Та нека да започнем. Аз като един Федър ще си задам въпроса: "Какво е любовта?"
На прима виста ми идва отговорът - чувство. Отварям тълковният речник и ето ги определенията:
Чувство на самоотвержена и силна привързаност към някого, основано на кръвно родство, приятелство, разбирателство.
Добре! Значи това, което казах е вярно! Но какво, по дяволите, е чувство?
Според речника: 1. Психическо състояние, предизвикано от външни въздействия; душевно преживяване, емоция.
2. Способност да се разбира някакво въздействие: усет, съзнание.
Смятам, че второто определение е по-подходящо, ако трябва да го свържем с любовта. Любовта е въздействие. Добре, но какво е въздействието за тялото? Това е серия електрически импусли познати на мозъка ни. Нали така?
Добре! Как вие описвате сладкото? Дали чувствате същото като мен, когато шоколад се разтапя в устата ми? Дали синият цвят е такъв, какъвто аз го виждам? Ясно е, че светлината се движи на някакви вълни, ясна е и границата, в която е синьото, но това не означава, че тези вълни се възприемат по-един и същ начин от мен и вас. Аз не съм измислил думата синьо, а съм я възприел. Това означава, че синьото, което ние виждаме може да е различно за всеки. Защо? Пример: гледаме снимка и питаме: "Какъв е този цвят?", отговор: "Син". Но преди нас човекът, който ни е дал отговора е питал някой друг и този някой друг му е казал, че това е синьо. Нищо не ни гарантира, че това, което наистина виждаме и изпитваме е реалност.
С тези неясни слова по-горе, исках да кажа, че е невъзможно да се определи любовта! Как? Как можете да опишете чувство???
В такъв случай заглавието трябва да се перефразира на: "Чувството може ли да спаси света?"
Но кое чувство? За едни добро е едно, за други друго. След като няма универсално значение на думата "чувство", оттам следва и, че няма уневерсално определение на думата "любов"! (не, че казах нещо ново). От по горният ред пък следва, че след като няма универсално определение за любов то ние не можем да напишем есето, защото никой няма да разбира за какво говорим и не бихме могли да убедим никой в твърдението си.
Това беше. Някой схвана ли за какво говоря? :)
© Денко Иванов Всички права запазени
Този вечен въпрос "Любовтта"
Поздравления!