- Ваше Величество, дошъл съм да сватосам дъщеря ми с принца. - казал сиромахът.
- Но, как така си дошъл? Аз съм цар, а ти какъв си? Бос си, живееш в просешка колиба. Синът ми е живял в охолство и е задължително и момичето, за което ще се ожени, да живее в богат дом. Утре сутринта, като се събудя, искам да видя от балкона на стаята си, че имаш дом, не по-малък от моя. Ако не го изпълниш, ще ти отрежа главата, а дъщеря ти ще взема за слугиня.
Прибрал се нажален сиромахът в бедния си дом. Разказал на жена си и дъщеря си какво поискал царят. Дъщерята само се усмихнала и поръчала:
- Заведете ме там, където намерихте яйцето!
Сиромасите завели девойката в двора и я оставили сама пред полога. Тя затворила очи и изрекла :
- Нека тук, за една нощ, се издигне дом, двойно по-голям от царския.
Изпод сламата на полога, земята се отворила леко и от малка, с размерите на напръстник вратичка заизлизали мравчици и бръмбари, всеки носел нещо на гръб. Малките зидари започнали градежа. Цяла нощ работили. Щом първите лъчи огрели балкона на двореца, царят излязъл да види дали беднякът е изпълнил желанието му. Пред очите на царя засветили кулите на двойно по-голям дворец от неговия. Фасадата му била украсена с разноцветни мраморни плочи, скъпоценни камъни и цветя. Плеснал с ръце от изненада и поръчал на стражите да доведат сиромаха. Явил се той пред царя, поклонил се и казал:
- Ваше Величество, виждаш, че дъщеря ми също се буди в балдахинено легло, в дом по-богат от твоя. Да я доведа ли да я оженим за сина ти?
- Ще я доведеш, ама ако ми донесеш цветето, което не мога да отгледам в градината си. Аз няма да ти кажа кое е. Ти сам го открий и ми кажи защо, когато дойде време да цъфти, то почернява и пада преди да е разцъфнало. Ако не изпълниш това, ще ти отрежа главата, а дъщеря ти ще взема за слугиня.
Бедният мъж обещал и се прибрал отново с наведена глава. Разказал на жена си и дъщеря си желанието на на царя. Девойката се усмихнала и отишла пак в двора. Откъснала две перца от опашката на петела. Зашила по едно на ръкавите си. Завъртяла се както часовникът, отброяващ минутите. Превърнала се отново в сова и литнала. Стигнала до чудна планина. Различен сезон лежал по склоновете ù. От едната страна пеели птици, танцували цветя, а от другата димяли коминчета, хвърчали снежинки. Кацнала на върха на планината. Там двойка великани поливали едно облаче. На него цъфтяла бяла роза, само с един цвят. Совата се завъртяла и пак станала момиче и се примолила:
- Братя, булка ме искат. Сватбено цвете в косата си трябва да сложа. А по земята всички цветя бързо вехнат. Знаете ли защо?
Великаните се намръщили, но се смилили над молбата на девойката. Откъснали розата и я закичили в сплетената плитка на момичето.
- Червеи гризат корените им. - казали великаните и отпратили девойката.
Преобразена на птица, прелетяла до царския дворец. Влязла през открехнатия прозорец в стаята на спящия цар. Оставила бялата роза на възглавницата, до главата му.
Събудил се царят и видял цветето. Извикал сиромаха пак при себе си. Преди да изпрати баща си, девойката станала пиле и влязла в торбата на баща си. Явил се сиромахът, с торба на рамо, поклонил се.
- Виждам, - казал царят - че си намерил цветето, дето не мога да отгледам. Но защо увяхва, знаеш ли?
- Червей го яде, преди зазоряване, затова почернява.
Зарадвал се царят на отговора и попитал:
- А знаеш ли защо съм цар аз? Защо ти си бедняк? Защо за мен е срамно да дам сина си за дъщеря ти? Защо до моя палат растат тополи, а пътят до църквата е гол?
Беднякът се почесал, отворил незабелязано торбата, за да чува какво му говори совата.
- Ваше Величество, ти си цар, защото като червея гризеш душата на бедните. А аз съм беден, защото слушам червея, а не сърцето си... Срамно е да да дадеш сина си на дъщеря ми, защото колкото умна и работна е тя, толкова разглезен и мързелив е той. До твоя палат, като си се родил, родителите ти са засадили тополи, за да израстеш мъжествен и честен, да станеш добър владетел, че славата ти да стигне до слънцето, до Бог. Но ти си се отдал на славата си, на постигнатото и затова си забравил да посадиш тополи до църквата и за твоя син... Вяра не си дал на сина си.
Царят се намръщил, защото няма хубава истина. Но харесал отговора на бедняка и повелил да извикат сина му, да вдигнат сватба. От торбата изхвръкнала совата. Завъртяла се и пак станала момиче.
- Ваше Величество, - казала девойката – самотата е червей, който прояжда сърцето. Ще науча сина ви да знае как да подхранва цветето, за да не почернява, преди да е разцъфнало... И охолен дом не му е нужен за това.
Оженила се девойката-сова за принца и от тогава, мъдро и с любов го учи да отделя същественото от дребното, за да не познае що е бедност в сърцето...
© Петя Стефанова Все права защищены