ОВЧАРЯТ
Сред цъфналите рози върви Ана, млада и хубава като цветята. Копринената ù рокля тихо шумоли след чевръстите ù стъпки. За миг тя спря и красивите ù тъжни очи се разшириха – радост светна в тях. Вятърът разпиля дългата ù коса и се завъртя във вихрен танц около сияйното ù лице. Тя изтича при него и докато той се опомни, го обви с вълшебството на своята хубост, устните ù пламенно докоснаха лицето му.
– Какво щастие! – промълви задъхан – и отвори очи.
В тях като в огледало се отрази небето – спокойно, синьо и бездънно. Над главата му сплиташе клони дивата круша, под която почиваше.
- Сън – каза огорчено и му стана болно за отлетелите завинаги красоти. Нова целувка го парна по бузата и го накара да подскочи. Звънна пиринчено звънче и усети съвсем в лицето си дъха на Вакла – водачката на стадото.
- Хей, какво те прихваща? – викна ù, изтривайки буза. Погледна часовника. – Охо, успал съм се.
Някои от овцете пладняха под сенките на дърветата, други кротко пасяха. Любен метна торбата през рамо, взе кривака и подсвирна. Водачката поведе овцете през ливадата. Наоколо цареше покой и тишина, само звънчето на Вакла се чуваше. Образът на Ана изпълни мислите на овчаря. Още когато се запознаха, почувствува, че тя не е за него, че е лекомислена и волна като птичка, че няма да може да я задържи при себе си, но хубостта ù го караше да върви срещу разума си. Другият пристигна в селото с една самодейна група и как този мъж успя за една вечер да я омагьоса и отмъкне, Лобен не можа да си обясни.
– Не се измъчвай! Времето всичко лекува – успокояваха го приятелите му.
Него не излекува. Той се промени – помръкнаха светлите му очи, занемари външния си вид, започна да пие.
– Хората са непостоянни, измамни – чуваха го да казва. – Затова ще живея сред животните, те никога не лъжат и на никого лошо не правят.
Стана овчар. Но дори изпитан лекар като въздуха и тишината не прогони мъката от душата му. И все пак, времето течеше – обикна работата, овцете, започна да забелязва природните красоти.
Унесен в спомени, Любен не усети кога слезе в ниското. Овцете кротко пасяха край него. Насреща гората тъмнееше в нова премяна. Долетя оттам гласът на кукувица. Синьото пролетно небе плуваше в притихналите води на поточето, в което се къпеше слънцето. Стана му леко на душата като гледаше красотата около себе си. За да прогони Ана от мислите си, той извади окарината и пръстите му лудо заскачаха по нея. Мелодията стресна тишината и затрептя между разораните хълмове. Овцете вдигнаха глави, заслушаха се в свирнята. Погледът му попадна върху една неспокойна овца и Любен разбра, че снощи стопанинът й е бил пиян, сутринта го е боляла главата и с бой е натирил овцете на паша. Сам беше го виждал да върти тоягата и всичко живо по двора да бяга от него. Когато не пиеше, овцете му бяха спокойни. От многото време прекарано с животните, можеше по тях на разбере какъв е характерът на стопаните им, как се отнасят с хората и с близките си, защото овцете никога не лъжат и нищо не могат да скрият.
„Овцете на Коста Шейтана са вироглави като него – ни от дума, ни от изсвирване, ни от кривак разбират. Като вдигнат глави, вървят и нищо не виждат – особено Черноглавата. Помня как тя и Вакла се биха за водачеството на стадото. Дълга беше борбата – накрая Вакла надделя. Тя носи характера на своята господарка, добра и разумна женица. На нея прилича по характер овцата – цялото стадо я слуша.
А онази блееща овца е на стрина Невяна, сладкодумна бърборана!” – гледаше овчарят овцете, а виждаше портретите на хората.
Слънцето опря в хоризонта и спря да си почине. Стадото тръгна към селото. Щом стигнаха първите къщи, овцете забързаха. От дворовете се носеха гласовете на нетърпеливите агнета. Бързаха овцете, блееха, бързаше и Любен, едва ги догонваше, а Вакла тичаше най-отпред.
