20 oct 2024, 8:15

Библиотекарката 

  Prosa » Ficción y fantasy
143 0 2
10 мин за четене

В хода на нашия живот, има моменти, които променят посоката му, трансформират нашето възприятие за него и пренаписват съдбата ни. За Елеонора Иванова, жена робуваща на рутината,  и предсказуемостта, такъв момент настъпи по най- необикновен начин в един иначе обикновен ден. 

  

Елеонора, библиотекар по професия, робуваше на навика. Светът й се въртеше около Десетична класификация на Дюи, успокояващия аромат на стари книги и тихия уют на библиотечните зали. Дълга пола, комбинирани със сива или кафява жилетка върху старателно прибрана блуза, се бяха превърнали в нейна униформа. Типичният гардероб —създаден да държи  мъжките погледи надалеч. Въпреки че, изглеждаше по-стара от 45-те си години, наподобявайки жена в края на петдесетте, все пак чертите на Елеонора носеха естествена красота . Нещо която тя рядко показваше наяве. 

 Доволна от начина, по който животът тихо си течеше, дните й бяха изпълнени с нежния шум на прелиствани страници и приглушеното шушукане в залата. Понякога чуваше тракането на чашите за кафе в стаята за почивки на персонала. Тя дълбоко ценеше този живот, който бе изградила върху реда, предсказуемостта и тихата стастабилност. В този  съдбовен ден обаче, неочаквано породено любопитство се прокрадваше от сенките на  раздел “История”. 

 Докато нареждаше книгите по лавиците, тя чу разговор, който наруши спокойният ритъм на нейния свят. Дребен мъж, на възраст около четиридесет години, енергично ръкомахаше към жена със сива коса, на вид около седемдесет. Скрити сред прашните томове, гласовете им бяха тихи, но пропити с вълнение, докато обсъждаха легендата за скрито съкровище, заровено някъде в града. 

 „Сигурно е отново тази легенда,“ помисли си Елеонора, припомняйки си колко често е отхвърляла местният мит като прост фолклор. Обаче сега анимираните жестове на мъжа и завладяното изражение на жената, говореха за нещо много повече в тази история. 

  

„— старият дъб до градското гробище,“ каза мъжът, очите му блестяха от ентусиазъм. „Там е скрито първата улика. Ако можем просто да я намерим...“ 

  

Въпреки обичайната си прагматичност, Елеонора почувства как я обхваща вълнение. Монотонността на живота около нея избледняваше, заменена от искрата на любопитството. Какво ако се присъедини към тях? Мисълта шепнеше в ума й като порив на вятъра. Представи си: как е навън, как копае в земята, как открива нещо, нещо което бе загубено във времето. Вълнението беше почти безразсъдно, но част от нея  започваше да копнее за тръпката на откритието. 

 Замръзнала между рафтовете, сърцето на Елеонора заби учестено, докато обмисляше дали да се приближи до двойката. Библиотеката изглеждаше нереално тиха, а въздухът натежал от значимостта на нейното решение. Събирайки смелост, тя направи крачка напред, стъпките й бяха заглушени от мекия килим. 

 „Извинете,“ каза тя, гласът й едва проби въздуха. Двамата се обърнаха към нея с любопитни изражения. 

 Теодор, дребният мъж, имаше небрежна прошарена тъмна коса, която обгръщаше лицето му, пълно с характер. В  лешниковите му очи мъждукаше игрив пламък, разкривайки топлина, която караше другите да се чувстват спокойни. Той носеше износени дънки и мека фланелена блуза, знак за неговия небрежен, изследователски дух, а коженото му яке подсказваше за предишни приключения. 

 „Чухте ли ни да говорим за съкровището?“ попита Теодор, с усмивка, която предизвика непознат до сега трепет в сърцето на Елеонора. 

 „Да, чух,“ призна пред него Елеонора, червенина изби по бузите й. „Виждала съм тази история, публикувана онлайн, но мислех, че е просто фолклор.“ 

 Теодор се наведе по-близо, усмивката му стана конспиративна. „Това е, което мислех и аз, но сега всичко изглежда по- различно. Уликите… те са реални. А аз бих могъл да използвам малко помощ.“ 

 Елеонора повдигна вежди, заинтригувана. „Какво Ви кара да сте толкова сигурен?“ 

 Неговият ентусиазъм се изля, докато обясняваше: „Започна с една вещ, която намерих на пазар за антики— сборник от местни легенди. Вътре имаше ръчно нарисувана карта със символи и знаци, които отговаряха на истински забележителности тук в града, включително старият дъб до гробището.“ 

 Елеонора се наведе по-близо, а ароматът на неговия парфюм, който носеше уханието на стари книги, извика спомени за времето прекарано в библиотеката, на която беше посветила живота си до сега. „Така, че вярваш, тя води до съкровище?“ 

