15 сент. 2005 г., 22:11

Телефон на доверието 

  Проза
1180 0 7
11 мин за четене

ТЕЛЕФОН НА ДОВЕРИЕТО

 

Телефонът на бюрото иззвъня – тревожно, както звъняха телефоните в тази служба. Димитър посегна неохотно към слушалката.

"Само това ми липсваше! – помисли си той с раздразнение. – Някой сега да ми се заоплаква надълго и нашироко... не ми стига скандала с простака от горния етаж сутринта... че и онази досадница в трамвая... егаси скапания ден!" Все пак се насили да каже с полупрофесионална предразполагаща любезност:

– Телефон на доверието, добър ден!

– Добър ден – чу се притеснен женски глас. – Не знам дали постъпвам правилно, като се обръщам към вас...

– Освен ако не Ви е нужна справка за маршрутките, сте се обадила където трябва – опита да се пошегува Димитър. – Не се притеснявайте, госпожице... ъъъ... или госпожо...

– Разведена съм. И аз не знам към кой контингент да се причисля...

– Значи госпожица! Всички неомъжени и разведени дами под деветдесет години са госпожици. – Димитър продължи с началното предразполагане, което всъщност беше част от терапията.

– Тогава имам още точно шест десетилетия на разположение – влезе в тона му жената отсреща, явно поуспокоена.

“Наборче, значи. Това ще ме улесни, почти сигурен съвпад на Нептун и Северния възел. Добре, да видим какъв й е проблемът...”

– Времето е ваше, госпожице. И така, мога ли да Ви помогна с нещо?

– Амии... днес ми се случи нещо много смущаващо – жената отново звучеше неуверено. – Чувствам се объркана и разстроена... По професия съм филоложка и работя в едно издателство. Но заплатата ми там е малка, затова през свободното си време работя допълнително като контрольорка в градския транспорт. Постоянно изпадам в конфликтни ситуации, навярно и Вие сте бил свидетел на такива, ако не се возите с кола...

Димитър понечи да вметне, че същия ден е бил не само свидетел, но и участник в такава ситуация, обаче събеседничката му заговори пак. След време той често щеше да се удивява как един наглед дребен детайл може да окаже решаващо влияние върху развитието на събитията и всеки път щеше да благодари на съдбата, че не е бил оставен да се изкаже.

– Значи днес проверявах билетите и картите в един трамвай и попаднах на поредния гратисчия. Държа се много грубо... не просташки, а враждебно, нахално... това силно ме засегна...

– И какво точно Ви наприказва?

– Развика се да не съм се заяждала с него, тъй като циганите били негласно толерирани, всички се возели гратис и никой не ги проверявал, така че да не съм се правела на интересна...

– Аха, бил е циганин...

– Не, беше по-бял и от мен, съвсем прилично облечен и изглеждащ.

“Вярно казват, че светът е малък, ама чак пък такова съвпадение! Дано не ме познае по гласа, че тогава я оплескахме! Скандалджия-гратисчия оказва психологическа помощ по телефона на доверието – поредният абсурд в абсурдната ни държавица... Денят става все по-кошмарен... Защо ли не си погледнах сутринта транзитите... Сега трябва да спасявам положението...”

Мисълта на Димитър течеше трескаво. Той се закашля престорено, за да спечели малко време, след което каза с най-благ тон:

– Извинявайте, задавих се с дима от цигарата. А може би не бива да се придава голямо значение на този инцидент?! Може човекът по принцип да не е грубиян, а точно днес някой друг да го е ядосал и да си го е изкарал на Вас... на всички ни се случва понякога, нали?! И при следваща среща ще Ви се извини, ако е джентълмен...

– Да знаете колко ми се иска да сте прав, господине! Защото... срам ме е да си призная, но въпреки обидното му отношение го харесах... като мъж... още щом го видях, сякаш ме удари ток... не знам, може би това е прословутата любов от пръв поглед... каква ирония...

“Наистина, каква върховна ирония! Една жена да ме хареса веднага, а аз да се издъня като роден футболист на европейско...” – помисли тъжно Димитър. – “Нейсе, като ще е гарга, да е рошава! Утре цял ден ще се возя в трамвая, докато я срещна, само да е на работа! Хич не ми пука, че правилникът забранява лични контакти с пациентите!”

– Да, госпожице, понякога съдбата си прави странни шеги с нас. Може просто днес да е имало някакъв труден синастриен аспект между Вас и онзи мъж, а иначе да си подхождате и по-нататък отношенията да се оправят и задълбочат. Бих Ви посъветвал по-често да проверявате по същата линия, вероятно той пътува редовно по нея.

– Благодаря Ви, ще последвам съвета и ако е писано, ще го видя пак. А Вие някакъв астрологичен термин ли употребихте преди малко?

– Да, занимавам се с астрология и тя много ми помага при консултациите по телефона на доверието, и обратно – любопитно е да се изследват астрологично обаждащите се на този телефон според типа на проблема им. Защо, интересувате ли се от звездната наука?

– Да, живо се интересувам, но досега не съм попадала на някой достатъчно компетентен, който да ми направи обстоен и валиден хороскоп... може би Вие ще ми отделите малко време?! Моля Ви, толкова ми е приятно да разговарям с Вас!

Уговориха се да се срещнат още същата вечер, след края на неговата смяна, пред едно удобно и за двамата кино. Тя му обясни как изглежда и как ще бъде облечена – за да я познае, а той благоразумно си замълча относно собствения си външен вид – за да не предизвика у нея  нежелани асоциации.

Пет минути преди уреченото време Димитър се приближи към входа на киното с внушителен букет от червени рози в ръка. Тя беше вече там и заинтригувано се вглеждаше в лицата на минаващите мъже. Строгата контрольорка от тазсутрешния трамвай се беше преобразила в елегантна дама. Възползвайки се от навалицата, той се приближи незабелязано и застана на два метра встрани от нея. Нямаше понятие как да подходи към жената, която беше нагрубил и която изглежда го обичаше. След няколко секунди тя обърна глава в неговата посока... и го видя. На лицето й се изписа невъобразима смесица от изненада, разочарование, неловкост, любопитство и надежда.

– Вие?! – възкликна невярващо.

– Да, аз... – Димитър се усмихна виновно и протегна букета към нея.

© Атанас Димитров Все права защищены

Комментарии
Пожалуйста, войдите в свой аккаунт, чтобы Вы могли прокомментировать и проголосовать.
  • Хубаво и романтичничко
  • Всичко е възможно. Да си спомним например филма "Имате поща".
  • Хареса ми! И аз иначе рядко чета нещо различно от стихове
  • Забавен е. Все по-рядко посещавам този раздел, но този път попаднах на нещо наистина хубаво, което може би ще ме накара повече да се задържам тук.
    Макар, че ми звучи леко пресилено. Твърде невъзможно.
    Но понякога имаме нужда и от малко фантасмагории и магия..нали?
  • Старая се да е интересно.
  • интересно е
  • Радвам се, че разказът ти е харесал! Обикновено се опитвам да ги измислям с неочакван край, но този излезе и с неочаквана среда...
Предложения
: ??:??