Това е наистина интересен въпрос.Защото в светлината на изключеното трето, т.е. на т.нар. бинарна, или ако предпочитате Аристотелева логика, ние имаме на пръв поглед антиномията:
1) Всичко е предопределено.
2) Не всичко е предопределено /т.е. съществува свободна воля/.
Ако е в сила 1) то всичко е абсолютно детерминирано, сиреч тотално предопределено, до степен на детерминизма на Лаплас /един всеобхватен ум, бидейки в настоящето, ще узнае всяко минало и всяко бъдеще/. И значи от настоящето е еднозначно изводимо всяко бъдеще и всяко минало.
Заставайки на подобни позиции ние можем да достигнем до т.нар. фатализъм, т.е. до съдбовното предопределение. Това означава, че съществува сила, наречена от древните съдба и ние сме изцяло във властта й. В древните митове съдбата е божество, наречено Ананке. То държи вретеното на времето /на живота/ и е следвано неотлъчно от трите си дъщери - мойрите: Лахезис /мойрата, властница на миналото/, Клото /мойрата, властница на настоящето/ и Атропос /мойрата, властница на бъдещето/. Лахезис изтегля от вретеното на Ананке материал за нишката на съдбата ни, изпридана от Клото, а Атропос прерязва тази нишка, когато времето за това настъпи. Трите мойри са неподкупни и неподвластни на боговете. Най-строга от тях е суровата Атропос - отнемащата живота! В този смисъл можем да говорим за предопределение, провидение, възмездие и пр.
Ако е в сила 2), то ние сами генерираме съдбата си чрез свободната си воля вложена в нас от Бога-Творец, чийто образ и подобие сме според Библията /Битие/. По този повод още древните са казали:
"Виновен е който избира. Бог е невинен!" /Платон - "Държавата", глава 12/
Тезата за наличие на свободна воля ни прави привидно свободни. Всеки миг ние заставаме на своеобразен кръстопът и избираме по собствено желание по-нататъшния си път. В този смисъл ние сами сме отговорни за изборите си: като Хамлетовото "Да бъдеш или да не бъдеш", Да си праведен или греховен. Да си богат или беден. Да си вярващ или атеист и т.н.
Привържениците на тази теза, обаче, изпускат една на пръв поглед незабележима подробност. А тя е какво ще се случи, ако нашият избор също е предопределен. Те въобще не разсъждават върху подобна възможност, а тя кардинално променя всичко. И отново стигаме до прословутата фраза:
Кое е първично - кокошката или яйцето?
Както правилно отбелязваше навремето един мой приятел, този въпрос не е коректно поставен, най-малкото защото не сме пояснили за какво яйце говорим - за кокоше яйце или за друго!
© Младен Мисана Все права защищены