ЕДИН ДЕН
ОТ ЖИВОТА НА БАЛКАНДЖИЯТА
Зората отведнъж се сипна навън. Слабата светлина се промъкна през тънкото перде на прозореца и подкани стареца да стане. Очакваше го шетня из двора. "Все едно и също. Омръзна ми. Ще взема днес пак само да седя без да пипна нещо. Ще наблюдавам. Цял живот съм работил. Искам пред очите ми да мине денят. То и без друго освен за къщната шетня, за нищо не ме бива, ама днес и нея ще зарежа. Ще стоя и ще се радвам на божия ден!" – си помисли.
Стана по-късно от обикновено. Дръпна пердето. В лицето го плисна ведрата синева на утрото. Небето беше бистро, чисто като сълза. Оправи леглото, като охкаше край него, изми се и седна да закуси. Снаха му беше сварила чай, макар че и шетнята на двора остави тази сутрин на нея. Напълни паницата, лъхна го парата с дъх на липа, надроби сирене и хляб и апетитно млясна с уста. Друга закуска не признаваше. Подразни го тишината в стаята – пусна радиоточката. Веселата жизнерадостна музика прогони самотата му. „Снахата пак я е спряла. Какво толкова й пречи? Нито музика понася, нито телевизия обича да гледа. Тъкмо започне някой филм и тя току рече:
- Хайде да лягаме, този филм не е интересен. Нищо не можем да му разберем! Изгася го и лягаме."
След закуска излезе на улицата. Тя беше пуста. Край него мина с каруцата дядо Николай, поздрави го.
"Само три години е по-малък от мене, ама работи, не се предава! – въздъхна Балканджията. Да държаха краката и аз щях да се захвана с нещо, ама на, осакатях, за нищо не ме бива веке. Откакто почина Петрана, лош стана животът ми, празен. Десет години минаха оттогава. Бре, как бързо тече времето. Спрях да ходя на работа, още по-лоша стана. Взех и вкъщи нищо да не мога – по цял ден стоя сам като бухал. Вечер ако cе съберем някой път, туй то. То пък Христо обича да се заседява до късно в кръчмата. Внукът или ще е дежурен в пожарната, или ще скита вечер по улиците. И за какво? Ей, на време е да се жени, откога изкара войниклъка, ама не ще човекът. Дай му на него да работи, дето няма наработване. За машинен техник се изучи, пък пожарникар стана. Че за какво бе, синко – викам му – учи четири години, пари харчи? „Повече пари, дядо, дават – ми казва – дрехи безплатно ми дават, пък и жилище по-скоро ще взема. Двадесет и четири часа работя, два дни почивам.” Почивал! То неговото ако е почивка! Като се върне и отива при баща си в бригадния стан. Два дена оре, един в пожарната стои. "Ето за какво към учил, мога да работя допълнително!" – смее се насреща ми. – Тъй ама майка му не напразно се страхува, че не можем го ожени. Момите на полето в трактора няма да го намерят, нито пък в пожарната. Абе, промени се светът и туй-то – нали виждам. Аз на времето на шестнадесет години любов въртях. Преди да вляза в казармата вече две деца имах, а на неговите години бях изкарал войната, а после и трето дете ми се намери. Пък той е на двадесет и шест години и още не се е оженил. Стар ерген ще остане, за срам на рода ни. Уж си викам, няма да се ядосвам с него, ама на, гризе ме отвътре. Пак трябва да му говоря някоя вечер, да го подсетя. Не бива да се изоставя тъй! Само, че кога ще стане то? С тези нощни дежурства, не можем да се видим една вечер заедно. Едно време не беше тъй. Докато беше жива Петрана, не се ли съберем всички – не сядахме на софрата. Ами тъй де! То сам да ядеш и яденето не ти се услажда, а като се нахраниш, няма с кого да поприказваш на масата. Нито има с кого да поприказваш, нито за какво. Ха река нещо да кажа: „Ти не се меси – ми викат – не ги разбираш тези работи." То аз като не ги разбирам, че съм врял и кипял в живота и съм видял и хубаво и грозно, и добро, и лошо – те ли ще ги разбират? – мисли старецът и не усеща, че слънцето се е вдигнало високо в небето, нито пък кога минаха хора край него и го поздравиха. Уж щеше да наблюдава, а нито виждаше, нито чуваше нещо.
