...
  • "Затова ми е чудно защо нямам любим съвременен български поет, който да ме вдъхнови." - Tangerine (Хел) Чела ли си Камелия Кондова? Както по-долу стана дума, аз не разбирам много от това кое е "правилно" и кое не е, но нейната поезия лично на мен много ми харесва.
  • Блокирах ви, защото не виждах нищо градивно в дребнавите ви заяждания и ми писна да чета с нищо неоправдани нападки отправени към хора, които уважавам.
  • ''Надежда всяка тука оставете'', Ирен - за себе си говоря. Може да са видяли, но аз по-добре се зная.
  • Е тъй де, ама както разбрах от некои лични - била съм с непоносим характер. То ни тако, ни вако А тъй като в сайта съм от 14 години, явно наистина трябва да ми е дебела кожата
  • Ники Комедвенска съм я чела тук и е много добра доколкото си спомням. Останалите ще ги потърся. Благодаря, Валентина.
  • Ти ли си чепата? Чак пък чепата. И аз съм на мнение, че едно споделено мнение е по-полезно от дежурни хвалебствия. Ама пък понякога ми се иска да кажа някъде "Гледам те, следя те, харесва ми това което виждам. Да бе не искам да пиша дежурни хвалебствия, но да знаеш - не съм безразличана" Сигурна съм, че и на теб ти се иска. Но всъщото време не ми се забърква в кръгове, кръгчета и агитки. Но пък знам, че непоисканото добро - не е добро. И че няма как да помогнеш, ако човекът насреща не желае. То народът го е казал. Насила можеш да вземеш, но не и да дадеш.
    Именно, Метроном. Отговори вместо мен. Ама ти не си най-тежкият случай та за това са се опитали и да ти дадат някой друг съвет. Видяли са зрънце и надежда.
  • Хел, чела ли си Иван Методиев, той не сред живите? А Стефан Бонев - блестящ прозаик, мой личен приятел, състудент? И той се спомина. А Ники Комедвенска чела ли си, Хел? Борислав Петров? Кръстьо Раленков?
  • ''( Макар че на най-фрапантно бездарните такива, няма критика и съвети. Защо ли? )'' Ирен, аз за себе си знам отговорът - каква критика и какъв съвет може да ми помогне на мен, след като не мога да се възползвам от тях. Все едно на един дървар в гората, да обясняваш нещо от висшата математика - просто няма смисъл. Затова например на мен Майстора не ми създава ''проблеми''.
    Преди време имаше опити от няколко поетеси тук да ме учат как се пише поезия - отрязах ги. Не за друго, а защото аз съм ''дърваря в гората'' и е губене на време да ме учат. Все едно - няма да ме научат.
  • Наде, прощавай, ама за какво точно ни блокира? И всъщност дали нямаше да научиш нещо в плюс, ако друг ти съобщи, че дадена запетая променя смисъла?
    Сенд, да, трябва да има въртене на празни обороти. Неслучайно дадох пример с фотофорума, тридневна анонимност, не че не може и там да се спекулира, ама все пак...
    Паленка, радвам се, че ти е харесало.
    Ирен, може и да съм драка, да, чепата съм, но все си мисля, че едно споделено мнение допринася повече за развитието, отколкото дежурните хвалебствия. Мисля, че си се убедила, че за мен коменталът не е разменна монета, харесвам - споделям, а дали ще получа отговор, рядко ме вълува
  • Валентина, нямам желание да се измества фокуса върху моята поезия. Просто ми беше интересно дали в съвремието съществуват гении като Ботев и Яворов. Иначе и тук има много добри поети, не отричам. Но някои от тях са претенциозни. За мен качеството на поезията не се измерва само с метрика, ами и с това колко дълбоко в сърцето ти е успяло да те докосне. Затова ми е чудно защо нямам любим съвременен български поет, който да ме вдъхнови. Друг интересен въпрос също е - кое е по-важно посланието или метриката? Гениите успяват да съчетаят и двете. Останалите - кой както успее. Но метриката не трябва да е за сметка на посланието.
  • Вале, колко пъти през годините си ме критикувала? Винаги съм се вслушвала в думите ти. Да ми броиш запетайките и ударенията е дребнаво. Колкото да господин Станков не ми харесва това, че напада наред. Никой няма да му затъмни славата, нито да му отнеме наградите. Не ти харесва нещо? Кажи какво, а не - запетайки, ударения и т н. Критика приемам, критикарство - не. И това 'Избор на редактора", та " Избор на редактора". За мен това е само мерило за това, че съм се справила, а не, че съм станала класик приживе, за други явно не е така. Спирам, че оспамихме сайта.
  • Остави славата. Погледни отвисоко. Ако ги няма сърцата, звездите, коментарите, сеирите и разправиите, сайтът няма да има посещаемост. А сега броячът се върти. С бясна скорост.
  • Сенд, това, че едно произведение няма коментари, не значи, че не е прочетено, както и обратното - многото коментари пак нищо не значат.
  • Изборът на редактора си е негов личен, но това определя нивото на сайта. А кого чете Паленка, си е нейна работа. Йотова, аз съм точно такъв! Съвсем неизвестен съм! Но не съм мърляч и мизерник! Ще ме открият рано или късно, знам си!
  • Тангерине, отправям ти обратното предизвикателство - посочи ми твоя творба, което според теб е била на ниво, докато си чела класиците, та да сравним колко лошо пишеш сега?
  • Изборът на редактора си е негов личен, както и мой кого да чета и на кого да давам моите звезди.
    Много ми харесва, поздравления, Валя!