Като прибра стадото, овчарят се отби в кръчмата. Вкъщи нямаше какво да прави. Нищо не го теглеше натам – бедна, празна и изоставена къща, занемарена като него самия. Поръча си пиене и седна на масата до прозорците, за да може да гледа навън. Замисли се отново за Ана. Не допускаше, че нейната прибързана постъпка я е довела до добро. Но съдбата не пожела да ги срещне. "Може би тя е нещастна и страда! По-добре, че не се срещаме. Аз не съм същият, ще се срамувам от себе си в този вид.” В кръчмата падна завеса тютюнев дим. Гласовете на мъжете се бореха с шума на ревящия вентилатор, който не смогваше да изпълни добросъвестно задълженията си. Свикнал на чист въздух, Любен не издържа дълго вътре. Видя съседа си Христо да излиза и тръгна с него. Главата му беше замаяна от пиенето. Вън дочуха кавга. Пред къщата на баба Петрана се бяха събрали хора. Тя се караше с комшията си Коста Шейтана. За пръв път Любен виждаше жената ядосана. Той попита Иван Мошула какво се е случило.
– За нищо се карат. Чудни хора! – зацъка с език Мошулът. – Покачила се овцата на дървата на Шейтановата слива да пасе от младите листа. Коста я видя, излезе и я шибна с една пръчка. Подплаши се животното, едва го прибрахме.
От двора се чу тревожно блеене. Овчарят трепна – позна гласа на Вакла. Никога не беше я чувал да блее така.
– Утре заради тебе няма да смее да се прибере – горещеше се баба Петрана.
- Ще се прибере. Къде по дяволите ше се дене, да я вземат мътните? Но ако пак се качи да пасе от сливата, ще я пребия!
- Кого ще пребиеш? Вакла! Ти ли ще я пребиеш бе... дърт проскубан пръч? Я ела да те видя хубаво кой си, че като те напердаша, няма да мога да те позная!
Любен дори се опита да тръгне към стареца, но Мошулът и Христо го задържаха. Като видя накъде отива работата, Шейтанът побърза да се прибере.
– Хора, този човек извърши пакост! Нещастие ни чака, казвам ви! Чувате ли? Гласът на Вакла ми го казва!
Христо го дръпна да си вървят. Овчарят понечи да каже още нещо, но езикът му се заплете и се остави покорно да го водят.
– Хм, пийнал е здравата. Казала му овцата! Ама, че глупост! – промърмори Мошулът и тръгна след тях.
На следващия ден, за пръв път Любен не се разбираше с водачката. Наложи се да тича, да си помага с кривака. Това го караше да се чувства несигурен.
След обед излезе вятър и докара бързо буреносни облаци. Овчарят завърна стадото към село. Искаше да прехвърли мостчето преди да плисне пороят. Небето се свеси над земята, притъмня. Затупаха едри капки – дъждът се изля като из ведро. Земята подгизна, трудно стана ходенето. Овцете се плашеха от гръмотевиците и светкавиците.
– По-бързо, - подканяше Любен себе си и стадото, но лепкавата кал ги бавеше. – Хайде, още малко! Ето, мостчето се вижда!
То наистина не беше далече, но когато стигнаха, потокът придойде и така го разлюля, че минаването по него стана рисковано. Любен свирна и звънчето на Вакла секна. Водите на потока се носеха мътни и разпенени. Те връхлитаха с оглушителен рев на талази, с търкалящи се камъни и прекършени клони върху стенещото мостче, което всеки миг можеше да се разпадне. От високата круша в близост до стадото се вдигна към небето огнен език и въздухът изсвистя. Тежък, оглушителен гръм разтърси земята и докато овчарят се опомни, Вакла скочи подплашена и се втурна по едва крепящото се мостче. Другите овце се спуснаха след нея. Пороят изрева в нов пристъп и с лют вой се изсипа върху него. Гредите изскърцаха, изпращяха и отведнъж рухнаха. Любен затвори очи. Чу сподавено блеене, нов гръм и когато отвори очи, видя последните греди от мостчето да се премятат в мътната зловеща вода. Няколко подплашени овце тичаха объркано по брега и блееха безпомощно. Краката на Любен се подкосиха и той безчувствен се свлече на калната земя. От ужасените му очи рукнаха сълзи. Зарида като дете, но нямаше кой да го чуе и да му помогне. Наблизо стърчеше само овъгленото от светкавицата дърво.
© Иван Хаджидимитров Все права защищены