В онези времена в полуразрушената от войната София беше трудно с квартирите. За радост на семейство Банкови къщата им беше незасегната от англоамериканската авиация;но за съжаление властта беше настанила в нея две семейства от Съветския съюз.Мъжете работеха като съветници към Министерството на вътрешните работи, а съпругите им се грижеха за всичко останало.
И все пак намериха решение.В дъното на двора се намираше постройка за прислугата в която имаше условия за препитание.Снабдяване с продукти и всичко потребно за що-годе някакъв живот ставаше с купони.
Слава Богу,че бяха оставили ключовете за къщата в таванските помещения!
Имаха няколко копия от тези ключове, защото преди да ги изселят: оставиха в "Жилфонд" по един за входа и външната врата.
Къщата на Банкови беше в кв. "Драгалевци",един от престижните квартали в близост до красотите на Витоша,но и близо за възможностите им, тъй като банкера имаше един луксозен "Олд мобил", с който центъра на столицата беше на половин час път.
Естествено, новата власт беше конфискувала цялото движимо и недвижимо имуществото на "буржоазната измет от тунеядци и всякакви други експлоататори"!
Банков с неговите познанства успя да получи разрешение от "Жилфонд" да се вмести със семейството си в сградата за прислугата. Макар не така, както са живели в миналото,семейството споделяше трудностите на следвоенните години.
За радост на бившите собствениците-двете семейства от Съветския съюз се оказаха любезни и добронамерени към Банкови, защото бяха виждали в живота си "вся и всьо".Бяха почти връстници на бащата на Банко-Кирил и бързо се превърнаха в редовни събеседници на семейството. Надежда Банкова им печеше баница с тиква и пържеше мекици.Майката на Банко беше като тогавашните български жени.Задължително условие за жените беше да умеят да се грижат за семейството си, независимо че в предишния си "буржоазен" живот имаха прислуга, която се грижеше за домакинството,Надежда ходеше редовно с младата прислужница да закупува зеленчуци и плодове от пазара, след което посещаваха бакалина и месаря, за
да приключат с аранжиране на масата в трапезарията.Тъй като Надежда Банкова преподаваше солфеж като частен учител, в къщата често се разнасяха акордите на сонати и меси от Моцарт,Хендел и Бетовен, романси от Глинка,Чайковски и концерти за пиано от Шопен и Лист...
© Стойчо Станев Всички права запазени