 „Не просто каквото и да е съкровище,“ отвърна Теодор, гласът му премина в шепот. „Книгата споменава загубен ръкопис, който се казва, съдържа мощни истории, способни да променят животи. Представи си какво би означавало това за един писател. Ти, като библиотекар, притежаваш дарба за откриване на истории. Това може да бъде твоята възможност да намериш нещо изключително.“ 

  

Сърцето на Елеонора затрептя. „Но защо сега? Защо е било погребано толкова дълго?“ 

„Тази история е пълна с тайни,“ каза той, поглеждайки около себе си, сякаш самата библиотека подслушваше. „Ръкописът е бил скрит по време  на големи смутове—войни, предателства. Хората не са искали да попадне в грешни ръце и са го скрили от света. Превърнали съществуването му в мит. Но някой е нарисувал карта скрил я е тук в тази книга. Вярвам, че е време да бъде намерено, и мисля, че ние можем.“ 

 Жената с бяла коса кимна в съгласие. „Има улики в историческите книги тук. Събрах парченца, които  доказват автентичността на картата на Теодор.” Шепнейки тя добави ” Сякаш съдбата ни зове, нали?“ 

 Елеонора почувства нещо в гърдите си, чувство за принадлежност, което не беше изпитвала от години. „Мога ли да се присъединя към вас?“ попита, изненадвайки дори себе си със смелостта на искането. „Може би не знам много за търсене на съкровища, но мога да помогна с изследвания или проучване на локации.“ 

 „Разбира се,“ отвърна Теодор, завладян от мелодичния й глас. „Като опитен  библиотекар ти вероятно имаш усет за детайли и изследователски умения, които ще са ни от голяма полза. Освен това,“ добави той тихо, „шестото чувство ми подсказва, че ще бъдеш отличен партньор в това приключение. Колкото  сме повече, толкова  ще е по- добре.“ Той протегна ръка. “Между другото, аз се казвам Теодор. А това там е майка ми, Маргарита.” 

Докато разговаряха, Маргарита наблюдаваше сина си, забелязвайки как се навежда близо до Елеонора,  неговият смях беше искрен, а усмивката ярка. Начинът, по който Теодор я гледаше — сякаш беше най-интригуващата книга, която някога е срещал. Това изпълни Маргарита с надежда. Тя усети как се сформира връзка между тях, която бе по-голяма от приключението към което се бяха отправили. Маргарита често се тревожеше за сина си, идеалист, който преследваше повече мечти, отколкото реалности. На 41 години Теодор все още не беше имал стабилна връзка и тя се надяваше, че Елеонора може да е решението за неговият неукротим нрав.  

“Утре тогава? “ попита Теодор, като извади Маргарита от мислите й. “ Ще се срещнем тук в десет? “. “ Звучи прекрасно” — съгласи се Елеонора, а сърцето й биеше учестено при мисълта за предстоящото приключение. Докато си  сбогуваха, тя почувства лекота, тежестта на рутината й за миг се изпари. По пътя  към дома Елеонора не можеше да се отърси от чувството, че това е началото на нещо ново. Може би не беше въпрос само до съкровища. Ставаше дума за преоткриването на себе си. И “може би”, помисли си тя с усмивка,  беше въпрос за създаването на неочаквани приятелства по пътя.  

Следващите дни бяха вихър от събития за Елеонора. Тихата рутина, която някога й беше скъпа, бе заменена от тръпката на преследването. Тя прекара часове в прелистването на местните исторически книги, а пръстите й в проследяване избледнялото мастило на стари карти и документи. Теодор и Маргарита  бяха нейни постоянни спътници, а приключенската им страст ги свърза по начин ,който беше едновременно вълнуващ и успокояващ. Всяка  нова улика водеше до друга, заедно изкусителна пътека, която се виеше през скритите кътчета на града и забравени истории. Заедно дешифрираха  загадъчните символи, издълбани в основата на стария дъб. Забелязаха как огряно от следобедното слънце дървото хвърля особена сянка върху земята - почти  карта сама по себе си. Те следваха пътеката на отдавна пресъхналото корито на градския поток и дори се осмелиха да влязат в слабо осветените катакомби под кметството. Фенерчетата им хвърляха танцуващи сенки върху древните стени. Елеонора, някога колеблива и сдържана библиотекарка, сега смееща се свободно. Духът й бе разпален от споделеното вълнение и приятелството на Теодор и майка му. Чувстваше се по жива от всякога.  

