Свят без основи
Свят без основи е като дърво без корени - както дървото би паднало без корени, които да го държат закрепено за земята, така и светът би рухнал без своите основи. Те са необходими, за да се чувства човек стабилен и да продължава да се развива.
За да градим живота си пълноценно, трябва да има на откъде да започнем, на какво да се опрем; да има нещо, което да ни прави стабилни и сигурни. Това са основите на света, които са постижение на хилядолетен труд. В тях е заложен опитът на нашите предци - всичко това, което са открили и създали. С тяхна помощ днес човек познава в много по-голяма степен заобикалящия го свят и разполага с много предмети, които улесняват ежедневието му.
Предците на днешните поколения са се погрижили да опознаят планената и в съвремието човек по-спокойно, тъй като знае какво го заобикаля. Естествено, все още има процеси и явление, които не са обяснени, но учените имат на какво да се опрат в своите изследвания - това са откритията на предхождащите ги откриватели, учени, изобретатели. Чрез натрупаната през вековете инфомация, в днешно време откритията и изследванията се извършват много по-лесно.
Благодарение на основите, изградени от предишните поколения, съвременният човек не тръгва от нищото, а се опира на вече познатото. Той не толкова открива, а по-скоро доразвива. Това му помага да прогресира и да усъвършенства живота си.
Каква би била ситуацията обаче, ако ги нямаше тези основи? На първо място, това, което е постигнато в миналото, би потънало в забрава. Всяко ново поколение, в стремежа си да опознае околния свят, би започвало от самото начало. Вместо да прогресира, човек би се въртял в кръг.
Освен това, незнанието поражда несигурност, а несигурният човек се съмнява във всичко, което го заобикаля и дори в това, което сам открива. Тази несигурност възпрепятства развитието и изобретателността на човешкия род. За да се избегне, са нужни знания за света, в който човечеството живее.
Не по-маловажна е стабилността на света. Ако приемем, че той е дом на всички хора, как може да се задържи без основи. Нима има дом, сграда, която започва от нищото и се задържа стабилна в пространството? Не. Ако някой се опита да построи нещо подобно, ще се убеди, че то ще рухне веднага. Същото би се случило и със света, който хората обитават.
Ако човек иска да живее, чувствайки се стабилен и сигурен; ако иска да прогресира, трябва да има основи, от които да започне и на които да се опре. Животът без основи би бил безкраен кръговрат, в който всяко ново поколение започва оттам, където е започнало и предишното.
Навярно може да съществува свят без основи, но той не може би могъл да осигури живота, от който се нуждаят хората. Света, в който човек живее днес, е свят с основи. Затова той се развива и усъвършенства.
© Василка Янева Всички права запазени