"Съзидателната воля на природата е много по-силна от разрушителната на човека."
Жул Верн, из "Капитан Немо"
Аз съм втората по дължина река в Европа и единствената на континента, която тече от запад на изток. Минавам през най-много страни от всички реки в света - 10. Определям границите на много от тях със съседните им държави. Много големи градове са основани по поречието ми. В мен се вливат мои сестрици освен от тези 10 държави и от още 9. Наречена съм на речно божество. Там, откъдето извирам - високо в планината, има статуя, която с протегната ръка ми сочи пътя, по който да тека!... Вливам се в морето чрез делта, където има фар. Местата, на които реките се вливат в моретата и океаните са много особени, магически места! Те излъчват специална енергия...
Над мен се издигат много мостове. Най-старият от тях е построен от император Траян още през 105 г. от н.е. А една от европейските столици се състои от два града, съединени помежду си също с мост над мен. Освен нея още три столици се намират на бреговете ми.
Била съм и северна граница на Велика империя.
Доста векове по-късно станах и плавателна. Започнаха да ме кръстосват речни кораби и параходи. Веднъж български бунтовници плениха един от тях. С него стигнаха по мен до Родината си, за да се бият за Свободата й.
Подразбира се, че съм дом на много растителни и животински видове. Във всички държави, през които минавам има изградени около мен много национални паркове и резервати.
Присъствам и в различните изкуства. От мен са вдъхновени и на мен има посветени много картини, литературни произведения, симфония, марш и валс. Дори вид сладкиш носи моето име.
Коя река съм аз?
© Радослава Антонова Всички права запазени