    Сенд като паднал от небето! Не си ли чел биографии на велики поети? С кристално чиста любовна поезия, а в живота любовчии /да не кажа другата думичка/, пияници и др. зависимости, психични проблеми, довели ги някои и до самоубийства.

    "Всеки си провокира музата по свой начин" ,(в някакъв филм го чух преди време)

    Публикуващият редактор - нивото на сайта? 🤣
  • Леле колко съм изостанала. Не си говоря с никой по вайбър. Излишни са ми на мен звездичките и оценките тук. Харесва ми/ не ми харесва ми се струва, че е достатъчно. И "любими", като това че някой слага в "любими" спокойно може да е анонимно. Че аз го слагам в "любими" заради мен, а не заради автора. Слагам го там, за да мога да се връщам по моя си причина там. Сигурна съм, че има автори за които коментарите са ценни. Говоря за смислени коментари и насоки. Други приемат всяко изказване от този род като заяждане, критика, завист( на това особенно се подсмихвам честичо) и подобни негативни прояви. И не желаят да им "цапат" страницата с критика и съвети. Нали Жоре? ( Макар че на най-фрапантно бездарните такива, няма критика и съвети. Защо ли? ) И струва ми се, че за интелигентните хора не е трудно да разберат къде са добре дошли с мнението си и къде не са добре дошли. И да се съобразяват с това също на мен ми се струва, че не е трудно.
  • Сенд, никога авторът и лирическият не се отъждествяват, никога. Примери достатъчно. Същото е и с фотографите - гледаш блестяща фотография, а авторът в живота - мърляч, дори душевен мизерник, с комплекси и невъзможност да общува в социума. С художниците е същото. Спрете да се опитвате да прозрете какъв е човек в действителност - утре имената няма да значат нищо, никой няма да ни познава. Не знам дали ви е известно, но често едни от най-големите шедьоври в световната култура са с неизвестен автор.
  • Наистина не чета други сайтове, защото интерфейса им не ми харесва. Нивото от друга страна ми падна и поради твърде дълго ползване на чужди езици, и четене на книги на тях. Но и поради по-малко велика поезия също. Защото тук също има качествени автори. Просто не са велики. Валя, ще ми кажеш ли имената на тези страхотни съвременни автори?
  • Тангерине, ами малко четеш. Даже тук присъстваше известно време Мартин Спасов и не се радваше на особена популярност. Има достатъчно български съвременни поети, които по нищо не отстъпват на класиците. А това, че ти е паднало нивото не е заради тях. Не чети Откровения, чети други сайтове.
  • В началото наивно си мислех, че поетите са добрички и нежнички същества, но се оказа, че са доста проклетички. Може да се каже, че са съвсем обикновени същества. Същото важи и за редакторите. В едни други сайтове, в избор на редактора, могат да се намерят наистина много интересни и разнообразни творби, но редактора не лансира все едни и същи автори, той не ги и познава, защото са милиони. А тук, се изграждат едни личностни отношения и всичко се изкривява.
  • Жоре, представи си, че творбите се публикуват без автор, без да знаеш кой стои зад тях - подобен метод има в един от фотографските сайтове, където качвам - тридневна анонимност, като след събиране на определен брой гласове фотографиите вече влизат в албумите на сайта, иначе са само в твоето лично пространство. Тук обаче подобна анонимност едва ли е възможна - кръговете и кръгченцетата си се познават помежду си, говорят си по вайбър, пускат си слухчета и мълвички и прочее.
    Бъди здрав.
  • Да споделя и аз нещо. Откакто прописах в гимназията моето ниво падна главоломно. Много ми беше чудно защо. Оказа се, че защото в гимназията четях класиците, а сега чета в Откровения. Някой може ли да ми посочи съвременен поет на нивото на старите, който да чета?
