Кольо войвода и силната воля на неговите четници
В историята на българския фолклор са се запазили няколко песни (най-вече от Пиринския край), в които по един изключителен начин са се запазили спомените и легендите за Кольо войвода и неговата безстрашна чета. Една от тези легенди разказва за смелостта, доблестта и силната воля на тези храбри юнаци…
*** *** ***
Една нощ Кольо войвода решил да изпита волята на своите четници. Казал им да се съблекат голи и да се наредят в две редици, след което продължил:
- Храбри юнаци, вие се биете редом с мен вече много години. Видели сме сметката на много турци и всички чалмари се плашат от нас само като чуят, че сме наблизо. Но ние имаме още работа за вършене. Затова днес съм ви събрал, за да видя кои от вас наистина имат силна воля, за да продължим делото си.
След тези, изпълнени с трепет думи, Кольо войвода пуснал пред четата да се разходи една гола девойка, която той бил докарал от съседното село специално за случая. В песента от Пиринския край не се споменава от колко време четниците не били виждали жена, но предполагам, че ще да е било от доста време.
Та разхождала се девойката пред четниците, а те горките не смееели да направят нищо, защото знаели, че Кольо войвода не прощава. Само някой нещо да е сгафил и… лошо им се пишело.
Да, ама един от четниците не издържал на гледката и си опънал врата напред, за да разгледа прелестите на девойката по-отблизо. Кольо войвода не се поколебал изобщо, замахнал със сабята си и отсякъл носа на любопитния четник.
- Боли ли те? - с кръвнишки тон попитал Кольо.
- Не ме боли! - гордо казал пострадалият четник.
- Защо не те боли?
- Защото съм хайдутин от четата на Кольо войвода!
Кольо войвода останал доволен от отговора и пощадил живота на четника. През това време един друг четнк не могъл да се сдържи и протегнал ръка, за да погали девойката (която както вече казах била много хубава). Кольо войвода само това и чакал. Отново замахнал със сабята си и отсякъл ръката на провинилия се четник.
- Боли ли те? - с още по-кръвнишки тон попитал Кольо.
- Не ме боли! - също така гордо казал пострадалият четник.
- Защо не те боли?
- Защото съм хайдутин от четата на Кольо войвода!
Кольо войвода пак останал доволен от отговора и пощадил и неговия живот.
И тогава, някъде към края на редицата, Кольо войвода видял един щръкнал к*р. Замахнал със сабята си и го отсякъл. Чул се ужасен рев като на човек, на когото току-що са му отсекли оная рбота. Приближил се Кольо до четника в края на редицата и го попитал:
- Боли ли те?
- Не ме боли!
- Защо не те боли?
- Защото к*ра беше на Стойчо от задната редица.
© Иван Давидов Todos los derechos reservados