Марина и майка ѝ вървяха по тесните калдъръмени улици към дома им. След тях тихо се промъкваше Янко. Беше завързал коня си до реката и без много да му мисли тръгна след тях. Трябваше да разбере коя е тази мома. Когато те свърнаха към голямата къща на чорбаджи Стою и се вмъкнаха вътре, той разбра, че момичето е негова щерка. Подмина къщата и тръгна обратно да отвърже коня. Краката му се подкосиха…отрезвя изведнъж…разбра и друго…
Никога чорбаджи Стою нямаше да даде щерка си на голтак като него. Обля го студена пот. Истината го удари в главата. Невъзможно беше, а синият поглед на момичето все още беше пред очите му. И тази прекрасна руса коса, която се стелеше по раменете ѝ… малки водни капчици се спускаха по нея и се стичаха по дрехите ѝ…
Какво красиво момиче, като икона…изписано…
Стана му чоглаво. Вървеше като пребит, загубил всякаква надежда…
А как му тупкаше сърцето от преди малко. Връхлетя го онова ново и сладостно чувство, което те размеква и те прави весел и щастлив, кара те да летиш и да искаш да докоснеш дори и слънцето…
Янко беше ратай при чорбаджи Велю откакто се помни. Останал кръгъл сирак на десетина години, слугите на чорбаджията са го прибрали и отгледали. А после той работеше по нивите, пасеше добитъка, вършеше каквото му наредят за единия хляб и покрив под главата си. Когато имаше да се постегне някоя постройка той беше там. Научи се на дюлгерство. Идеше му отръки да зида, да гради, да изпипва нещата.
Кончето изцвили и наостри уши щом видя Янко. Той го погали и се метна на гърба му. Беше свършил работата си за деня, затова препусна по полето. Полетя като вихър, а слънцето жилеше по гърба му. Беше му едно волно, лудо...
Спря се морен и започна да дялка една пръчка, само за да прави нещо. Мислите му кръжаха из главата, объркани и блуждаещи. Що да стори? Денят превали и слънцето заслиза зад билото на планината. Стана сумрачно, когато Янко тръгна към село.
Тогава я видя.
Момичето от реката вървеше към селската чешма с две стомни пред него. Той засили крачка, за да стигне след нея. Тя се наведе и сложи стомната под чучура. Той загуби говор и дар слово. Стоеше на няколко метра зад нея и не знаеше какво да прави. Бяха сами. Тръгна към нея и спря.
Тя напълни и другата стомна и се обърна срещу него.
Очите им се впиха едни в други. Синевата срещна тъмният поглед на Янко. Момичето се засрами и червенина плъзна по лицето му, обагри го и се спусна по брадичката му. Тя сведе очи.
Янко се окопити:
-Добър ден. Днес пак се виждаме. Аз съм Янко. Тебе как те викат.
- Амии…хмм...
- Кажи де…как те викат…
- Азззз… аз… ами… Марина - измънка девойката.
- Дай да пийна вода.
-Ами пий от чешмата…ей там е…
Янко се ухили. Явно тя не знаеше, че иска да й напие водата…
-Дай от твоята стомна. Само една глътка… жаден съм…
Тя стоеше като истукана. Той се наведе към стомната и тя неохотно я подаде. Цялата се разтрепери. Все едно щяха да я колят… не знаеше дали е редно да я задява някакъв непознат момък, стърчащ една глава над нея.
- Хубава вода…ммм…а ти...и ти си хубава като...като синчец... - изрече той.
Марина се опули невярващо, като го чу.
Синчец? Никой не ми казва така... синчец...
Тя грабна стомната и хукна по улицата. Търчеше като фъртуна към къщи.
- Хахааааааааа....
Янко я проследи с поглед и дълго се смя…Смехът му извираше от сърцето…
Малката ми хубавица… малкото ми момиче… - мислеше си той.
Марина се прибра у дома вир - вода. Седнаха да вечерят, но беше тиха и смутена. Брат й Симо я закачаше, но тя нито го чу, нито му отвърна. Хапна няколко залъка, които едва преглъщаше. Помогна да раздигнат с майка си и после се оттегли в одаята си.
Мислите ѝ се въртяха около онова момче. Почервеня като божур от срам, нещо я караше да потрепва и да се чуди… Янко... тукашен ли е...отде се взе...защо й каза така…че е хубава…като синчец... защо я засрами... а утре... дали ще го види на чешмата… дали ще го види утре…
Замечта се и премрежи очи. За нея това беше чудо... някой ѝ говори хубави думи...чужд човек, а говори мили думи...на нея...
Горещо й става... огън се разпалва у нея... сърцето й бие ли бие...това ли е да имаш либе... тя не знае...
Въртя се като вретено из постелята. Затваря очи, но сънят й бягаше от клепките…Устата й пресъхна... стана й усилно...
Марина стана и дръпна пердето на прозореца. Ярка пълна месечина грееше и изпълваше небето, а едри звезди надничаха над стария орех.
Тогава я чу.
Писък от кукумявка раздра тишината… Беше наблизо... в ореха..
Марина се потрепери… никак не е на хубаво… Божке…
Вдигна длан и я притисна към устата си...
После страхът я сграбчи и тя застина, вперила очи в клоните на ореха.
Следва…
© T.Т. Все права защищены