НАСИЛИЕТО
Няма да е пресилено, ако се каже, че голямата, всъщност огромната част от кино продукцията в последно време разчита на привлекателната сила на движението. Проблемът е в това, че динамиката и напрежението в тези филми не се пораждат от драматургията, а от гъста плетеница ситуации, които не почиват понякога и на елементарни, взаимосвързани аргументи. Вместо жизнено подобни човешки същества, на екрана се появяват горили, чиято брутална и агресивна логика повдига в душите вълни, извиква тъмни, полу-несъзнателни асоциации, сред които се киска извратеното и уродливото.
Гореспоменатите герои прерязват гърлата на противниците си с лекотата, с която палят цигара и тяхното хладнокръвие сякаш издига като еталон за подражание онова, което би трябвало да се презира. Подобни картини определят бъдещето, общо взето като отрицание на настоящето, като постоянно ни внушават, че вселената е побъркана и надава вик на безпомощност и отчаяние. Подобни сатанински забавления са болезнен симптом на една болест по ценностите, която сякаш е на път да прави от хората демони. Очевидно тези филми показват с професионално безсърдечие огромните и систематични злини на нашето време и като насищат кадрите си с невротично-тревожното, със сексуално-жестокото, качват на гърба на зрителя болезнени психологически товари.
Сякаш всички създатели на филми вкупом са забравили прастарата необходимост: изкуството да бъде нравствено. Това естествено не значи, че то трябва да издига евтини и шаблонни примери за подражание, защото шаблонът за нравственост винаги води до бунт и обезверяване. Изкуството е свят на видения, които си струва да бъдат превърнати в действителност.Широко разпространеното и нарастващо чувство на симпатия към чудатото, особеното, физически и духовно странното винаги ще бъде материал за твореца, който се опитва да проникне в света на нещата, поставяйки човешката съдба като главен мотив на своите артистични прозрения. Неуморимите опити на хората да проникнат в сърцевината на своята участ, изправени пред една непознаваема вселена, желанието им да открият хармония и смисъл в отредените им от съдбата дни винаги са били прицел на голямото и истинско изкуство.
В същото време съвременният герой от екрана, тоест човекът на действието е толкова зает с нанасянето на удари, че не му остава време да надникне в собствената си душа. Но ако би надникнал, той би съгледал там само хаос, сякаш единствената метафора, способна да завладее духовете на нашето време, е параноята. Един свят на произвол, безпорядък и погнуса в който "другият" е враг по определение - това просто не е светът на изкуството. Жестокото и грозното, умело забъркани с едро надробени сантиментални изблици, търсенето на тревожното и изкривеното, посяват семена, чиито плодове ще са горчиви.
Силата, широтата и енергията на истинското изкуство раждат идеи и чувства, пресътворяват през оригинални форми всеки отделен момент от нашия жизнен опит - те не създават чудовища. Една ценностна система запазва валидността си докато хората продължават да чувстват, че тя е валидна и изкуството заема особено място в тази задача. Ако един творец не успее през целия си жизнен път да ни покаже един единствен жив ангел, то той е длъжен да ни посочи поне следи от стъпките му... Условие за това е творчеството му да бъде пропито с любов, болка и състрадание към човека - все неща съзряни от неговото талантливо, остро и състрадателно око, което се опитва да открои доброто в този общо взето покварен и склонен към поквара, но изпълнен с божествени надежди свят.
Петър Ангелов – ДАРЕВ
© Петър Ангелов - ДАРЕВ Все права защищены