1.
В мен пустота, около мен мрак...
И някакви странни фигури в бяло...
Къде съм?
Защо?
Впрочем...
Кой съм аз???
Кой?
Фигури... И гласове... Странни звуци...
Постепенно отнякъде – откъде? – се появява смисъл... Говорят ми... Казват ми нещо... Нещо познато... Усещам го...
И като внезапно отглъхване на ушите до мен достига разбиране...
- Погледни насам... Погледни... Тук... Виждаш ли?... Чуваш ли...
Устните ми с мъка се раздвижват:
- Чувам...
Белите фигури направо се прегръщат...
- Чува, чува... Тук е... Свестява се...
За кого говорят? За мен? Защо да се свестявам? Та аз не съм... Как беше – болен? Макар че... Не разбирам – какво е събрало толкова... Лекари, да – лекари... И сестри...
Постепенно към мен идват думи, думи, думи...
Някои спират, някои дори се завръщат назад, към мрака в мен... Но другите идват...
И вече съм наясно – болнична стая, уреди, обкичен съм с какви ли не кабели и маркучи, гол, огромна лампа ме осветява, лекарите и сестрите са поне десетина, някои са с маски, всички с ръкавици...
Какво е станало?
Към мен се навежда глава – бял калпак, очила, сива коса...
- Почивайте... Почивайте и не мислете за нищо...
Как да не мисля? Та аз не зная кой съм...
Но езикът е надебелял, устата свита като от лимонов сок, главата тежи и едновременно с това се рее някъде си...
Навежда се друга глава. Подобна – очила, сива къса коса...
- Сега ще ви оставим... Не, няма да сте сам – ще има постоянен дежурен... Просто почивайте...
Просто?
Как така – просто?
Но хората излизат, лампата намалява светлината си, до главата ми сяда жена, мъж взема стол и го поставя до краката ми... Не мога да го видя как сяда и какво прави – главата ми е залята с олово.
Очите са леко изкривени нагоре и забелязвам, че жената е почти изправена върху твърдата седалка, в ръцете си не държи нищо, подпъхнала ги е под нагръдника, бялата касинка е леко кривната...
И лек ветрец ме отнася... Нагоре... Надалече... На някъде...
2.
Очите ми бавно се повдигат. Лепнат клепачите, но отиват нагоре...
Светъл ден е, обаче в стаята е затъмнено. С крайчеца на погледа си зървам тъмни пердета на прозорците.
Помещението не е обикновена стая. Голямо е – като хол. И по средата е масата, върху която лежа...
До стените – остъклени шкафове, някаква апаратура... Все още от мен вървят кабели и маркучи... Или по-скоро – идват към мен...
Жената е друга. Значи са ги сменили... А аз започвам да разпознавам...
Усещам, а не чувам как към леглото се приближават хора. Двама... Да – познавам ги. Двамата отпреди...
Поглеждам...
Сериозни, замислени...И много обезспокоени...
- Здравейте! – казват в един глас и се споглеждат от неочаквания дует...
- Здравейте... – бавно, отчетливо и, въпреки желанието ми, тихо отговарям аз.
Присядат до мен. От едната страна са, така че мога да ги виждам без затруднение...
Изглежда има нещо особено, нещо сложно и това ги кара да търсят подобни особени методи за разговора.
Не изчаквам, а директно питам:
- Кой съм аз? И защо е всичко това?
Споглеждат се, после единият започва бавно и обстоятелствено да ме представя пред мен:
- Кирил Гергов. На 40 години сте. Работите в държавна агенция. Женен, с две деца – момче и момиче, съответно 15 и 12 годишни. Как да ви кажа... Нищо по-специално в живота ви няма. От града сте, тук сте учил в средното училище, в столицата завършил право. После сте бил заместник директор на предприятие, след промените сте постъпил в агенцията...
Вдигам ръка... Трябва ми малко време, за да асимилирам малкото на думи, но огромна по значение информация...
Промени? Какви промени? На кое? Как е било преди тях? А сега какво се е изменило?
Обаче това ще остане за друг път...
Има по-важни неща... И най-важното – аз...
Женен...
Напрягам съзнание... Никакъв женски образ... Само двете жени – предишната дежурна и сегашната, се появяват там... И изведнъж започва някаква вакханалия от лица и тела... Жени, жени, жени... Руси, тъмнокоси, рижи... Идват отнейде, изчезват... Много жени...
Коя е моята... Жена...
И две деца...
Момче и момиче... Добра комбинация... Но – какви ли са? На кого приличат? А по характер?
Завършил право...
Нямам дори представа какво е това образование...
А за работата ми – да не говорим...
Живеел съм в града...
Оставям настрани, че не зная кой е този град... Къде живея? Къща, апартамент?...
В съзнанието ми се появяват някакви картинки – дом сред градина, голям апартамент... Апартамент... Никога не съм виждал такъв... Всъщност – никога в сегашното си състояние... Обаче си го представям...
Откъде изплуват подобни образи и картини – не зная... Но запълват бялото петно в мен...
Двамата внимателно ме гледат и мълчат.
- Защо съм тук?
Другият започва.
Операция. Нещо сърцето, нещо артериите... И ме приспали... А после съм се събудил изведнъж – както е бил отворен гръдния ми кош. Погледнал съм, мълчал съм, не съм помръдвал...
И пак внезапно съм заспал...
Това предизвиква в мен нова картина...
Страшна...
Куп макарони и отгоре им кетчуп...
Аз гледам нагоре, виждам лежащия в блестящо огледало... И върху му – макарони с кетчуп...
Рязко стискам клепачи. Зловещата картина изчезва...
- ... Изгубили сте паметта си – казва лекарят – Виждам, че започнахте да говорите и се надявам да се върнете към предишното си състояние...
