„И защо гледаш съчицата в окото на брата си, а не внимаваш на гредата в твоето око? Или как ще речеш на брата си: Остави ме да извадя съчицата из окото ти; а ето гредата в твоето око? Лицемерецо, първо извади гредата от твоето око и тогава ще видиш ясно за да извадиш съчицата от братовото си око” Мат 7:3-53.
Стихът насочва вниманието ни към често срещащия се навик на хората да правят забележки или да намират недостатъци у другите, тъй като чуждите грешки отстрани се виждат по-лесно. Ако не беше писано от евреи преди хиляди години, щяхме да кажем, че това е навик предимно на българите. Но не, тази човешка черта – да намираш недостатъците на другите хора е присъща навсякъде по света. Наистина, у нас, българите, тя така се е настанила, че човек би казал – ето, тук е родината й.
Но Божията мъдрост изисква първо да прегледаме себе си. „Гредата”, за която става дума, ни подсказва, че нашите недостатъци са по-големи от дребните грешки, „съчиците”, които виждаме у другите. Лесно е да се критикува. Но имаме ли правото и основанието да критикуваме, ако нашите грешки са даже по-сериозни? И тогава, какво? Словото ни казва: „ Извади първо гредата в своето око за да видиш и извадиш съчицата от окото на брата си” Матей 7:5.
„Гредите” и „съчиците”, за които образно се говори, са нашите грехове. Нужно е първо да се освободим от собствените си недостатъци, преди да ги търсим и посочваме у другите хора.След като сме наясно с нашите, ще можем да се поставим на място на другия, да го разберем по-добре и ще бъдем по-справедливи. Защото ще имаме опит в освобождаването от греховни навици, мисли и поведение; ще знаем колко трудно е например, освобождаването от някой порок ( тютюнопушене или друга зависимост). Който не се е борил със зависимост, лесно може да упреква, но трудно може да даде правилен и полезен съвет.
И тук стигаме до въпроса за съденето. Някои посочват стиха – „не съдете за да не бъдете съдени” Матей 7:1. Но често именно тези думи не се разбират правилно. Не , че не трябва на никого за нищо да се прави забележка или да се изобличава за неправилна постъпка, мнение или грешно тълкуване на Словото. Трябва обаче да отчитаме разликата между осъждение - изричане на присъда: напр. „ти ще гориш в ада”, „ти няма да бъдеш спасен” и др. такива, т.е. къде конкретната душа ще прекара вечността, и изобличението за грях – напр. „това, което правиш е грях” , или „това твое поведение не се одобрява от Бог, Божието Слово”.
Христос не ни съветва да бъдем равнодушни към поведението на близките, а да ги изобличаваме, когато то не отговаря на Божиите изисквания. Исус казва на Петър: „Махни се, Сатана, защото е писано: На Господа, своя Бог, да се покланяш, и само на Него да служиш." Матей 4:10 , с което искаше да Му каже, че това, което говори не е правилно.
Изобличението е надграждащо. То има за цел човекът да осъзнае греха си и да се поправи. Като посочваме грешките и недостатъците на другите, порицавайки греха, да се отнасяме с любов към грешника.Това е принципът, по който Бог се отнася към грешните човеци.
Всеки християнин трябва да взима решения или да прави разлика между доброто и злото, даже и между доброто и най-доброто. За корекцията, забележки или изобличаването между християните си има правила. Някои от тях са следните:
А относно осъждението, само Бог има право и може да отсъди мястото, където човек ще прекара вечността: „Само Един е законодател и съдия, Който може да спаси и да погуби; а ти кой си, та съдиш ближния си? ” Яков 4:12. „Затова недейте съди нищо преждевременно, докато не дойде Господ, Който ще извади на светло скритото в тъмнината и ще изяви намеренията на сърцата; и тогава всеки ще получи своята похвала от Бога. 1Коринтяни 4:5.
Когато не сме наясно как да постъпим в конкретен случай, да помолим Бог да ни даде изход или идея.
И така, не ни остава друго, освен да се молим с думите на псалмиста: „Сърце чисто сътвори в мене, Боже и дух постоянен обновявай вътре в мене” Псалми 51:10.
© Anastasia Todos los derechos reservados