  • Наде, и ти ни беше блокирала с Валери, но ако се върнем в началото, когато той влезе тук, го обсипваше със супепративи, нали? Забележи, че когато той е харесвал дадено произведение, не си го е спестявал. Ха кротко с това дали се чувства недооценен, че и аз. Не връщам коментари в ресто, не броя звездички и сърчица, това е затворена система.
  • Аз лично харесах стихотворението.
    Поздравявам те.
    ПП
    Доколкото за торнадото под него, като експерт не мога да се изкажа обосновано, но като лаик кураж имам 🤣
    Гледам, че вече се броят и медали, няма лошо, поне като доводи са фактоловани.
    Аз само едни голи... фрази мога да сложа на "масата" 🙃
    Сериозно, поне моето мнение е, че на подобни места, където всеки има право да публикува, е добре и да има свобода на израза, а не да се робува на учениците, защото тогава ще останат само написалите ги, и зубрачите...
    Опитах се да съм усмивка тук, дано няма обидени.
  • В конкурс съм участвала само веднъж. Нямам стихосбирки, нито награди. И не ме блазнят. Харесва ми да се уча, да овладявам нови форми, да превеждам стихове. Учила съм се и се уча от всички. Без претенции, без завист. Теорията ми е "тъмна Индия", пунктуацията - също. И го знам. Един човек да прочете, една дума да остави в коментарното поле - стига ми.
  • Сенд, радвам се, че наруши многогодишното си мълчание и ме коментираш.
    Не, не се перча, дадох само пример за две стихотворения, които според г-н Теневите критерии едва ли стават, пък други са ги харесали и отличили. Просто е. Тук съм се нагледала на супер римувани и отмерени бози. Лустросани и лъснати до блясък и нищо неказващи. Аз не публикувам всеки ден. Както и не пиша, и не снимам всеки ден. Правя го, само когато имам вдъхновение.
  • Преведох едно от кратичките си стихотворения с Гугъл преводач и го пуснах в чуждестранен сайт за поезия. Ами, то обра суперлативите! Не разбирам това перчене с награди и участия в конкурси, наистина!
  • Скъпи г-н Тенев, неведнъж сме спорили по подобни въпроси. Обаче - както казахме и двамата - на вкус и на цвет... Изборът на редактора на друго място е различен. И мисля, че добре го знаете. Интересно е, че когато участвам в конкурс със стихотворение, което според вашите критерии е супер изпипано и е попаднало във Вашия избор на редактора - не се харесва. Обратното, когато участвам със стихотворения, на друго място попаднали в Избрано - винаги се отличени. Странно, нали Помните ли, Майсторе, Самодивско вино, там даже ми бяхте предложили някакви корекции, които изгубваха образа тотално. А Перо от паднал ангел - там, ни в клин, ни в ръкав ми обяснявахте, че образът "чернилки" хич не бил подходящ, щото за вас това било негри.
    Самодивско вино в автентичния си вид беше отличено в Любовта е пиянство или пиянство от любов.
    Перо от паднал ангел ми донеса първа награда на Мелнишки вечери на поезията и на проведения същата година конкурс в Струга - 2013.
  • Тези препирни са, защото качвате, за да се състезавате, а не, за да споделяте. Смисълът е някой да погледне, да прочете и да коментира, ако иска. Да се наслади, да се отегчи или вдъхнови. Не качвате, Майсторът да ви измери ритмиката или да ви тури звезда, нали?
  • Валерче Стаковче, помислих, че на авторката не й пука за аритмиите и асонансните рими, както беше посъветвана. Радвам се, че се оказа друго. Очевидно й пука. Разбира се, че има хубави творби и не рядко съм ги давал за пример. Ето една от тях
    https://otkrovenia.com/bg/stihove/preodolyavane-na-straha
    Тук няма спор. Когато само един стих е в амфибрахий, а останалите 15 са в анапест това е аритмия - факт. Мерило е броят на анакрузите. То не мое нито е изкривено. Общоприето е. Всеки може да брои до две. В първия стих е една анакруза. В другите са по две. И заяждане няма. Има стремеж всички да пишат по-добре. Подкрепих предложението на Юри. И не подкрепих призива да се неглижират аритмиите.
  • Винаги предпочитам авторския метод на ритмично въздействие
    експресен превод на вашето невероятно стихотворение на украински

