Пролетта свенливо се бе сгушила в меката прегръдка на Странджа.
Кера приглади плитките си и заситни по пътеката. От колибите на Сушица до кошарите най- краткият път бе през гората.
Рехавата зеленина пропускаше милостивите слънчеви лъчи и наболият синчец сякаш плахо се усмихна в нозете ѝ. Дочу блеенето на стадата и се забърза.
Откак миналата нощ пристана на Петко, сърцето ѝ щеше да изхвръкне от копнеж- да види очите му, да потъне в силната му прегръдка, а той да погали с длани лицето ѝ… Колко топлина имаше в тях, Боже! Изгаряше бузите ѝ- сякаш огън гореше в пръстите му. И каква сила носеха ръцете му!… Камък да стиснеха- вода ще потече!... Като въжета се изопваха жилите им, кога ги напрягаше. Като въжета, дето връзват добитъка! Оплитаха се покрай снагата ѝ, а тя разпускаше косите си. Заравяше лице в тях момъкът и чезнеше времето за двама им.
До сами краят на гората мъжките викове я стъписаха. Спря и сърцето ѝ забѝ лудо. Сякаш птица щеше да изхвръкне из пазвата ѝ. Знаеше, че кърджалиите на Дели Кадри „шетат” от дни из околността. Наскоро бяха бастисали кошарите на Пюнгово. После опожариха селището и само пепелта остана след тях..
Прибегна, стаи се зад един огромен дънер и плахо надникна. Усети как дъхът ѝ се сви на топка в гърлото.
Неколцина конници наобиколиха момъка.
- Давай, невернико. Най- тлъстото!- извиси се нечий глас.
- Хаир на Аллах да сториш- изсмя се друг от пришълците.
Няколко мъже се втурнаха към кошарите.
Петко тръгна боязливо подире им.
- Друго ще ви дам, ага!- примоли се той на единия- Туй ягне за дамазлък* съм го нарекъл.
- Sessizlik*, гяур- блъснаха го на земята.
- Не даваш, а?- струпаха се върху му кърджалиите.
Ритниците им се стовариха върху проснатото тяло на момъка. Като ранено животно се замята в краката им силната му снага.
В миг докопа отнякъде гегата си и удари единия в слабините. Извърна се, вкопчи се в него и като се претърколиха, затиска главата му към земята. В пурпурните отблясъци на залеза ятаганът проблесна в нечии ръце. После се стовари връз гърба на Петко. Глутницата нададе въодушевени крясъци. Един от нападателите извади нещо от пояса си и посегна към лицето му. Острието потъна със сила в очите на момъка. Тълпата ревна одобрително.
Едва когато тялото му се отпусна безжизнено, шайката кандиса. Накладоха огньове и отблясъците им озариха околността..
Стискаше до бяло устните си Кера, свлечена до дънера на дървото. Хълцаше и стенеше без глас. Над нея луната заплува по небесния свод. Захладня, а не усещаше нищо. Премаляла, нямаше сили да заплаче. Сухи останаха очите ѝ. Нейде на дълбокото се скриха сълзите ѝ, изгубиха се … Сякаш в душата ѝ намериха приют.
Почти по видело кърджалиите натовариха няколко животни. Тръгвайки, някой довлачи тялото на Петко. Стовариха го върху един от конете.
- Армаган!*- изсмяха се вкупом.
Накрая подпалиха кошарите и с крясъци отпрашиха нанякъде.
Едва сега Кера усети влагата в очите си. Хвърли взор към отдалечаващите се конници и сякаш негласно се прости душата ѝ с тази на Петко.
През премреженият си поглед съзря пълзящите към гората пожари. Сводът причерня, притъмня небето отгоре ѝ. Като от нищото се изви вятър и огъна клонаците на гората. Едри капки дъжд замокриха лицето ѝ.
От надвисналите облаци пороят стовари силата си върху почернената земя.
Сякаш изплакваха мъката си небесата в едно с душата ѝ.
Изправи се и потъна в дебрите на Странджа.
***
- Калъч*, си ти- изгледа я вдовицата на Панко.
- Туй е условието!- срязаха я очите на Кера.- Ще мъстим за пролятата кръв, ала мъже не ни трябват.
- Айдут Кера приляга ти, войводо- кимна към нея една млада вдовица, невеста от колибите на Тагарово.
- Не ни трябват- обадиха се няколко гласа едновременно.
-И сега сме…И мъж и жена…- подкрепиха ги останалите.
Кера усети вперените в себе си погледи.