Докато слънцето се спускаше под хоризонта, хвърляйки топъл златист блясък над града, Елеонора стоеше в основата на древната църква, а нейните  камъни разказваха истории от минали времена. Сградата, с покритите си с бръшлян стени и висок купол, който се издигаше към небето, бе устояла на времето стотици години. Свидетелство за живота и мечтите на многобройни поколения. Теодор и Маргарита бяха до нея, лицата им светеха от вълнение. След дни на дешифриране на улики и сглобяване на фрагментите от легендата, те най-накрая бяха тук – на мястото, където беше скрит изгубеният ръкопис. Готова ли си?“ попита Теодор, а в гласа му звучеше смесица от нетърпение и силно вълнение. Елеонора кимна и усмивката озари лицето й. Това приключение я изведе от черупката й, запали искра в нея, която отдавна бе заспала. 

Заедно те започнаха да копаят земята, хладна и носеща аромата на мъх и пръст. С всеки удар на лопатата Елеонора усещаше, че има цел и връзка с нещо по-голямо от себе си.  Докато работеха, смехът и историите се лееха свободно, задълбочавайки приятелството помежду им. 

След известно време лопатата на Теодор удари нещо. „Мисля, че го намерих!“ възкликна той с тон, изпълнен с несигурна радост. Те се събраха наоколо, докато той внимателно разчистваше пръстта, за да разкрие орнаментната дървена кутия, изкусно издълбана и удивително непокътната. 

Сърцето на Елеонора препускаше лудо, докато я отваряха. Вътре, сгушен сред слоеве състарен плат, лежеше ръкопис – страниците му бяха пожълтели и крехки, но изпълнени с обещания за неразказани истории. 

Когато Елеонора го взе в ръце, тя почувства как я обзема  чувство на удовлетворение. Това не беше просто съкровище; това беше ключът към нейното собствено преоткритие. 

Докато седяха заедно под древната църква, чиито камъни бяха свидетели на безброй моменти на радост и скръб, вечерното небе премина от златно в тъмно синьо. Те започнаха да четат първите редове на ръкописа. Думите говореха за любов, приключения и красотата на неочакваните връзки, сякаш отразявайки собственото пътуване на Елеонора. “Почти като съдба”, помисли тя. Елеонора срещна погледа на Теодор и в този миг между тях се роди тихо разбирателство. С Теодор и Маргарита до себе си тя не само откри скритото съкровище, но и изгради връзка, която завинаги щеше да промени животът й. 

Докато споделяха мислите си за ръкописа, Елеонора почувства топлина в сърцето – цъфтяща надежда за бъдещето. Може би това бе началото на една нова глава, изпълнена с истории, които чакаха да бъдат написани, приключения, които тепърва предстояха  и живот, изпълнен с неочаквани връзки. 

През цялото им време заедно, Маргарита наблюдаваше внимателно Елеонора и Теодор. С разбираща усмивка, украсяваща устните й, тя виждаше химията между тях и знаеше, че това е връзката, за която се надяваше. Сърцето й се стопли при мисълта, че синът й е намерил някого, който може да извлече най-доброто от него и да сподели мечтите му. 

Когато звездите започнаха да блещукат във вечерното небе, Елеонора и Теодор седяха на верандата на нейната къщата. Пиеха по чаша хубаво вино, за да отпразнуват откритието си. 

“ Можеш ли да повярваш, че намерихме това?” — каза Теодор с омекнал глас, посочвайки дървената кутия стояща спокойно на масата пред него . "Това приключение беше невероятно, но мисля, че това, което ще запомня най-много, е как ме срещна с теб." 

Елеонора усети как сърцето й започна да бие силно. “Никога не съм си представяла, че мога да се чувствам по този начин”  призна тя с глас едва почти в шепот. "През целият си живот не бях си позволила да мечтая за нещо повече от това което имах." 

Теодор посегна към ръката й, докосването му беше топло и успокояващо. “Ти отвори цял нов свят за мен, Елеонора. Не мога да не почувствам връзка с теб, която не прилича на никоя позната до сега." 

Теодор се наведе и очите му потърсиха нейните. Топлина обгърна тялото на Еленор. Споделиха целувка, изпълнена със сладостта на новооткритата обич и вълнението на деня. Времето сякаш спря, докато се наслаждаваха на момента, тръпката от откритието се смесваше с топлината на любовта зараждаща се между тях. 

С Теодор до себе си, книгата на живота на Елеонора бе пренаписана, дума по дума, глава по глава в роман изпълнен с нови приключения и една нова любов. 

© Севда Пумова Todos los derechos reservados

Comentarios
Por favor, acceda con su perfil, para poder hacer comentarios y votar.
  • След третата излишна запетая спрях да чета. Губи ми се удоволствието, колкото и да е добър разказът. А този не е. Но Вие не се отказвайте да пишете. Някой ден може и да излезе нещо добро. 👍
  • Хареса ми!
    Но може и без пояснителното въведение, "Елеонора..." т.н. от тука да започва Читателят ако не очаква нещо, няма да чете. Подразбира се. Дългите обяснения и сложни изречения натежават при четенето и отслабват напрежението.
Propuestas
: ??:??