    Не мІсце старИм собАкам
    чи для вИснажених конЕй.
    багАто минУло та стАлось мАло -
    ні часУ, ні шляхУ, ні ідЕй.

    Я старА кульгАва кобИла,
    ти беззУбий пЕс пліч-о-плІч,
    тож напрУжим остАнні сИли -
    з вОєм й лЯском розІб'єм нІч.

    Доки кУля чекАє в фінАлі
    і не вИдно кінцЯ темнотІ
    ми розбУдем це мІсце нАвіть
    за хвилИну до вхОду у схІд.

    Там в світАнку потОнем тИхо,
    розплавлЯючись у вогнІ
    і остАнні серцЕві рИтми
    наші стИхнуть під Ангельський спІв.
  • Прав е Майстора. Като искате да сте сред Големите, трябва да се стараете всичко да е перфектно изпълнено - нали това ви прави да се отличавате от нас лаиците.
    И понеже аз съм от лаиците - пиша както си мога и не се сърдя, когато ''поезията'' ми е недооценена. Нормално е.

    П.П. Не си мислете, че правя ''четки'' на Майстора. Не търся дивиденти, защото не се ''бия на бързея''. Имаше период когато съм спорил с него и сме били в изострени отношения.
    Аз съм посредствен творец и такъв искам да си остана.
  • Много рядко го правя, но ето сега ще си позволя да попитам. А вие, господин Станков, в качеството си на какъв си позволявате да нападате всеки, който не ви "милва по посока на косъма"? Мен, Влади, г-н Тенев. В този сайт сте недооценени и Вие, и г-жа Йотова. Предлагам да си направите собствен за да видите как се поддържа, развива и т.н. и там да си разигравате коня.
  • Прегръщам те, Деничке, остани си винаги натурална.
  • Майсторче, на калпавия "поет" метриката му пречи. Също като на Вас. Защо се заяждате с Валя Йотова? Не Ви прави чест. Бройте си римите и сричките на своите фаворитки в сайта – и оставете на мира хората, които споделят душата си тук, дори и стиховете им, според Вашето изкривено мерило, да не са от най-сръчните. Във Вашите творби също не всичко е изящно великолепие, но, тъй като Вие тук сте администратор, никой не смее да Ви направи забележка дори. Отношението Ви към някои от авторите тук, включително и към мен, е повече от гнусно.
  • За това ли идело реч, г-н Тенев? Интересно, нямам спомен да съм декларирала подобни мераци
  • Хубаво е стихотворението!
    След няколко години писане...и пак нищо не разбрах от спора. Много е трудна тая теория на поезията, но пък прочетох с интерес.