- Що го искам туй ли?!- извиси глас тя.- Щото тъй е редно! Мъстта го иска- сами да сме! Да нямаме друг живот, да няма кой да жали- та да не повлечем с нази си някой в гроба….Някой, дето ни е на сърцето!
Замлъкна. После почти прошепна:
- Да не е напразна смъртта на мъжете ни, на братята ни, майките ни…Децата…
Една буца заседна в гърлото ѝ. „Видя”как Петко заравя лице в косите ѝ и тихо шепне:” И рожби ще ми народиш, либе!”
Преглътна сухо и продължи:
- Сега, заклейте се. Пред Бога!...И която наруши клетвата, само смъртта да вземе греха ѝ.
Една подир друга жените се изнизаха пред погледа ѝ.
Приседна на поляната, после заговори с тих глас… Усети огънчето, което проблесна в помръкналите им погледи- все на млади жени, моми, невести, момичета…На една заклали мъжа, на друга опожарили дома с челядта вътре…Или отвлекли сестра ѝ, наръгали брата ѝ, позорили честта ѝ…
Следобедното слънце кротко сипеше лъчите си над смълчаната планина.
- Там ще бъде- посочи в далечината Кера.
Щом стигнаха хълма над кошарата, им направи знак да се снишат.
Вгледа се в напрегнатите лица на спътничките си. Нищо в тях не подсказваше, че само допреди месец- два всички до една бяха други- коя останала вдовица, коя жалееща по поруганата си чест или оплакваща някой близък.
Посочи в ниското. Един старец подкарваше стадото си от поляните. После залости вратника на егрека и влезе в колибата.
Кера кимна към останалите. Извика две девойки от Копан и вдовицата на Панко при себе си:
- Вземете стомните и отивайте.
Жените заслизаха в ниското. Щом приближиха кошарите извисиха глас и старецът се показа. Говориха дълго. Мъжът се огледа плахо, после започна да прибира стомните, които оставиха до сами нозете му. Накрая се прекръсти и влезе в колибата. Пратеничките обърнаха гръб и се заизкачваха към
хълма.
- Е?- посрещнаха ги останалите.
- Няма да ни издаде- отрони вдовицата.
- Ами, ако го убият?- впери очи в тях една девойка, която се именуваше Гена.
- Няма- отрони Кера и лешниците в очите ѝ потъмняха- Дано само стигне виното.
После направи знак и подкани жените. Някои се спуснаха да събират нападалите съчки, сухи клони и вейки. Други закършиха надвисналите от дърветата сушави пръчки и клонаци.
Почти бяха приготвили огромните камари и здрачът плъзна на талази от височините. Пълната луна освети околността, а улулицата се обади наблизо.
За миг седнаха да отдъхнат, когато в ниското конете изтрополиха. Дългата върволица от кърджалии се запъти към кошарата на стареца. Дочул идването им, възрастния мъж излезе и разтвори вратника. Конниците нахлуха. После започнаха да грабят. Трупаха агнешки кожи, посуда, бакъри. Старецът услужливо вадеше от колибата всичко, което зърнеше погледа му. Ръкомахаше в средата на стадото и тикаше в ръцете им животните, които успяваше да улови. Накрая избута със сетни сили един стар скрин от колибата и подаде стомните на пришълците. Доволни, мъжете накладоха огньове и се излегнаха околовръст. Виното се разля като из ведро и околността се изпълни с крясъците им.
- Слагайте още, още- сновеше между жените Кера.
Снопите придобиха внушителни размери.
- Сега разстилайте. Бързо. Разстилайте навсякъде...До там. - посочи тя отсрещния хълм и се зае да помага.
Когато от всички страни стана високо над човешки бой и дълго колкото два разкрача, направи знак да спрат.
Преваляше полунощ. В падината кърджалиите бяха налягали в дрямка около огньовете.
Старецът се измъкна незабелязано и пое към хълма. С усилие намери пролука в струпаните камари дърва.
- Бог да те поживи, дъще!– стисна в треперещите си ръце дланите на Кера.
Едва забележимо нещо в нея се усмихна.
- Орлица си ти, момиче. Сполай ти! Друг добитък ще си найда. - отрони с пресъхнали уста възрастният мъж.
- Палете!- кимна тя към жените.
Огнените езици лумнаха от всички страни и погълнаха падината…
На сутринта всичко утихна. Изви се вятър и разнесе пепелта над планината.
Кера вдигна поглед към висините. Една едра птица прелетя над взора ѝ и с писък се изгуби в синьото. Нагоре…Нагоре.
(Следва продължение…)
*дамазлък-животно за разплод.
*sessizlik(тур.)- млък
*армаган(остaр.)- подарък
*калъч(разг.)- крив(а)
© Ивита Все права защищены