„Когато всички са вкъщи, все на някого ще преча. – Тате, - вика снахата – защо си си избърсал ръцете в кърпата, с която трия чашите? Нали си имаш твоя! Погледни какво си направил!” Пет кърпи висят на стената – знам ли аз коя за какво е, мога ли да помня с глупавия си акъл? Седна до прозореца, син ми рече: "Не виждаш ли, че ми затуляш, не мога да си чета вестника?" Седна до бюфета – преча да вземат не знам какво си. Преместя се в другата стая, там пък преча на внука да гледа телевизия. Като съм ядял, съм сумтял, мляскал съм, река нещо да направя – не бил съм го хубаво направил и го преправят след мене. Гледам да им помогна, а те недоволни. Като ще го оправят след мене, по-добре въобще да не го правя. Тъй си казвам, ама не мога да търпя нищо да не правя и все се захващам с нещо. Вземе ли човек да пречи, да му правят забележки само, значи веке за нищо на никого не е нужен. А преди години звеноводът сутрин, първо мене идваше да търси. Още не съмнало, а той вика отвън:
– Димитре, ще дойдеш ли днес да косиш?
– Ще дойда.
– Добре. Но на тебе разчитам, да знаеш!
"На тебе разчитам!” От кога не съм чувал такива думи?! Някога на мене разчитаха, а сега преча. Как да не разчиташе, като нямаше ръце и крака по-силни от моите? А сега на три крака ходя и пак ме зори! – клатеше глава старецът, като гледаше немощните си крака и бастуна, подпрян на тях. – Сякаш не са същите. Пък намлиите ми бяха прави, като под конец ги правех. Сът-сът – свистеше косата и на дебел откос падаше тревата в краката ми, а из въздуха миришеше на свежо, на зелено и на росни билки. Ех, младост, младост – сякаш беше сън!"
Лек ветрец излезе, подхвана шепа сухи листа, завъртя ги във въздуха и прошумоля в ушите на стареца. Тишина тегнеше над селото. Тъжната голота на дърветата и градините напомняше, че скоро ще дойде зимата. Най-трудният сезон, защото трябваше да стои затворен в стаята. Вече десет години посрещаше зимата сам, а си мислеше, че няма да изкара и една, че няма да му стигнат силите за толкова отегчителен и дълъг сезон. „Ще настина, грип ще ме хване и толкоз. Имаше го Димитър Балканджията – няма го вече. Пък ми е и време, на 84 години станах, 85 ще направя по Йорданов ден!" – така си мислеше.
– Тате, какво си се одрямал такъв? Влизай да обядваме! – стресна го гласът на снаха му.
Докато слагаше масата, тя рече:
– Пак си усилил радиото, наду ми главата. Не ми ли стигат становете в тъкачницата, ами сега и него да слушам''' – и спря музиката.
Обядваха и тя замина веднага на работа. Пак остана сам. Пусна радиото. Предаваха новините. Нов изкуствен спътник на Земята бил изстрелян сутринта. Дядо Димитър не можеше да си обясни каква ще е тази работа и си помисли: "Лъжат. Къде ще ходят по небето? До господа искат да стигнат, ама няма да стане тая, дето са я намислили. Само тровят въздуха. Ще разгневят бога и лошо ще стане. Може да лъжат, а може и да не лъжат, щом казаха, че бил изкуствен. Днес всичко е изкуствено: ченетата изкуствени, храната изкуствена, животът стана изкуствен – до там я докарахме."
После съобщиха за подновени военни действия в Близкия Изток. „Днес машините воюват. Преди ние се трепехме гуша за гуша, а сега техника срещу техника воюва. Човекът е само пионка. През Балканската война не беше тъй – тогава броят на войниците си казваше думата. Пък сега, един може да надвие на хиляди, милиони."
Разтребваше старецът масата и си спомняше, сякаш вчера да беше, кога пеш си дойде за една седмица от Сърбия. Разформировали бяха частта му и той веднага тръгна, че земята чакаше, жадна за работа.
– Я да изляза пак, да наблюдавам – си каза и отиде на пейката.
Улицата пустееше. Само две,три кокошки се въртяха пред портата на съседката. От другия край на улицата се зададе с дамаджана в ръка дядо Иван. По-рано идваше у тях за вода, обичаха да побъбрят , да си припомнят кое как е било, но от известно време старецът наливаше вода от бабина Ангелинин кладенец. Доядя го, че загуби събеседника си. Един ден го проследи. Лозите в градинката переха шуми и му пречеха да види, но той беше решил на всяка цена да разбере, защо толкова много се бави напоследък при нея. Надникна през клоните на сливата. Не можа да повярва на очите си – старецът и старицата се галеха. "Гледай ти каква била работата! На техните години да се занимават с такива неща!?" – зацъка с език.
Иван влезе при комшийката. Балканджията си представи какво ще правят, но този път не го доядя, а само си помисли: „Който трябва не ги прави тези работи –
имаше предвид внук си Петър, че сега му е времето и му прилича, ами гледай кой тръгнал да се занимава с любов! Смешно е." После добави: "Че какво му е смешното? Даже е похвално донякъде, че на такава възраст вършат такива неща. Пък мене отдавна не ме вълнува това – Петрана беше още жива, когато станах безразличен и поживяхме доста време така. Но слава богу, добре поживяхме!"
