Ден като ден. Но с много срещи и разговори – от ранна утрин.
Понеже добре разбирах значението му, станах още призори, набързо се пооправих – все пак, трябваше да изглеждам добре, хапнах като за последно на закуска, а после излязох. Без цел, без посока. Знаех – който трябва, ще ме намери.
И наистина. Заредиха се срещи с приятели, с роднини, с просто познати. Всички случайно минаващи по нашата улица, всичките случайно отбили се в любимото ми кафене, всичките изненадани от неочакваната среща. И всички разполагащи с много време – да си поприказваме, да споделим неща, за които не сме имали възможност или желание да обсъждаме преди…
- Здрасти! – казваше изненадан търсещият ме – Каква среща, а? Как си, как си?
Натам – по класическите правила. Добре съм, абе, излязох малко по света, хора да видя, колко се радвам, че се срещаме, интересни работи има да си споделим, а ти помниш ли, а знаеш ли…
Нищо неочаквано… И нищо интригуващо – предвиждах го, беше си в рамките на протокола.
Е, привечер щях да се срещна с братята и сестра ми, но то си беше родова, наша сбирка. Аз, като най-голям, отдавна бях се приготвил за нея. А с жената и децата бяхме се уговорили утре преди обяд да се съблерем. Семейно, в тесен кръг. Все пак – най-близки са…
- И кога… - зачуди се как да продължи поредният приятел,нал на масата ми.
Разбирах го. Хем беше любопитен, хем му беше неудобно да задава подобни интимни въпроси, хем не знаеше каква ще е реакцията ми. Защото понякога запитаните изригваха – целият натрупан страх избухваше и ставаше... Неприятно, най-меко казано…
Но аз не се обиждах. Човешко е, питат ме, значи все пак, съм им интересен. Поне в тоя момент…
- Утре в 12 по обяд…
Някои направо се възхищаваха.
„- Какъв късмет! Като на кино – точно в 12 часа. Ти и оня, черният каубой…
Други въздишаха:
- Пропада ти половин ден. Можеше привечер…
Трети бяха безразлични:
- Ами то все по някое време ще е…
Аз не се трогвах. Камо ли да се възмущавам. Нормален живот – нормални хора с нормални реакции.
Важното е, че се интересуваха от мен. И бяха погледнали календарите си, заделили ми време, намерили начин да ме изпратят. В голямото пътуване…
Да, от смъртта отърване няма. Все един ден ще е. Но поне учените бяха намерили начин да изчислят продължителността на човешкия живот, да включат елементите на изненада и да определят времетраенето му.
Така се появиха големите календари, в които бяха набелязани основните дати – раждане и смърт. А преди половин век успяха дори да посочат точния час. Така знаехме кога настъпва логичното. И не беше неочаквано.
След което в нормите на поведенчеството влязоха и Последният ден, Последната среща, Изпращането.
Бях добре изучил ритуала. Точно в 11,30 трябваше да предам на нотариуса всички документи. Включително завещанието. Следващият половин час беше заделен за религиозните традиции и ритуали /ако си вярващ/ или за последни указания, ако нещо си забравил.
Нкрая, точно в 12 часа – дъхът спираше рязко. И…
Толкова!
Бях изпратил родителите си, бях последен при смъртта на първата ми годеница, в съзнанието ми се вбиха правилата. И добре разбирах – човешките закони може да заобиколиш, но тези…
Така че – седях си на масата в кафенето, разговарях за последно с близки и далечни хора, припомнях си миналото…
До 12 часа утре по обяд имах още време. За живот…
Закъде да бързам?
© Георги Коновски Всички права запазени
Раждането е изненада. Често неприятна - живееш си спокойно и изведнъж... Изтеглят те от мирния свят и те мятат в хаоса на този.