С приятелка имахме уговорка да ù занеса кисело зеле. Нейното още не било станало, а Коледа без сърми - просто не става. Облякох се аз, приготвих пакета със зелката и тръгнах. А то се отворило едно време, едно слънце, едно тихо и спокойно. Чудно, само за разходка.
Звъня на вратата. Отваря ми внучката на приятелката.
- Влизай, влизай! Баба и дядо излязоха преди малко.
Не разполагах с много време, но влязох. Момичето ми беше много симпатично, а и отдавна не го бях виждала.
- Кажи, къде ги прати тези двама старчоци?
- Къде? На разходка. Времето е хубаво, само за разходка в парка. Та решихме аз да те посрещна, а те да използват хубавото време.
- Така ли решихте? И защо, ти хубаво, младо момиче, не си в парка, ами прати твоите старци да се развличат?
- Какво да ти кажа? На разходка сама не върви. А аз нямам с кого да изляза.
- Ти нямаш... чакай, добре ли чух? Как така нямаш. Свършиха ли момчетата.
Или ти си вдигнала твърде много летвата. Нямаш ли състуденти, компания приятели? Английският принц се ожени, за друг принц не сe сещам.
- Не се шегувай, наистина не мога да си намеря приятел.
Това последното беше казано с толкова болка, че шегата тук просто беше неуместна. Смених тона.
- Кажи ми, миличка, защо така ми говориш. Толкова си хубава, Имаш весел характер. Умна си. Няма начин това да остане незабелязано от мъжете
- Това е истината. Не ме харесват. Подминават ме. Уж сме приятели, споделят с мен, търсят ме за услуга. Искат даже да ги запознавам с мои приятелки. Заедно ходим по купони и къде ли не. И накрая - нищо. Всеки сваля някоя, но не мене. Аз съм им съветник и довереник, но до там. Ето, идват празници, всеки си хвана приятелката, с която аз съм го запознала, а аз съм сама.
Момичето говореше с болка. Вероятно моят въпрос е прелял чашата и е предизвикал тази непредвидена изповед. Толкова е мила и сладка. Как да ù помогна?
- Успокой се! Спри сълзичките. Ето така. Аз не мога да ти помогна по друг начин, но ще ти разкажа една приказка, която моята баба ми разказа преди повече от половин век. Тя пък я научила от своята баба преди повече от век. И така:
Имало едно време една сърничка. Тя живеела в едно стадо от млади сърнички. Веднъж, както си пасяло стадото, на поляната изскочили вълци. Сърничките хукнали да бягат. Подир всяка сърничка тича по един вълк. Нашата сърничка видяла вълците и така се уплашила, че загубила ума и дума. Вцепенила се, замръзнала от страх. Затичал се последният вълк към нея. Видял я такава неподвижна и той спрял. Гледат се двамата в очите и не помръдват. По едно време вълкът се провикнал:
- Че хайде бягай, де, та да те подгоня.
Помни от мен, дете мое: Момичета са сърнички, а всички мъже са вълци. Те искат да гонят сърничките, за да ги стигнат, да ги завоюват, да ги победят. Хайде сега иди до гардероба, вземи най-хубавите си дрехи, облечи ги и излез просто да се поразходиш.
- - - -- - -
Мина известно време.
Звъни се един ден на вратата ми. Отварям. Пред мен внучката на приятелката ми с едно момче. Двамата - чудна двойка. Усмихнати, весели, хубави. Личи си, че са щастливи.
- Дойдохме да ви поканим със съпруга ти на сватба.
На сватбата се случихме до роднините на момчето. Та чувам аз един от гостите, говори на сина си:
- Гледай, бе сине, гледай. Каква жена! А! Как е успял този мой племенник да се добере до това момиче. Гледай и се учи.
После, докато поднасях подаръка, посегнах да целуна булката, а тя ми прошепна тихичко:
- Приказката подейства.
Аз в отговор ù промълвих:
- Помни, дете мое, жената цял живот е сърничката, а мъжът - вълкът.
После целунах и младоженеца и му връчих плика с подаръка.
© Снежана Врачовска Todos los derechos reservados