МОНОГАМНА, ПОЛИГАМНА, НИМФОМАНКА, КУРВА
Настоящото есе вероятно ще скандализира, но е предизвикано от появилите се напоследък страстни полемики в сайта около няколко произведения, в които се споменава думата "курва". Употребата на тази дума често води до спорове, често я отхвърлят, заради смисъла, който носи и който употребилият я влага в нея. Но съществува в българския разговорен език, а щом съществува в него, значи неизбежно ще я срещнем и в литературата. Какво е тя? Табу, обида или цинизъм? Откъде идва?
За тълковния речник тази дума явно е табу, но едва ли има някой, който да не е открил произхода й в трибуквената й основа, която е основата и на човешките взаимоотношения. Силно казано? Защо? Този мъжки орган е в основата на един от двата инстинкта, които мотивират животинското поведение - за самосъхранение и за продължение на рода. А според биологията човекът е животно. Мислещо животно. Е - мислещо, но все пак и първо... животно. С всичките му системи - кръвоносна, отделителна, полова и т.н. И не може да избяга от това. Всъщност би могъл, защото е "мислещо", но не винаги успява. Или не винаги намира смисъл и необходимост да го направи. Защо? Защото често е по-приятно и по-лесно да не го прави. Да, по-лесно. А кой се отказва от лесното, за да избере трудното? Малко. Пък и човек не трябва да насилва природата си.
Как и защо е произлязла тази дума, защото тя не е от днеска, а (може да се предположи) от тогава, откогато в българския език съществува трибуквената думичка, обозначаваща мъжкия атрибут, отличаващ мъжа от жената. И сигурно съществува и в другите езици, от тогава, откогато полигамията е отхвърлена като модел на женско поведение. Забележете - само като "женско" поведение, не като мъжко! Защото, всички знаем, полигамията е законна форма на семейство в някой държави. Обаче (!) мъжката полигамия! Причината е ясна - мъжът в едно патриархално семейство желае да е сигурен, че работи, за да изхранва собствените си гени, които ще го продължат във времето. Естествено. Както е естествено и да бъде отхвърлено от мъжа, налагащ законите, т.е. от обществото, поведение на жената, съпругата, партньорката нарушаваща моногамията. На оная, която по някакви причини е престъпила тези "закони" и е познала и друг мъжки атрибут, освен един. Причините. Ето тук е разковничето на това, дали когато употребяваме думата, тя е обидна. Някога е била обидна за всички такива жени, нарушили семейната моногамия и изневерили на съпруга си. "Изневяра" е следващата ключова дума и значи предадена вяра. Някой се е доверил, доверил е надеждите, мечтите, любовта, живота си, бъдещето си, а другия го е предал. Тази дума е валидна и за мъжете, и за жените. Такава жена най-често е била наричана от народа ни "курва, а мъжът "курварин". За жената тя е обидна, а за мъжа едва ли не - гордост. Защото е демонстрация на мъжка полова потентност, която според някой мъже, се покрива с мъжка сила. Но жените много добре знаят, че това не е така. Само че това е тема за други разсъждения.
Да се върнем към причините, поради които една жена нарушава моногамията. Първо, трябва да знаем, че полигамната жена НЕ Е влюбена жена. Защото влюбената жена е моногамна. Причините за нарушаване на моногамността й могат да бъдат различни. Първо, когато партньорът на жената я пренебрегва и тя не получава необходимото й внимание, уважение и секс, естествено е да ги потърси другаде. Съжалявам, че трябва да ви го кажа, мили мъже, но в този случай, вината за това поведение е ваша. Ако вие първо сте предали вярата, надеждите й, любовта й т.е. "изневерили", то нима ви учудва, че ви отвръщат със същото? А изневярата на мъжа не винаги е с други жени, макар че е най-често срещаната. Но жената се чувства самотна и предадена и тогава, когато вие сте отдаден на друга страст - на приятелите си, на хобито си, на бутилката, че дори и на работата си. Нима очаквате жена ви да остане вярна в къщи, ако вие прекарвате свободното си време с приятели или в кръчмата и се прибирате, за да ви нахранят и да се наспите? А за ония, които в допълнение вдигат ръка и посягат на човешкото й достойнство, това очакване е просто е смешна. Само един шамар може да издуха любовта и да накара някоя жена да ви презре завинаги. Това, разбира се, също зависи от характера и възпитанието на жената. Някоя може да прости с надеждата това да не се повтори, но когато се повтори и за самата нея е по-добре и по-достойно да остави юнака на собствената му "сила". За съжаление, не всички могат да го направят, защото са материално зависими от мъжа. И тогава страхът, зависимостта, презрението тласкат жената да търси близост - и физическа, и духовна - при друг партньор. Защото жената не е второ качество човек и има нужда от своето, колкото и да не ви се иска. И ето ти първата причина да бъде лепнат етикета "курва". Много често обаче, такива жени имат продължителни, моногамни връзки извън семейството, което значи, че брачния партньор е сгрешен още при избора, а жената просто е потърсила при друг онова, което й липсва с партньора й. За съжаление често срещано явление.
