17.
Парцалът върху лицето му пречеше да види къде се намира. И по-важното – кои са тези наоколо му...
Скъпо плати за отпускането!
Смяташе, че е сам, смяташе, че е в безопасност, смяташе, че никой не го е видял...
А се оказа свързан яката, с омотана глава, в плен...
Което му подсказваше, че е при хора. Хищниците нямаше да губят време за подобни неща. Щяха да го разкъсат – и нямаше дори да усети...
Нито пък маймуните-канибали...
Хора са...
Но – кои?
Захвърлиха го върху пода. Йоан завъртя глава и с кожата на бузите си усети – камък. Гладък, обработен. Значи не е в пещера, а в помещение, останало от миналото...
Чу гласове, но не разбра нищо от разговора. После махнаха парцала от лицето му...
Огромна зала... Спомените го върнаха далеч назад. Такава имаше в голямата градска библиотека. Мраморен под, колони, стелажи... И книги? Много, много книги...
Имаше маси, имаше столове...
А на близката маса бяха сложили чиния /Боже, от кое забравено време беше!/, прибори, та даже гореше свещ. Нужна, много нужна в огромния полумрак...
Някъде отгоре падаше сивкава светлина, но стигаше едва до средата на колоните. Надолу беше мрачно и потискащо.
Край някои маси седяха хора. И четяха...
И четяха???
Йоан беше забравил това действие. Но спомените полека-лека се върнаха в паметта му...
Библиотеката, книгите, масите с лампи, чиято приглушена светлина служеше единствено на четящия... И множеството – тихо, вглъбено, преминало в един друг свят. Реалният свят на духовното...
Погледът му спря върху неколцината заобиколили го. Трима от тях бяха ясни – здрави, с обгорели лица, сиво-зеленикави кожени куртки. Ловци, воини, охрана...
Двамината бяха други. Хора от загиналия свят. Единият – в костюм, с вратовръзка, с лъскави обувки. Другият в свободна тога, препасана през кръста и в дебели ботуши... Носеха очила и бяха с бради. Само дето първият беше нейде около петдесетте, а вторият много по-възрастен.
Той пръв заговори. На един език, на втори... Третият Йоан разпозна. И каза:
- Здравейте...
18.
Белокосият кимна на здравеняците, които размотаха пашкула на пода. Йоан бавно се изправи и се огледа. В залата имаше не повече от двадесет човека – всичките в странни облекла. Но нито един в кожи или условни дрехи. Някак си чинни, стегнати, четяха или пишеха...
И – тишина...
- Кой сте Вие? – запита белокосият. Явно той беше водачът и негова беше основно думата в това малко общество...
Йоан го погледна в очите. Строги, но не жестоки, изучаващи, търсещи...
- Оцелял...
Белокосият се усмихна.
- Не сте единствен... Въпросът е – как оцеляхте?
Йоан приседна на лекия пластмасов стол до масата. Погледна чинията. Беше огладнял. Белокосият кимна и Йоан се нахвърли върху храната. Хляб, нещо като сирене, два-три плода...
Изчезнаха в бездънната му уста, свикнала и на големи пирове, и по-често на стискане на зъбите.
Отпусна се назад и, вгледан нейде в бездънния таван отгоре, заразказва. И, странно защо, започна от миналото си...
Отдавна се опитваше да притисне някъде в съзнанието си тия спомени, да ги скрие, да ги прогони. А се оказа, че всички те са налице... И стават все по-материализиращи се... Пред него изплуваха отдавна забравените лица на близките, спокойните и красиви картини от предишния живот, кървавите видения от хаоса...
Описа пътя си до тук. Здравеняците се напрегнаха, когато той заразказва за маймуните-канибали и за хищническите прайдове в степта. Заинтригува ги описанието на няколкото оцелели села, единият дори го прекъсна и помоли да начертае пътя си върху парче хартия...
Белокосият мълчеше, гледаше го внимателно, нещо размисляше...
После също седна насреща му и разказа за тях.
Оказа се, че са група оцелели интелектуалци. Учени, преподаватели, просто хора, не можещи да живеят в хаоса и насилието на новата джунгла. С тях бяха немалко бивши полицаи, военни, ловци, работници – хора, усещащи, че без цивилизовано общество ще могат да оцелеят някак си, но искащи и да живеят.
Бяха се разпределили – едни осигуряваха прехраната и отбраната, други работеха върху запазването и възстановяването на някогашната цивилизация.
Освен това – не бяха само мъже. Имало и жени. Почти една трета от обществото. Плюс деца. Изобщо – нормална човешка среда... От далечното забравено...
Опитваха се да съберат останките от оная епоха. И да ги слепят в нов пъзел – според новия свят...
За целта им служеше бивша военна база, превърната навремето в хранилище на Голямата столична библиотека. Базата разполагаше с пет етажа под земята. Имаше поне десет изхода към „горния свят”, от които умело се възползваха бойците. Те ходеха на лов, прибираха оцелели предмети на изкуството и бита, понякога довеждаха все по-намаляващите хора от миналото...
Което, както горчиво призна белокосият, ставало все по-рядко...
После се намеси другият човек. Огледал внимателно Йоан, той попита бавно:
- Вие към коя група бихте се присъединили?
Йоан сепнато го погледна.
Наистина – а кой Йоан беше той?
© Георги Коновски Todos los derechos reservados
Очакването предвижданията в книгите да не се случват, се опровергава от историята. Само един пример - "Титаник"...Или "Кеприкорн-1"...