И така… Щом е наредено - към кръчмата! Улицата към площада с читалището и пощата (Която сега е и кметство!), е изцяло покрита от сняг - бяла – беленичка! Тук-там има останали следи от ботуши и обувки – повечето наредени по коловозите на преминалите рано сутринта автомобили. Още един завой покрай училището… И ето го центъра на селото. В горна страна все още стои ‘’Големият” магазин, сега- единствен, в който се пазарува всичко… Супермаркет! Читалището… Строиха го по време на детските ми години. Строиха го с доброволен труд и много мерак… Тази сграда изглеждаше огромна – тогава - в детските ми очи. Сега е пуста… Дали има кой да стопанисва поне библиотеката?! От тука взех първите книжки за прочит… Не! Металната врата е заключена с катинар, който, личи си, не е виждал ключ от много време… Е! Стига съм се въртял… Тръгвам към кръчмата на бай Недко. Тя е ей-там – зад няколкото останали брезички от бившия парк, украсявал толкова години застлания с базалтови плочи площад пред селския културен дом. Хм! И той някога ми изглеждаше голям… Дори преголям! Двадесетина крачки са… Бавни, защото мисълта се връща назад във времето. Снощи… Вече изпращаме всички. Всички вкупом, въпреки традиционните приказки като: „Ама нали не е редно?!” И още: „Нали не дойдохте всички заедно?!” Чичо Иван, добре подпийнал, се опита да каже нещо, като: „…Абе, не е лошо да пийнем по едно…”, обаче стринка Мария го сгълча набърже и с нейна, а и донякъде моя помощ, стигна до пътната врата. Свежият въздух комай му помогна да се пооправи, защото от там нататък стъпките му придобиха обичайната за походката му твърдост. - Хайде, със здраве! – Изпратих всички по заснежената улица - едни нагоре, а други - надолу - към долната махала. - Останете и вие със здраве! – Отец Никола и попадията заедно с Павел и Лазар- с гайдата, тръгват по тясна пътека в снега под рядко светещите улични лампи. Улицата със заснежените дървета и дувари изглежда приказно… - Надолу е лесно! Лазо!!! Дай Руфинкината! Ехааа! – Отецът е в чудесно настроение, както се види… - Отче!!! Недей да будиш селото! – Чува се от горна страна гласът на поотрезнелия кмет… Разлайват се няколко кучета по наша махала, разбира се… Фон!!! Затварям портата. Няколко крачки и вече съм обратно в салона. Колко е топло вътре?! Приятно е… В кухнята всичко е в ред. Вече. Чаши, чинии- измити. Масата с нова покривка. А Дани, с дамаджаната на отец Никола в ръце, с поглед пита: „Къде да прибера това?” - Зарежи я! Lassen Sie es bitte! Ich werde es in der K;lte genommen! - Връща се нещо в главата от наученото… Да не повярва човек?! След толкова време… Дамаджаната е на пода, а две ръце с мокри пръсти се гушват под разкопчаната ми зимна риза… Една, такава - вълнена - на червено черни карета. Нали знаете?!
Блокирането на рекламите (Ad Blocker) е в нарушение на правилата за ползване на платформата! Добавете сайта в списъка с изключения във Вашия Ad blocker!
Може да избегнете показването на рекламите, като направите дарение и получите статут на ВИП потребител/Автор ПЛЮС.