http://www.youtube.com/watch?v=zVNr3NCxKYk
Бях на прекрасно тържество по повод 24 май. Децата пяха, свириха и танцуваха, портретът на светите братя Кирил и Методий бе окичен с цветя. Радвах се на детските лица, на светлината от знания, умения и талант, който те показваха, до последното изпълнение. Всички изпълнители излязоха на сцената, за да изпеят заедно с публиката „Върви, народе възродени...” И тук „настана трагедията”. Хората над 35 изпяха два-три куплета, родителите под 30 спряха след първия куплет, а талантливите деца мълчаха. Две момичета до мен прокоментираха, че учителката по български език обяснявала днес за тази песен, ама те били със слушалките на ушите, и не чули. А предишния ден преподавателят по история говорил за Кирил и Методий, но тогава пък те пишели смс-и и изпуснали нишката...
Час по български език. Пети клас. Решавам да проверя накъде върви тинейджърското племе днес. Какво е глаголица? Мълчание. Какво е кирилица? Мълчание. Кога е написана българската азбука? Мълчание. Мълчание? Има специални часове за разясняване на европейските ценности. Кога са специалните часове за български ценности? Защо ни е да бъдем европейци, ако сме забравили, че сме българи? Откраднах 10 минути от „Променливо Я", за да взривя мълчанието на неграмотието...
7.30 сутринта. Влизам, за да помоля децата да съберат цветята за венеца на Кирил и Методий. Седем от 20 носят стръкче или клонче. "Татко ми каза да си купя чипс, защото това с венеца е тъпо." "Мама не ми разреши". Откраднах 10 минути отново, за да разкажа, обясня, разясня. Следващото междучасие децата с цветя за венеца на първоучителите са 19. „Може ли и ние да участваме в правенето?”„Аз имам 5 лева на ден за закуска, карамфилът е само стотинки. ” Усмихвам се. Една малка битка с равнодушието и неграмотието е спечелена, но не и войната.
А вие знаете ли отговорите на зададените въпроси? Можете ли да разясните и обясните на онзи малчуган, който ще каже: ,,Защо ми е да знам всичко това, ние сме европейци!” Кои сме и защо отдаваме почит на Солунските братя? И колко куплета можете да изпеете от химна в тяхна прослава?
Помислете си. И днес е време за възкръсване.
© Илияна Каракочева Всички права запазени
Това е дълъг процес, за който има и обективни предпоставки, а и субективните са производни на обективните. Ние преди двадесет години твърде лесно отпуснахме - не, ние даже блъснахме яростно, махалото на ценностите в противоположната посока.
Сега летим все още в тази посока, но кога ли, къде ли и как ли ще стигнем в повратната точка. Историята ни предлага много примери за такива колебания в ценностите, но махалото в крайна сметка е успокоявало своя ход и е спирало в равновесно положение. Всичко друго се нарича конфликт, който може да се изроди във война.
Въпроса в нашия случай е дали колебанието няма да завърши с пълен оборот около точката на окачване и да се озовем отново в онова положение, от което тръгнахме преди двадесет години и така да се въртим във времето без ценности, без национална идентичност - най-голямата ни ценност, най-ценния капитал. И така, докато центробежната сила на това въртене не ни разпръсне и да се загуби нацията ни.
Нима ще се допусне тази песимистична алтернатива, няма ли у нас мъдрост да осъзнаем този абсурд и да създадем спирачки за зплашващото ни безумно въртене на махалото! Да забавим махалото, за да не стигне онази критична точка, след която започва нов цикъл на въртене, и колкото може по-скоро да се успокои в равнонесното му положение. Някога тоталитарната машина харчеше много сили и средства, за да го държи в едното крайно положение. Не ни харесваше това крайно положение, но ще ни хареса ли другото крайно положение, или - ще ни харесва ли безкрайното въртене?
Много са и силите, които ни тикат в това въртене. Народът ни е не разцепен, а е нацепен. Политическите спекуланти се борят за дивиденти от това, материалните предпоставки вземат връх, духовните се губят в зейналите пропасти между разслоилия ни се народ, и бурените на нищетата никнат и изсмукват жизнените сокове на почвата за семената на националното ни самочувствие.
А имаме безценни семена ...! ...? ...! ...? ... мълчание!
Къде да ги посадим? ... мълчание!