Другата причина някоя жена да търси връзки с много мъже може да бъде нейната нимфомания. "Нимфомания" - болезнено силно полово влечение у жена. Това е тълкуванието в речника за тази дума. Забележете - "болезнено". Значи това е болест, значи в случая думата "курва" се отнася за една болна жена и не би трябвало да е обида, а по-скоро диагноза. Тя е такава по природа. Трябва или да я приемете, или ако не можете, стойте далече от нея, защото тя не може да бъде друга. И не можем да очакваме от всички да използват литературната дума "нимфоманка" вместо "курва".
Третата причина да бъде наречена някоя жена с тази дума може да бъде упражняването на най-древната професия. А причините, които карат някои жени да изберат тази "професия" за начин на печелене на средствата си за живот, могат да бъдат също различни.
Разбира се това е призванието и най-добрата "професия" за нимфоманките. Тогава се раждат "добрите" проститутки т.е. жени, които доставят удоволствие на мъже срещу заплащане. Ако те са красиви, могат да бъдат и твърде известни. Има такива описани в литературата. Те също могат да бъдат наречени "курви", без тази дума да носи обиден заряд, защото полигамията е тяхна природа, а проституцията - техен избор.
Сигурно има и такива, които "работят" тази "професия", защото нямат друг избор или са принудени със сила. Макар аз да мисля, че те са изключително малко, защото почти винаги има други почтени начини и средства да изкарваш прехраната си. По-голяма част тръгват по този път, защото е най-лесен. Така си мислят, но след време сами разбират, че изборът им е грешен, защото почти винаги се лишават от семейство, деца, приятели. Или ако ги имат, те са презрени и отхвърлени от другите. Защото общоприетият морал отхвърля този начин на "заработване" на средства за живот и защото пред хората е налице резултата (проститутката), а не причините за направилата този избор жена. А моралът го отхвърля, защото промискуитетът е тип поведение на маймуната преди да стане разумен човек и връщането към него отново е отхвърляне на семейството и брака. "Фалшив морал!" - ще възкликнат веднага някои. Да, ама не. Защото, ако вашето съзнание не отхвърляше промискуитета, не бихте смятали думата "курва" за обидна. А моралът го отхвърля, защото той представлява заплаха за семейството, което, формираното векове наред човешко съзнание все още не може да отхвърли.
Някои от тези жени, които продават телата си за пари, никога не биха предали т.е. не биха извършили "курвенска" постъпка. Тези жени съществуват, имат си своите причини да бъдат такива. Причини, които ние не знаем. Може би ако ги знаехме, бихме им съчувствали. Но ги има и не можем да очакваме от всички да използват думата "проститутка" вместо "курва".
Така че не винаги думата "курва" може да бъде лепната на всяка полигамна жена. В днешни времена тя наистина по-скоро би трябвало да обозначава определено поведение. Човешко поведение - и мъжко, и женско. И се отнася за всеки, който е изневерил на човек или идея т.е. предал е, излъгал вярата, надеждите, подхлъзнал, спънал, или забил нож подличко, в гърба. И то навсякъде, във всяка сфера на живота, не само в семейството, в политиката или в изкуството. Думата "курва" съществува в нашия разговорен език. Народът я е създал, за да отрази определен тип поведение, а причината, която я прави обидна е в съзнанието, което отхвърля промискуитета при хората.
© Юлияна Всички права запазени