    Валя пише много образно и има страхотни идеи. В нейните стихове има емоция, предадена с много добри рими и това ми харесва.
  • Ако някой е избрал да пише в класически стих, трябва да съблюдава метриката и качеството на римите. Класиците нямат бедни рими. Ботев, Смирнински, Яворов, Лилиев, П.П Славейков, П. Пенев... и не само нашите. Бедната рима е менте, илинджоска, тя е белег за незрялост най-често. И рядко съзнателен избор. И баба знае с бедни рими да римува. Дори децата от детската градина не харесват рими само на голичка гласна. Хубавата детска поезия е с богати рими. Не става въпрос дали искаш да се харесаш на мен, а дали искаш да приличаш на класиците или на лаиците.
  • Господин Тенев, имата един недостатък, а той е присъщ на всеки даскал - свекър ми беше преподавател по философия - никога не допускате, че може да не сте прави. За вас освен вашето собствено мение друго няма. Предпочитам да остана натурална, отколкото да се опитам да ви се харесам.
  • Да, Ирен, има и такава причина – дават достъп до по-богата лексика. Но това не променя факта, че слабата рима е слабост. И подценяване на читателите.
  • "асонасни рими. Те се допускат от небрежност, от незнание и от безсилие да се намери богата рима." Хм... наистина светът е шарен, предпочитанията и вкусовете на хората различни. Вероятно всеки смята, че неговото разбиране за хубаво - си е най-хубаво. То и за това от мен поет няма никога да стане. Харесвам асонансните рими. Много по-интересно ми е, когато ги има в творбите. И по-богато. Търся ги умишлено дори. Пък то било от от "небрежност, от незнание и от безсилие". Не се опитвам да да споря по-темата. При мен очевидно тази любов към тях е от незнание.
  • Това съвсем не е единствената рима с която разполагам. Елементарно и дори обидно е, че допускаш такава вероятност. Идеята в това словосъчетание е читателите да се усмихнат. Някои успяват. Това ме устройва. Аз пък избягвам рими от типа "тихо-ритъм" в които след ударената гласна няма еднакви по гласеж гласни и съгласни, т.е. асонасни рими. Те се допускат от небрежност, от незнание и от безсилие да се намери богата рима. Допускам, че в твоя случай е първото.
  • Да, госоподин Тенев, на вкус и на цвет товарищи нет,
    аз например не бих допуснала да използвам словосъчетанието "слюнна течност" в стихотворение, само и само да римувам вечно.
  • Напротив, авторите трябва да са самокритични, трябва да им пука дали допускат аритмии и асонансни рими, защото това се отразява на вкусовите качества на творбите им. И защото на читателите им пука. Е, не на всички. Има различни предпочитания. На вкус и цвет товарищей нет, казват руснаците.
    От самокритичността на автора зависи към каква читателска аудитория ориентира творбите си.
  • Браво, Валюшке! Да не ти пука.Гроздето за лисицата все е кисело. Сигурно е от амфибрахия.
  • Добро предложение дава Юри. Така първият стих ще е в анапест като останалите. Сега е в амфибрахий.
  • Има още едно заглавие, Юри, Уморените коне ги убиват, нали?
    Благодаря.
  • Хубаво е, Валя. Сетих се за един любим филм - “Няма място за старите кучета”. Бардем направи велика роля. 👍😊
  • Колкото е писано, Нинка, благодаря ти.
  • Има още много какво да кажеш, Валя, не бързай за последното отброяване!
Propuestas
: ??:??