24.10.2023 г., 23:16 ч.

 Скитникът арменец 36 

  Проза » Други
389 0 3
3 мин за четене

Скитникът арменец 36

 

Днес ще ви изненадам с нещо различно. Днес няма да пътувам  само аз, а  заедно  ще направим едно необикновено пътешествие, пътешествие в света на музиката. Както има “магията на българските гласове”, така има и “вълшебството на арменската музика, на арменските песни и танци.

И това “вълшебство се казва “КОХАР”.

Град Никозия, Кипър. В малко уютно кафене влиза възрастен, слабичък, дребен мъж, с дълги снежно бяли коси  и очи пълни с младежки жар. Както всеки ден, така и днес,  той идва   да изпие своето сутрешно кафе. Тъкмо кафето му е поднесено с чаша студена вода, двама мъже на около четиридесетте казват “добър ден г-н Абкарян, ще позволите ли да изпием по едно кафе с Вас”?

Какъв може да бъде отговора освен, “заповядайте седнете.”

Сядат, поръчват си две кафета  “шербетлия” и  по-едрият от двамата директно, без увертюри пита.

  • Барон Авакян, бихте ли се съгласили да ръководите симфоничен оркестър с около 120-150 музиканти?
  • Защо не, още утре започвам, отговаря сериозно,- Себух Авакян, считайки въпроса за шега. Естествено и тонът на отговора  му е  пълен с хумор. Което личи от живите му очи пълни със смях. 
  • Не се шегуваме г-н Себух, предложението ни е напълно сериозно. Но преди да чуем Вашият отговор нека Ви се представим.
  • Ние сме от Бейрут, аз съм Харут Хачадурян, а това е най-малкия ми брат Нар. Имаме и трети Шахе. Искаме да издигнем необичаен паметник на нашите покойни родители, Арам и Кохар Хачадурян.  Искаме да финансираме създаването на един голям  професионален симфоничен оркестър със  солисти. Вие сте преподавател по музика в лицея Мелконян, нали?
  • Да. Така е.
  • Хора които добре ви познават, Ви препоръчаха, като единствен, който може да създаде това което искаме. Всички решения по художествената част, ще  взимате Вие. Ние ще приемем каквото и да е Ваше предложение. Ние осигуряваме финансирането без ограничения. Имаме тази възможност. 

Симфоничният оркесър състоящ се от 120 професионани музиканти, 12 солисти и 15 души танцова трупа се създава в град Гюмри, вторият град по големина в Армения, през 1997 година.

Братята Хачадурян купуват една изоставена фабрика за обувки, и след основен ремонт и преустройство се превръща в седалище на ансамбъла “Кохар”. Симфоничен оркестър, солисти, танцова трупа и хор. С техническия персонал- звукооператори, техници, гардеробиери, гримьори и други, ансамбъла наброява около 240-250 човека.

Първият концерт на “Кохар” е в Бейрут, Ливан на открита сцена. След няколко успешни концерта в Ливан и Армения. Ансамбъл “Кохар” тръгва на гастроли по света.

През 2005 година  грандиозен концерт в Истанбул събира над 7000 зрители.

През следващата 2006 година, Кремълският дворец на културата посреща “Кохар”, за поредица от концерти на които присъстват над 12 хиляди зрители.

Успехите на ансамбъла са блестящи навсякъде. Екзалтираната публика аплодира неистово, блестящите музиканти, певци, и танцьори. В оркестъра са включени и характерни арменски музикални инструменти, сред които изпъкват виртуозни изпълнители на дудук.

Изумително грациозни танцьорки, изпълняват арменски танци със съвремено звучене, и необикновено красиви костюми с национални елементи. 

След феноменалните успехи на “КОХАР” в Москва, през 2007 година идва ред на САЩ и Канада, да бъдат омагьосани от  блестящото изкуство на ансамбъла.

Себух Апкарян, главният художествен ръководител и диригент на ансамбъла,  дирижирайки танцува на сцената, за да хвърли публиката в истински екстаз.( той е завършил музикална консерватория, балетна школа и право) . Човек с изключителна ерудиция, художествена фантазия и необятна култура. ( Мой близък приятел е бил негов ученик в лицея “Мелконя” в Кипър, от когото имам тази информация).

Турнето в САЩ обхваща  градовете Лос Анджелес, Сан Франциско, Детроит, Чикаго, Бостон, а в Канада-Торонто и Монтреал.

Изключително блестящ е концерта на “Кохар” в Карнеги Хол, в Ню Йорк.

През 2009 година успехите на ансамбъл “Кохар” се пренасят в Близкия  Изток- Дамаск, Алеп и др.

Следващите години “Кохар” предприема голямо турне из Южна Америка- Аржентина, Бразилия, Урагвай и др., където изнася концерти с блестящ успех.

Паметен ще остане за жителите на арменската столица, Ереван, концерта изнесен на сцена под открито небе, на фона на планината Арарат, в Парка на Свободата, до Националната опера на Армения. На този концерт 10000 зрители, аплодират музикантите, солистите, хора и танцьорите на “Кохар” в продължение на три часа.

 

 

 

© Крикор Асланян Всички права запазени

Коментари
Моля, влезте с профила си, за да може да коментирате и гласувате.
  • Да, но няма нищо общо с тези ливански богаташи от арменски произход. Просто съвпадение на имената.
  • Още днес ще го направя. Браво, че ни запознаваш с такива неща. А Арам Хачадурян да не е известният композитор?
  • В "ютуб" напишете КОХАР, и се насладете на изкуството на този ансамбъл. Уверявам ви няма да съжалявате.
Предложения
: ??:??