"Нищо не струва толкова евтино
и не се цени толкова скъпо, колкото учтивостта."
Мигел де Сервантес Сааведра
Доброто състояние на душата е белег за нравствено отношение към тези наоколо, преди всичко към хората и останалата фауна и флора. Все пак, нали сме част от природата и времето, в което я споделяме докато сме в този живот?
Старите стереотипи, насаждани като манталитет, трудно се забравят, за да не добавя, че понякога се завръщат със свирепо "вдъхновение" в следващите генерации!
Сега, когато скланяме глави пред паметта на ония, които са се жертвали в името на свободата на България, понякога с изумление виждаме политически партии да търсят причините на миналото, за да оправдаят днешното си поведение към събитията на стълкновения и враждебност в Европа и по света.
"Прощавай, но никога не забравяй!" Тази мъдрост е знак величайше благородие,
но и подтик да четем и тълкуваме историческите събития в българската държава! За да не говорим безхаберно и манипулативно, защото въпреки фактите, историците ни са обременени с идеологическите догми на миналото или мълчанието. Докога те ще са прекършени през призмата на завоалирана полуистина за (сега след повече от тридесет години!) преврати, атентати и масови убийства за оправдана даденост? Не е учтиво, нали?! Сменят се темите, сменят се ролите, но едни и същи историци, статистически социолози и политици, които все премълчават, че Търновската конституция е осигурила на България просперитет, международен авторитет и учтивостта (уважението) на европейските държави, преди да бъде отхвърлена от един Референдум (в условията на окупация!), което противоречи на всички норми на европейското и международно право!
Учтивостта изисква търпение за изслушване и разбиране. Но когато следващите години новия поколенчески цикъл (вече се усеща!) заеме властови и други интитуционални позиции, без изненада нещата ще се сертифицират във времето и пространството на обществото ни. Може би трябва да използваме за сравнение библейските походи на път към Обетованата земя от Моисей, повел поробените си братя през пустинята от Египет...
Докато умрат всички живели под робство, ние българите ще търсим оазиса на обединението в паметта на България...
© Стойчо Станев Всички права запазени