- И откога съм така?
Леко объркване. После стряскащ отговор:
- Трети месец...
Мълча...
Те се споглеждат...
- Ако още нещо ви интересува сега...
Вдигам ръка и я отпускам...
- Тогава починете си. Имате много неща за мислене... И не забравяйте – не сте сам... А, както виждаме, миналото се завръща във вас...
3.
Миналото се завръща...
Кое минало?
И по-важното – чие минало?
Лежа, а в главата ми се гонят мислите. Плюс страстното желание да се върне паметта ми...
И с нея – АЗ...
Но ме е страх…
Кой АЗ ще се върне?
Кой съм бил? Като човек? Като мъж? Като личност?
Какво ме е интересувало? Защото сега нищо не ме вълнува – освен въпроса за мен...
Кой съм АЗ?
Жена ми...
Имам такава... Руса, кестенява, рижа? С къса или дълга коса? Висока, ниска, средна на ръст? Тънка, сочна?
Какъв е гласът й?
А нравът?
ЗАЩО ми е жена?
Какво ни е свързало? Какво ни държи още? Как се разбираме? Какви тайни имам от нея? А тя от мен?
Как спим? Заедно? Поотделно? Прегърнати? Гърбом?
А сексът...
Секс... С непозната жена... Да, да – съпруга ми е... Но непозната... Какво обича? Какво не?
А аз какво предпочитам?
Да не говорим, че имам смътна представа за секса...
Децата...
Взаимоотношенията с тях? Дъщеря, с която трудно се разбираме – ами не зная какво изживяват жените... И не само това – нямам понятие за интересите на момичето...
Момче... Сигурно съм го дундуркал, играли сме си, радвал съм се, че първородното е момче...
Деца и родители...
Всъщност – какви са моите родители? Как са ме възпитавали? Какво е останало от тях в мен?...
Май нищо...
Или – ако има – ще го открия изненадан. И по-късно...
Приятелите...
Работата...
Улиците на този град...
Хората по тях...
Местностите около нас...
Нищо не се завръща...
Но и нищо не идва – поне така – като бегъл, мъгляв спомен...
Да се захвана за сламка, да усетя как да се държа... Къде и с кого...
Сестрата закрива тавана над мен...
- Моля ви – казвам през дращещото гърло - има ли телевизор тук?
Тя ме гледа смаяно над бялата маска... После кима...
- Попитайте лекарите – мога ли да гледам нещо?
Откъде ми хрумна? Защо? Телевизор... Сещам се – много информация...
Жената излиза.
Тишина...
Появява се заедно с трима лекари наведнъж...
- Смятаме, че не е лошо да видите какъв е светът днес – казва единият – Обаче, няма да пускаме новините. Рано е, а и не бива...
Леко кимам...
То – вярно, аз себе си не мога да разбера, че цял свят ще се мъча да възприема...
- Ще ви предложа – казва друг – един специален канал. За сериали. Цяла нощ върви, показва семейни истории, човешки вълнения, хорски проблеми. Гледайте, навлизайте в реалността – колкото и далеч да са тези неща от нашето състояние...
Приемам. Сестрата довлича някакъв станок, нагласява върху му малък, но с ярки цветове телевизор.
Лекарите поглеждат към първите кадри върху му и излизат, доволни от показаното...
А аз гледам...
4.
Цяла нощ... Сериали, сериали, сериали... Семейни, криминални, забавни... Американски, индийски, български...
Вече можех да се ориентирам в апартаментите, познавах устройството на една кухня, на различните видове помещения. Нямаше да объркам пазар с площад, библиотека с ресторант. Знаех кога и защо се отиваше някъде, кога и защо другаде.
Опознах и взаимоотношенията на хората – любов, омраза, себеотдаване, лъжа, измама, порядъчност...
Имах странното усещане, че нещата не са точно така – прекалено гладки ми изглеждаха дори най-завъртените истории, прекалено ясни дори най-сложните човешки връзки. Обаче, поне придобих някаква представа за света извън стаята...
Все пак – в мен имаше много, много мрак...
Не само кой съм. А и как съм живял, обичал, трудил...
Мъчеше ме въпросът за семейството. Разбрах – това е най-важното нещо за човека. И аз го имах. Но те какво имаха?
Мен?
А кой аз?
Все тая мисъл се въртеше в съзнанието ми. И все при нея се връщах – кой съм аз?
Имах жена и деца...
И трябваше да ги обичам...
Но аз дори не ги познавах...
Как да обичам някого – само, защото съм задължен? Баща съм им, мъж съм й...
По документи...
Не се усещах такъв...
Успокояваше ме мисълта, че не се усещах никакъв...
Просто някой... Както казаха в един сериал – кацнал от Марс. И така си бях – в напълно непознати земи, сред напълно непознати хора...
Които, обаче, ме познаваха. И чакаха да видят щампата, залегнала в съзнанието, душите и сърцата им.
На сутринта дойдоха две санитарки, преоблякоха ме, обслужиха ме. Не се стеснявах – за мен всичко беше естествено. Много по-късно разбрах за някои правила в общуването. И за срама между половете и хората.
Тогава нямах понятие. Поради което автоматично разтоварих червата и пикочния мехур, дори погледнах какво измъкват изпод мен жените.
А те просто не реагираха. Като че беше нормално, извадиха металното нещо , обърсаха тялото ми и спуснаха простата нощница надолу.
Влязоха сестрите – този път трички. Обсъдиха с нощната дежурна тихичко нещо – по всяка вероятност как е минала смяната, погледнаха ме любопитно, след което се заеха с подготовката на стаята за сутрешната визитация.
И тогава я видях...
© Георги Коновски All rights reserved.