Здрачаването на младежката субкултура
Тъкмо отмина Хари Потър манията (а дали е отминала) и ето, появи се новият грандиозен хит сред тийнейджърите, романите на Стефани Майър. Това, че едно непретенциозно книжле на вампирско-сантиментална тема предизвиква интерес у младежите, не е кой знае колко изненадващо. По-изненадващото е превръщането на цялата сага „Здрач” в книга на годината, едва ли не в културното събитие на съвременността – поне според пропагандния шум на заинтересованите издатели и разпространители.
Признавам, не дочетох този свръхобемист набор от думи. Опитах се добросъвестно, но не можах. Знам много добре, че не е предназначена за мен, но привлечен от небивалия успех на поредицата, реших да се запозная с книгите, за да видя какво харесват младите, съответно – каква е ценностната им система, какво им се нрави и какво не, начина им на разсъждение, възприятието им, изобщо все полезни неща, ако си решил да си отговориш на вечния въпрос „Накъде отива светът”. Не съм бил предубеден, както може би е уместно при всеки неистов рекламен писък около „модно” явление в културата, и с цялата обективност, на която съм способен, се опитах да намеря отговора за небивалия успех на тази – директно заявявам, безпомощна, слаба и без каквито и да било художествени достойнства – книга. Но да оставим настрана това.
Младежката, или както се наричаше в миналото – детско-юношеската литература, има своя специфика, която властно повелява възприемането й от гледната точка именно на младия човек. С други думи, макар да съществуват редица забележителни творби, непредназначени специално за тийнейджъри, но възприемани като класически образци на юношеско четиво, така и съществуват „детски” романи, при които никой не би дръзнал да посегне с аршина на възрастния и да ги обвинява в инфантилност, незрелост и т.н. Точно защото са предназначени за деца. Така че оценката ми не е от някакви олимпийски висоти, там, където са се разположили Достоевски и Пруст, Балзак и Джойс, а от гледна точка на човек, който и в детството си, и днес – дори с голямо удоволствие – се е наслаждавал и се наслаждава на вечните детски, пък и дали само детски, книги – тези на Стивънсън, Майн Рид, Карл Май, Дюма-баща, Астрид Линдгрен, Джек Лондон и т.н.
Открай време се знае, че литературата има не само естетически, но и социални измерения. Особено когато става въпрос за явление, подобно на „Здрач”. И никой не отрича, че юношеската литература – особено тя - има важни възпитателни задачи – не говорим, разбира се, за безпомощно назидателни книжки, които са съществували в миналото в изобилие. Излишно е да се убеждаваме, че „Здрач” и „Хари Потър” имат някаква амбиция извън развлекателната. Просто защото нямат такава. Нека излезе някой тийнейджър, влюбен в историята за Бела и вампира, в печата или в някой форум и да каже откровено: тази сага ме научи на еди-какво си, аз станах по-добър в еди-какво си отношение, научих за живота еди-какви си важни работи.
Но – казват свенливите защитници на „Здрач” и други подобни сурогати – достатъчно е и това, че се възражда интересът към четенето. И още, че там, конкретно в „Здрач”, се били споменавали Дебюси и Мопасан и интересът към тях, видите ли, се бил увеличил. Що за странна логика! Това е все едно – извинете за грозното сравнение – някой да се тъпче с помия и да ти обяснява: а, знаеш ли, първо, това ми възвръща интереса към храненето и второ, тук се срещат и цели картофи и други хубави, ядивни неща. Нима не е най-естествено да се пие от извора? При едно нормално общество, изградено върху здрави морални основи и културна непрекъснатост на традициите, този въпрос въобще не би стоял. И тъкмо тук е опасността, това е симптомът за болестното ни състояние, много по-тежко, отколкото си признаваме.
Книгата – казват още - била интересна. Интересна ли? Интересна може да е само и единствено сред хора, които нямат какъвто и да било художествен опит, само сред деца като днешните, които не са отваряли една книга през живота си. И те просто нямат база за сравнение. Иначе не биха се възторгвали горките от „интересната” страна на любимото си – и единствено! – четиво. Та кое е новото тук? Кое е неповторимото и специфичното? Хайде, никой не ги кара да четат овехтелите вече образци на готическия роман, тези на Радклиф, Уолпол и Луис, но дори в най-непосредственото ни минало има автор, който с неизмеримо по-голям талант разказва тези мрачни вампирски истории. За Стивън Кинг става въпрос. И той е още жив, и продължава да пише! А те не го познават! Значи? Какво е положението с културната приемственост?
Спорил съм често с по-буднички деца на подобни теми. Изслушват ме търпеливо. И аз се стремя да бъда колкото се може по-мек в изразите си за техния любим „Хари Потър” или „Здрач”. И най-смисленото, а всъщност и единствено възражение, е било: ами на мене ми харесва. Е, както казват, на вкус и цвет... Но без да си приписвам излишни заслуги, поне ги накарах да се замислят. И върху същността на обожаваната - и толкова модна, толкова яка, толкова фешън – книга, и върху механизма на мощната пропагандна кампания, и върху литературата като такава. Има полза от подобни спорове. Без високомерие. Без неаргументирано отрицание. Добронамерено и съобразено с възрастта на детето. И като че ли такава ми се вижда и най-правилната позиция на обществото като цяло по отношение на толкова важния въпрос за култивиране на добър вкус у нашите деца.
Иначе? Иначе сме обречени да бъдем наследени от хора, за които вампирът не е мрачно и демонично създание, въплъщение на злото, еманация на ужаса, а галантен любовник, единственият другар, този, който най-добре те разбира.
И май че точно това търсят децата. А ние не сме способни да им го дадем.
Разбиране.
© Георги Стаматов Всички права запазени