Макар да бе станало икиндия, лъчите на слънцето не можеха да стоплят земята. За толкова време, нищо интересно не се случваше, никой не минаваше, поне едно "добър ден" да каже. Стана да се разтъпче. Мина по двора, после се отби в кухнята. От стената го погледна отражението му в огледалото. Уж се готвеше, да пътува за оня свят, но като видя червендалестите си бузи, усъмни се дали щу ме дадат билет. Намигна с око и си каза: „Не бързай! Този свят не е толкова лош, а да пътуваш за другия, никога но е късно. Бре, как със се поправил. Като млад не бях толкова пълен. По пял стоя и ям – как няма да напълнея!"
Излезе пак навън. Отворената врата на мазето го подмами. Краката сами го отнесоха до бурето с ракията. Имаше и прясно-налято вино, но то още шумеше, не беше си долежало, но го привличаше. Познаваха като си пийне и го мъмреха, защото вече не можеше да носи.
„Какво да правя като по цял ден се щурам вкъщи без работа!? Правя, каквото правя и току се озова тук. Пък пийна ли малко, краката ми омекват, наляга ме дрямка. Нищо. Ще си сръбна, да става каквото ще. Нали аз събирах сливите – нямам ли право да вкуся от труда си? Дяволът всеки ден ме докарва тук, ама тя ще свърши ракията, тогава да го питам с какво ще ме изкушава!" Погледът му попадна върху кацата с виното и продължи: "Ще намери с какво, проклетникът."
Той отвори качето на бурето и удави едно павурче в течността. Изпи го, измляска сладостно и поклати доволно глава. Запретна ръкав, бръкна в качето с туршията и извади една чушка за мезе. После удави още едно павурче в бурето. Бък-бък-бък – клокочеше въздухът в тясното гърло на стъклото и му се струваше, че по-хубави звуци от тия, никога не е чувал. След това тръгна с непослушни нозе към пейката, тъй като успя да си спомни за какво бе отредил деня. Добра се до нея и с облекчение седна. Стана му хубаво на припек.
– Заслужава си само заради това удоволствие да преживея и тази зима. И ще я преживея! – реши Балканджията.
Налегна го дрямка. Видя, че Иван излезе от съседката, викна му нещо, което той не разбра и отмина. „Да си върви по работата. Какво да говоря с млади хора като него? Какви работи прави човекът, а аз да му разказвам за Балканската война – не върви! Абе, прави – само му се ще! Пък знаеш ли, бабата добре го посреща!"
Мислите му се заплетоха като пиле в кълчища и се отказа от тях. Отдаде се безрезервно на дрямката. Облегна се на дувара и потъна. Като се събуди, видя, че есенният ден преваля. Малко беше захладяло. Зададе се снаха му. „Дали ще познае, че съм ходил в мазето? Нищо ми няма, по нищо не личи!" – успокояваше се сам. Но жената видя зачервените му като божури бузи и разбра каква е работата. Поклати глава недоволно и го сгълча.
Дойдоха си Христо и Петър. Внук му се измъкна от автомобила облечен в униформа, огромен, с подпухнали бузи и провиснал корем.
„Млад човек, а на какво е замязал! Тъй ще е, като стои по пял ден в пожарната и изяжда по един хляб на ядене. Трудно ще го оженим, трудно!" – помисли Балканджията.
Старецът се изкачи на височината на уличката, искаше да види залеза от високо. Слънцето като огромно огнено кълбо висеше над хоризонта. Скоро то опря с долния си край в него, сякаш някой беше го окачил там. Димитър седна на един дънер край пътя и изпрати с поглед последните му лъчи. Някак бързо се свечери. Старецът почувства хлад и стана. Денят беше започнал пред очите му и пред тях завършваше. Един ден прекаран в пълно безделие.
– Е, като дрямах толкова време на пейката, като цял ден наблюдавах живота край мен, какво разбрах? Нищо. Не, не е нищо. Разбрах, че най-тъжната участ в живота е участта да бъдеш наблюдател. Няма нищо по-хубаво от това, човек да работи, да разчитат на него, да очакват от него нещо, а не да го отминават като ненужна вещ. Да, най-тъжното е да си наблюдател – повтори на себе си старецът.
Тих ветрец подухна и студени мравки полазиха по гърба му. Идваше зимата, най-трудният сезон.
– Господи, бъди милостив. Вземи ненужния ми безсмислен живот! Приюти ме при себе си. Може би моята Петрана ме чака! – мълвеше тихо, а очите му гледаха небето, където вече блестяха първите звезди.
– Дано не преживея и тази зима – рече си Балканджията и тръгна към кухнята, откъдето долавяше миризмата на вкусно сготвено, която разсейваше и объркваше мислите му.
© Иван Хаджидимитров Все права защищены
Wali/Виолета Томова/